Ææææææææ!

Alt det andre
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Ææææææææ!

Post by Assman »

Da jeg skulle hjem fra jobb i dag døde sykkelen min.
Jeg skrudde på tenningen og alle lys skrudde seg på, som vanlig. Da jeg trykket på startknappen hørte jeg startmotoren slå inn og motoren gikk kanskje en omdreining eller to før sykkelen døde. Det var ikke sånn som ved lav spenning på batteriet, men helt dødt.
Ikke strøm i det hele tatt. Jeg tenkte først at nå får alle de som rakker ned på Biltemabatterier noe å smile over, men nei, det var 12.6 volt på batteriet. Jeg har ikke kommet lenger i feilsøkingen min enda. Må lese manualen litt.
Dette dreier seg om en Heritage Softail 1995. Helt original.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Ææææææææ!

Post by Sharpeye »

Skulle nesten tro du hadde en gammel britisk sykkel med Lucas tenning. Har hatt en del briter fra 50-60 tallet og da skjedde det rett som det var. Lucas - Duke of Darkness som man sier.

Men kan vel ikke bidra med så mye her. Men kanskje sjekke releet på startmotoren.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Ææææææææ!

Post by Assman »

Sharpeye wrote:Skulle nesten tro du hadde en gammel britisk sykkel med Lucas tenning. Har hatt en del briter fra 50-60 tallet og da skjedde det rett som det var. Lucas - Duke of Darkness som man sier.

Men kan vel ikke bidra med så mye her. Men kanskje sjekke releet på startmotoren.
Det behøver vel ikke å ha noe med releet å gjøre?
Problemet er jo at det ikke virker som om det er strøm på sykkelen, selv om batteriet har nok strøm.
Sykkelen har jo ikke sikringer, bare automatiske "circuit brakers" som kutter strømmen på forskjellige steder hvis det blir tull med spenningen. Disse er automatiske og resetter seg selv etter en stund. Hvor lenge en "stund" er vet jeg ikke.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Ææææææææ!

Post by Jan-Ivar »

sjekk minus polen på batteriet først og fremst. hadde samme problem for ett par dager siden på min sykkel å da fant jeg ut at minus polen ikke var stramet godt nok. du sjekekr selvfølgelgi om pluss polen sitter skikkelgi fast med det samme.

løse batteri ppoler kan lage mye moro. sjekk også sikkringene. er hoved sikringen godt blir det svart.
regner med du har tenningslås og bryter i dashpanelet på tanken. sjekk kontaktene på dene også.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Ææææææææ!

Post by Ronin73 »

Kan også være at minus kabel har røket. Dette kunne skje og var ganske vanlig ifg Big Twin Sarpsborg...
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Tommeliten
Posts: 72
Joined: 11 Mar 2010, 23:13

Re: Ææææææææ!

Post by Tommeliten »

Har du prøvd og måle batteriet når du kjører starteren, det er først da du vil se om det er noe futt i den, uten last kan du måle full spenning men når du får last synker spenningen for mye. Feilen kan være at det er en kortsluttning mellom platene i batteriet når du belaster den.
Prøv et annet batteri før du gjør noe mer.
Vi møtes på veien.
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Ææææææææ!

Post by Assman »

Da er feilen funnet og fikset.
Jeg tok med meg multimeter tilbake på jobb for å måle batteriet før jeg eventuelt kjøpte nytt.
Men batteriet i multimeteret tok også kvelden, så jeg dro på biltema med det gamle batteriet. De målte batteriet og det viste 12,6 volt.
Så jeg kjøpte nytt batteri til multimeteret og kjørte tilbake til sykkelen på jobben. Nå hadde jeg med startkabler og tok strøm fra bilen til sykkelen. Den startet med en gang. Koblet fra og koblet på det gamle Biltemabatteriet via startkablene. Prøvde å starte og det var helt dødt etter ett klikk fra starteren.
Så det er batteriet som er ødelagt, selv om det viser god nok spenning. Dette har jeg aldri opplevd før, men det er også det første gelbatteriet mitt. Det er kanskje en av egenskapene til et gelbatteri, at de dør på denne måten?
Uansett, nytt batteri er innkjøpt og blir montert i løpet av dagen.
Back in buissines.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Ææææææææ!

Post by chrissenator »

Denne tråden burde bli sticky, dette problemet gjentar seg så ofte at en slik tråd er gull verdt - dette kan spare mange for mye hodebry og pæeng ja.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Ææææææææ!

Post by TCB »

Det behøver ikke bestandig å være batteriet. Hadde samme problem, og etter diverse hodebry og målinger, fant jeg ut at det var spenningsfall i tenningslåsen. Sikkert dårlig kontakt / irring. Skiftet til ny tenningslås og problemet var borte.

Knut.
User avatar
Münsterjeger
Posts: 112
Joined: 10 May 2010, 20:32

Re: Ææææææææ!

Post by Münsterjeger »

Jan-Ivar wrote:sjekk minus polen på batteriet først og fremst. hadde samme problem for ett par dager siden på min sykkel å da fant jeg ut at minus polen ikke var stramet godt nok. du sjekekr selvfølgelgi om pluss polen sitter skikkelgi fast med det samme.

løse batteri ppoler kan lage mye moro. sjekk også sikkringene. er hoved sikringen godt blir det svart.
regner med du har tenningslås og bryter i dashpanelet på tanken. sjekk kontaktene på dene også.

Godt du fant ut av det!

Som Jan-Ivar, har jeg også hatt problemer med at strømmen kuttet akkurat idet starteren slo inn.
Minuspol satt dårlig, og det var irr på polene. Tom også opp jordingsledinginen. Irr her også. Strammet godt til.
Sykkelen har aldri gått så fint i mitt eie. :-)
Den minste ting kan gjøre stor hodebry.
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”