Gass-wire

Alt det andre
Post Reply
User avatar
Tom Eikemo
Posts: 95
Joined: 14 May 2010, 16:19

Gass-wire

Post by Tom Eikemo »

Var uheldig i påsken og røk retur-wire på gassen.
Da den lokale HD-sjappe ikke hadde den på lager ble det ikke gjort noe med den saken.
Var idag innom Biltema og kjøpte et "Reparasjonsett vaier" og tredde igjennom den originale wire-strømpen.
Passet ikke optimalt, men det funker ihvertfall greit.
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/MC/Re ... ett-vaier/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjekt å ha om uhellet er ute.

MEN, hvorfor i allverden brukes det 2 wire??? Noen som vet???
Det er jo fjæren på spjeldhuset som sørger for at det går i retur og ikke wire.
Tom Eikemo
2004 FXSTBI Nighttrain
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Gass-wire

Post by Coldman »

Det der var kjekt ja.

"Returvaieren" er for ekstra sikkerhet. Fjæra drar vaieren tilbake, men det gjør returvaieren også.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Gass-wire

Post by kkanst »

Ikke noe gøy å kjøre i full fart mot en rundkjøring med stempelet fastkilt. Dermed er det veldig greit å ha kriseløsning. Og den må du jo åpenbart ha hatt nytte av ettersom du har greit å slite den av :)
2001 1550 Deuce.
User avatar
Tom Eikemo
Posts: 95
Joined: 14 May 2010, 16:19

Re: Gass-wire

Post by Tom Eikemo »

Coldman wrote:Det der var kjekt ja.

"Returvaieren" er for ekstra sikkerhet. Fjæra drar vaieren tilbake, men det gjør returvaieren også.
kkanst wrote:Ikke noe gøy å kjøre i full fart mot en rundkjøring med stempelet fastkilt. Dermed er det veldig greit å ha kriseløsning. Og den må du jo åpenbart ha hatt nytte av ettersom du har greit å slite den av :)
Joda, den ser jeg. Men har ikke sett dette på andre merker, eller ikke lagt merke til :D .
Fikk forresten en morsom kommentar fra en kar på torget i Bergen.
Han stod å så på vaier-stumpen som hang på styre og lurte på hva det var.
Jeg svarte at det var retur-vaier til gassen.
Åja, svarte karen, så du vrir gassen framover når du skal hjem igjen. :err:
Tom Eikemo
2004 FXSTBI Nighttrain
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Gass-wire

Post by Jan-Ivar »

ett sånt set ligger i gaffelveska mi.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Tom Eikemo
Posts: 95
Joined: 14 May 2010, 16:19

Re: Gass-wire

Post by Tom Eikemo »

Jan-Ivar wrote:ett sånt set ligger i gaffelveska mi.
Ja, nå ser jeg behov for en gaffelveske jeg også. Kjekt å litt verktøy og småtteri om det skulle være noe :err:
Tom Eikemo
2004 FXSTBI Nighttrain
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Gass-wire

Post by Jan-Ivar »

Tom Eikemo wrote:
Jan-Ivar wrote:ett sånt set ligger i gaffelveska mi.
Ja, nå ser jeg behov for en gaffelveske jeg også. Kjekt å litt verktøy og småtteri om det skulle være noe :err:

helt klart., etetr en stopp i fjor sommer hvor jeg måtte låne verktøy måte jeg bare ha ei gaffel veske. med verktøy i.
etter å h aopplevd Clutch wire brudd på vei hjem fra jobb hvor jeg måtte tråkle meg vei igjennom Lillestrøm uten mulighet for å bruke clutch havne det et sånt sett i baggen.

har alltid med meg ekstra lys pærer og sikkringer amt ett relé for sikkerhets skyld.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
zeppelin
Posts: 25
Joined: 12 Dec 2010, 14:39

Re: Gass-wire

Post by zeppelin »

Som gammel enduro kjører har jeg alltid kjørt med det mest elimentære vertøyet med meg, og en liten strengbit. Det har berget meg mange ganger. Nå som jeg kjører harley gjør jeg også dette nå. Ingenting er mer irreterende enn å få stopp ang en liten filleting og vite at om du hadde hadde hatt med noen småting hadde du berget deg hjem.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Gass-wire

Post by Jan-Ivar »

men nå skal det sies art det er skjelden man får stopp etter veien.

de 3 gangene jeg fikk stopp i fjorsomer tross 10000 km på veien var to av de ene og alene min egen skyld.
en gang var det en kabelsko jeg selv hadde montert som løsna og forårsket total nblack out på hele sykkelen. andre gangen var det fører som hadde vridd bensin krana feilvei og faktisk gikk tom for bensin.
siste gangen antr jeg det var en så klat Vaåpor lock i bensin systemet som gjorde at jeg ikke fikk start.

gjør man ting skikkleig når an først skrur er det ikke noe problem. men tar man snarveier så komemr dt små feil på små feil.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Tom Eikemo
Posts: 95
Joined: 14 May 2010, 16:19

Re: Gass-wire

Post by Tom Eikemo »

zeppelin wrote:Som gammel enduro kjører har jeg alltid kjørt med det mest elimentære vertøyet med meg, og en liten strengbit. Det har berget meg mange ganger. Nå som jeg kjører harley gjør jeg også dette nå. Ingenting er mer irreterende enn å få stopp ang en liten filleting og vite at om du hadde hadde hatt med noen småting hadde du berget deg hjem.
He he Ja det er noen som er mer erfarne enn andre. Vi er vel som folk flest, vi skal lære av egne erfaringer og ikke høre på alle andre.
Har innsett nå at litt småtteri i en veske kan være kjære ting på tur. Ikke alt som kan fikses langs veien, men mye småting kan man ta når de oppstår. Sparer en for mye ergrelser og turen kan fortsettes som planlagt :err:

Ha en riktig god MC-sesong, både med og uten værktøy og deler :D
Tom Eikemo
2004 FXSTBI Nighttrain
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”