oljetrykk

Alt det andre
User avatar
knukken
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2010, 08:53

oljetrykk

Post by knukken »

Opplevde plutserlig at oljetrykkslyset kom på mens jeg satt på sykkelen å den gikk på bakk. Regna med at det var giveren så jeg bestillte ny,men den gang ei :( Satte på trykkmanometer å null trykk. Nå ble jeg skikkerig bekymret. Dette er en dyna WG 97mod gått bare 10000. Er vel pumpa som har tadd kvelden :( eller er her noen som har opplevd noe lignende ?
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: oljetrykk

Post by harleymann »

lyser lampen hele tiden? Dvs fra du setter på tenningen og mens sykkelen går?

Du kan bruke et multimeter å sjekke giveren.

Knut
User avatar
knukken
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2010, 08:53

Re: oljetrykk

Post by knukken »

harleymann wrote:lyser lampen hele tiden? Dvs fra du setter på tenningen og mens sykkelen går?

Du kan bruke et multimeter å sjekke giveren.

Knut
Ja lampa lyser hele tiden. Skal skrue av dekselet på pumpa i dag å se om det er sporkilen som er gåen.
User avatar
Lassen
Posts: 14
Joined: 11 Mar 2010, 21:52

Re: oljetrykk

Post by Lassen »

Fått sjekket hva som gjorde at du ikke fikk noe oljetrykk eller at det ble borte?
User avatar
betongsnø
Posts: 6
Joined: 09 Mar 2010, 21:57

Re: oljetrykk

Post by betongsnø »

Hei.

Har samme utfordring på min 2006 Street Bob, gått 13000. Har nett begynt feilsøkingen.

Sjekket oljenivå (har nettopp fått sykkelen), dette var etter det jeg kan se for høyt. Viser opp til varmt nivå på dip-sticken, når motoren er kald.'

Jeg tok av ledningen som går opp til instrumentpanelet, lyset forsvant da. Slik at denne kabelen i alle fall er utelukket.
Du kan bruke et multimeter å sjekke giveren
Noobspørsmål: Hvordan måler du ut denne?

Noobspørsmål II: Går det an å sjekk om det er sirkulasjon og/eller trykk uten å bruke trykkmåler?
If you dear to dream
you’ll soon be riding up its stream
User avatar
knukken
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2010, 08:53

Re: oljetrykk

Post by knukken »

betongsnø wrote:Hei.

Har samme utfordring på min 2006 Street Bob, gått 13000. Har nett begynt feilsøkingen.

Sjekket oljenivå (har nettopp fått sykkelen), dette var etter det jeg kan se for høyt. Viser opp til varmt nivå på dip-sticken, når motoren er kald.'

Jeg tok av ledningen som går opp til instrumentpanelet, lyset forsvant da. Slik at denne kabelen i alle fall er utelukket.
Du kan bruke et multimeter å sjekke giveren
Noobspørsmål: Hvordan måler du ut denne?

Noobspørsmål II: Går det an å sjekk om det er sirkulasjon og/eller trykk uten å bruke trykkmåler?
Nå har jeg enderlig fått tid til å se på oljepumpa å begge hjula stod i ro når jeg tørna motoren så da er det nok sporkilen på det indre drivhjulet som er gåen. Så da er det bare å begynne å bore grisetryne å se om man ikke får orden på sakene :? Feilen er grei men jeg lurer mest på hva årsaken er? Kansje pumpa står bom fast :cry:
User avatar
betongsnø
Posts: 6
Joined: 09 Mar 2010, 21:57

Re: oljetrykk

Post by betongsnø »

Jeg tok av ledningen som går opp til instrumentpanelet, lyset forsvant da. Slik at denne kabelen i alle fall er utelukket.
Har nå endelig fått sjekket skikkelig. :oops: Når motoren går, og ledningen er koblet fra, lyser lampa fortsatt. Tolker dette som det er en feil jordssluttning i denne kabelen. Kan dette stemme? :!:
If you dear to dream
you’ll soon be riding up its stream
User avatar
knukken
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2010, 08:53

Re: oljetrykk

Post by knukken »

betongsnø wrote:
Jeg tok av ledningen som går opp til instrumentpanelet, lyset forsvant da. Slik at denne kabelen i alle fall er utelukket.
Har nå endelig fått sjekket skikkelig. :oops: Når motoren går, og ledningen er koblet fra, lyser lampa fortsatt. Tolker dette som det er en feil jordssluttning i denne kabelen. Kan dette stemme? :!:
ja vist ledningen er helt fra alså ikke i kontakt med noe som helst som kan jorde å lampa lyser så er nok feilen oppover mot klokka.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: oljetrykk

Post by Coldman »

betongsnø wrote:...
Noobspørsmål: Hvordan måler du ut denne?
...
Hvis giveren er det samme som oljetrykksbryteren, er det veldig enkelt.
Slå på tenninga. Oljelampa lyser.
Napp ledninga av bryteren (nede på motoren). Lampa skal nå ikke få jording og slukke.
Dersom lampa ikke slukker, er sannsynligvis bryteren ok og feilen er et annet sted.
Sett ledninga mot jord et sted på sykkelen. Sjekk at lampa lyser.
Skru ut bryteren.
Det er et hull i bolten som skrus inn i motoren. Gjør rent med WD 40 eller liknende.
Koble et ohmmeter eller en diodetester mellom bolten og ledningspluggen. Instrumentet skal måle 0 Ohm.
Bruk et tynt skrujern eller noe og stikk det inn i hullet i bolten til du møter motstand. Trykk litt til slik at bryteren trykkes inn (det er jo det som skjer når oljetrykket kommer).
Mål motstanden mellom bolten og ledningspinnen med bryteren trykket inn. Den skal være uendelig stor, altså ingen kontakt.
Skift eventuelt bryteren. Den koster ikke mange kronene.

Har også vært borti at bryteren blir stående inne. Da vil aldri oljelampa tennes.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
knukken
Posts: 15
Joined: 13 Mar 2010, 08:53

Re: oljetrykk

Post by knukken »

Lassen wrote:Fått sjekket hva som gjorde at du ikke fikk noe oljetrykk eller at det ble borte?
Har nå fått sjekket å det var 3 tenner på breaderen(plast) som var knekt.(Fant bare ei :x )Denne sykkelen har stått stille i mange år så jeg trøster meg med at denne plastdelen kan ha blitt sprø eller ett eller annet? Skal nå sjekke om resten av tenna ligger i pumpa eller er tygt opp å ligger i filteret.
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”