Bore i krombelagt metall

Alt det andre
Post Reply
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Bore i krombelagt metall

Post by Coldman »

Jeg vurderer å bore to hull i den ene sideplanta på ryggstøtta slik at jeg kan feste sideveska der. Den skal ikke henge der hele tiden.

Er det spesielle hensyn jeg bør ta når jeg borer? Har jo ikke lyst til at krommen skal begynne å flasse.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Bore i krombelagt metall

Post by tutte »

Tror det kan lønne seg å bruke helt nye bor og lite press. Kanskje tape over der hullet skal være. Problemet vil vel komme i ettertid, hva med å sette på en malje/mutter-popnagl og legge på noe som hindrer at stålet ruster under.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
harleyhaug
Posts: 48
Joined: 26 May 2010, 21:30

Re: Bore i krombelagt metall

Post by harleyhaug »

Coldman wrote:Jeg vurderer å bore to hull i den ene sideplanta på ryggstøtta slik at jeg kan feste sideveska der. Den skal ikke henge der hele tiden.

Er det spesielle hensyn jeg bør ta når jeg borer? Har jo ikke lyst til at krommen skal begynne å flasse.

Har du bilder av det eventuelle prosjektet....?, går det feks. ann å unngå å borre...? annen festeanordning el. lignende...
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Bore i krombelagt metall

Post by Erlend »

Jeg tror det skal godt gjøres å bore et hull uten å skade krommen. Forsøker du ville jeg gjøre som Tutte foreslår og teipe over hullet, bruke et helt nyslipt bor og lite trykk. Når jeg hadde kommet ca halvveis ville jeg stoppet og begynt å bore fra den andre siden - krommen din kommer garantert ikke til å overleve en gjennomtrenging fra baksiden. Og skulle dette mot formodning faktisk funke, så må du finne en måte å forsegle overgangen mellom krom og høl på. Hørte om en kar som forseglet overgangen fra bart metall til lakk med klar negllakk - kanskje det funker på krom også?

Ellers er vel den vanlige framgangsmåten maskinering først, kromming etterpå - men den som intet våger…
Keep the rubber side down!
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Bore i krombelagt metall

Post by Coldman »

Det må blir boring. Har en greie med samme hurtigkoblng som sideplatene som veska er skrudd fast i. Men jeg kan ikke bruke den samtidig med ryggstøtta.

Sånn ser det ut:

Image

Image

Image


Er vel ikke så redd for rust egentlig... den skal jeg alltids klare å beskytte mot. Men maljer var kanskje en idé, Tutte. Jeg prøer meg med noen sylskarpe bor og tape som det blir foreslått.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Bore i krombelagt metall

Post by TCB »

Det lønner seg sikkert å bore gjennom med en tynn bor først, da har du senterhullet og kan bore fra andre siden også.
Men er det så veldig farlig om dette skulle begynne å ruste etter en stund (noe det helt sikker vil gjøre), er det ikke bare å kjøpe et nytt ett.

Knut.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Bore i krombelagt metall

Post by mustang »

Et tips fra meg også. Etter at hullene er borret, ta med deg det du har borret i til et forniklingsverksted, be dem om å trekke av krommen og trekke litt på den nikkelen som er igjen for så å legge på litt ny nikkel og ny krom. Da er rustproblemet borte og det koster ikke all verden. Jeg har gjort dette flere ganger blant annet på veltebøyler til den gamle suzukin jeg hadde før Hd`n. :D
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Bore i krombelagt metall

Post by Assman »

Husk å bruke olje når du borrer.
Det både smører og avkjøler både bor og krom.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Bore i krombelagt metall

Post by Coldman »

Oljeboring skal bli.
Er egentlig ikke redd for rust, men jeg tror likevel jeg skal utfordre min kjære nabo litt. Han trenger noe utfordringer i pensjonisttilværelsen. Får ham til å dreie gjemmomføringer som kan stå i hullene hele tiden. Det blir finere og med litt gugge beskytter det mot rust.

Det er han som laget trimringen min for tenningsbryteren.

Image
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Bore i krombelagt metall

Post by Guffen »

Gamle fru Adolfsen er utrolig dyktig!
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”