Har en Sportster 1200 modell 1996 som har gått litt over 30.000 nå. Hørte med Big Twin i Sarpsborg hva slags service jeg måtte ha. Fkk til svar at jeg måtte ha "stor-service" og denne koster 4500 kr, pluss det som evt må fikses. Så da blir det jo fort 5-7000 kroner totalt. Dette ver jo jækli mye penger da!!!
Gjør dere andre dette, og bruker så mye penger på service? Eller fikser dere, smører og bytter det dere kan sjøl og sender sykkelen på verksted dersom det er ting med motor dere ikke kan fikse?
Jeg har full service manual lastet ned i pdf og mulighet å skru litt sjøl. Eller er det alvorlige feil og skader i motor som kan forekomme dersom jeg ikke har den på service?
Sjøl bytter jeg motorolje og filter, primær olje, skal klare å bytte bremser sjøl, skal også klare å følge en smørbrød-liste med punkter om div sjekkpunkter...
Hva gjør dere andre?
Råd og tips mottas med takk...
Service på sykkel eller fikse sjøl?
Service på sykkel eller fikse sjøl?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Re: Service på sykkel eller fikse sjøl?
Jeg følger sjekkpuntene i sevice manualen for det aktuelle km antallet + at jeg sjekker hele sykkelen visuelt og fysisk sjekker skruer (bolter) at de ikke har løsnet. Dette gjør jeg i løpet av vinteren.
01 Fat Boy stage 1 SEST
Re: Service på sykkel eller fikse sjøl?
Jeg prøver å gjøre mest mulig selv.
bruker litt tid og spør meg frem dersom jeg er på jordet.
blir det for galt kan det nok hende at jeg lar noen andre ta over.... men halve morroa (så lenge det ikke er i veikanten) er å skru selv da
Har du HAYNES boka på sykkelen så kan du komme langt da denne forklarer godt og har alle service punktene liggende.
Glad jeg ikke har mye elektrisk på sykkelen da.... der ville jeg latt de som kan det gjør det.
bruker litt tid og spør meg frem dersom jeg er på jordet.
blir det for galt kan det nok hende at jeg lar noen andre ta over.... men halve morroa (så lenge det ikke er i veikanten) er å skru selv da
Har du HAYNES boka på sykkelen så kan du komme langt da denne forklarer godt og har alle service punktene liggende.
Glad jeg ikke har mye elektrisk på sykkelen da.... der ville jeg latt de som kan det gjør det.
Re: Service på sykkel eller fikse sjøl?
Gjør vanlig vedlikehold selv, men reiser inn til Arne når det er tid for service. Ikke at jeg ikke klarer det selv, men jeg vil ha stempel i boka.
Keep the rubber side down!
Re: Service på sykkel eller fikse sjøl?
Takker for svar. Ikke mye eletrisk på min Sportster heller. Ingen elektronisk innsprøytning etc. Jeg kan ikke høre noen ulyder i motoren heller. Har hørt noe snakk om justering av ventiler. Er det noe som må sjekkes/ gjøres ofte eller høres det at noe er galt? Vil jo ikke ha noe ødelagt motor heller...
Ellers skjønner jeg at det er bare å skru sjøl:-)
Men et lite spørsmål. Er det noe som kan bli ødelagt i motoren om den ikke er på service eller skal jeg bare kjøre (bytte olje) så lenge den høres fin ut...
Ellers skjønner jeg at det er bare å skru sjøl:-)
Men et lite spørsmål. Er det noe som kan bli ødelagt i motoren om den ikke er på service eller skal jeg bare kjøre (bytte olje) så lenge den høres fin ut...
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Re: Service på sykkel eller fikse sjøl?
Jeg skrur også selv. Sykkelen min er fra 1995 og jeg har ingen planer om å selge den, så jeg er ikke så veldig opptatt av stempel i boka.
Livet er en dans på roser........barbeint
Re: Service på sykkel eller fikse sjøl?
Nei, det er ikke noe i motoren som blir ødelagt FORDI den ikke er på service. Men hvis noe er galt uten at du legger merke til det, og den ikke får stellet sitt, DA kan det bli ødelagt.Ronin73 wrote:.....Men et lite spørsmål. Er det noe som kan bli ødelagt i motoren om den ikke er på service eller skal jeg bare kjøre (bytte olje) så lenge den høres fin ut...
Altså er det lurt å sjekke og pusle med sykkal'n sin, kjenne lyder og ulyder, etterse, stramme, sjekke, smøre og slikt. Uavhengig av service.
- Münsterjeger
- Posts: 112
- Joined: 10 May 2010, 20:32
Re: Service på sykkel eller fikse sjøl?
Hater verksteder... Rene mafiavirksomheten, og svindyrt. \u/
Har stor tiltro til meg selv, så da gjør jeg set selv. :heh:
Dette selvsagt så lenge jeg vet sykkelen går knirkefritt og helt fri for lyter.
For min del er det en 2006.
Har stor tiltro til meg selv, så da gjør jeg set selv. :heh:
Dette selvsagt så lenge jeg vet sykkelen går knirkefritt og helt fri for lyter.
For min del er det en 2006.
Re: Service på sykkel eller fikse sjøl?
Bruker et eneste verksted til det meste, de skal jo også leve.
Hvis jeg bruker dobbelt så lang tid, jobber jeg to og setter sykkelen på verksted i en. Men liker å være med som handlanger så jeg lærer litt. Kjører 20` i året og betaler under 50 øre pr km inklusiv dekk,oljer, plugger,belt.. Det synes jeg er greit nok på en-89 modell.Men regner med å komme en god del lavere etterhvert som jeg bytter ut til bedre/nyere deler.
Hvis jeg bruker dobbelt så lang tid, jobber jeg to og setter sykkelen på verksted i en. Men liker å være med som handlanger så jeg lærer litt. Kjører 20` i året og betaler under 50 øre pr km inklusiv dekk,oljer, plugger,belt.. Det synes jeg er greit nok på en-89 modell.Men regner med å komme en god del lavere etterhvert som jeg bytter ut til bedre/nyere deler.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Re: Service på sykkel eller fikse sjøl?
jeg har alkldrig levert noen av kjøretøyene min å¨verksted.
har bestandig jgjort alt selv.
hva man velger må man nesten bstemme selv, men man bør være sikekr på at man kan klare hele jobben før men begynner.
å prøve å reparer noe selv uten å vite hva man holder på emd kan fort bli dyrere enn i utgangs punktet å sette bort jobben.
har bestandig jgjort alt selv.
hva man velger må man nesten bstemme selv, men man bør være sikekr på at man kan klare hele jobben før men begynner.
å prøve å reparer noe selv uten å vite hva man holder på emd kan fort bli dyrere enn i utgangs punktet å sette bort jobben.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
100%er