Backrest

Alt det andre
Post Reply
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Backrest

Post by Rider »

Hei folkens.
Har en Heritage Softail Classic som jeg er veldig glad i. Mitt problem er at jeg veldig fort får vondt i korsryggen. Dette blir fort forsterket da jeg liker å sitte med beina fremover på hvilerne på veltebøylen.
Har prøvd forskjellige back-rest seter og løsninger men ingen av dem passer meg helt. Seter med innebygget ryggstø tar meg for langt frem på sykkelen p.g.a.mekanismen, og det liker jeg ikke. Har forsøkt å lage dette selv med fester ned til skruene som allerede går gjennom baksjermer, og det funker ok. Problemet er at det blir litt for hjemmesnekra, og litt for stort i og med at dette ikke er en Electra, så det blir liksom ikke så pent.
Det jeg egentlig kunne tenkt meg å gjøre er å forandre baksetet ved å sette inn en buet plate i fokant som polstres. Så kan trekket skiftes eller utvides slik at dette ikke synes. Da vil kanten mellom fører-setet og baksetet bli høyere og noe mer aggresivt, og det kan kanskje egentlig se ok ut...tror jeg...

Noen som kjenner noen som er i stand til å utføre slike ting? Kan selvfølgelig gå til en salmaker, men dersom noen i forumet eller bekjente av disse driver med å bygge seter ville jeg satt stor pris på nuen tips.
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Backrest

Post by Svima »

Er det noen av disse bildene som stemmer med ideen din? I såfall finnes de sikkert å få kjøpt :)

http://www.google.no/images?hl=no&q=sof ... 59&bih=628" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Svima
User avatar
hd1450
Posts: 65
Joined: 14 Mar 2011, 06:14

Re: Backrest

Post by hd1450 »

Slik en "løs" ryggstø hadde jeg på min Road K for en del år tilbake, men du må ha en sal med slisse i.

God støtte, i den :)

Var til å vippe fremover, også.....
Rider
Posts: 142
Joined: 10 Mar 2010, 16:28

Re: Backrest

Post by Rider »

Mye bra bilder der Svima, men felles for alle "bucket" setene er at for å få setet så dypt må sittestillingen bli lenger frem på sykkelen, for baksjermen skal jo også ha plass under der. Samme med de setene som har ferdig avtagbart ryggestø. Mekanismen inne i setet skal ha plass. Har forsøkt begge typer, samt flere andre løsninger. Er ganske lang, og sannheten er at original setet er så langt det aller beste jeg har prøvd. Men desverre ikke nok støtte for min gamle mishandlede korsrygg (pay-back time).
De siste modellene har en noe høyere og litt mer aggresiv kant på baksetet, noe som hjelper litt, men ikke nok.
I USA så jeg en eldre Heritage Springer som originalt hadde en buet ganske lav back-rest hvor bøylene kom ut gjennom selve forsetet i bakkant på hver side. Det var rett og slett stilig og passet helt perfekt uten å se høyt og rart ut. Disse er desverre ikke lenger i produksjon, og ville sikker ikke passet på min likevel. sukk...
Men, dersom noen vet om et slikt sete som er stykt og ødelagt ville det jo vært mulig å fikse opp ryggestø delen og forsøkt å montere den på min.
Kjører skjelden korteste vei. Når jeg er fremme er turen over.
FLHTCUSE
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”