Ææææææææ!

Alt det andre
User avatar
Tommeliten
Posts: 72
Joined: 11 Mar 2010, 23:13

Re: Ææææææææ!

Post by Tommeliten »

Assman wrote:Da er feilen funnet og fikset.
Jeg tok med meg multimeter tilbake på jobb for å måle batteriet før jeg eventuelt kjøpte nytt.
Men batteriet i multimeteret tok også kvelden, så jeg dro på biltema med det gamle batteriet. De målte batteriet og det viste 12,6 volt.
Så jeg kjøpte nytt batteri til multimeteret og kjørte tilbake til sykkelen på jobben. Nå hadde jeg med startkabler og tok strøm fra bilen til sykkelen. Den startet med en gang. Koblet fra og koblet på det gamle Biltemabatteriet via startkablene. Prøvde å starte og det var helt dødt etter ett klikk fra starteren.
Så det er batteriet som er ødelagt, selv om det viser god nok spenning. Dette har jeg aldri opplevd før, men det er også det første gelbatteriet mitt. Det er kanskje en av egenskapene til et gelbatteri, at de dør på denne måten?
Uansett, nytt batteri er innkjøpt og blir montert i løpet av dagen.
Back in buissines.
Et batteri kan godt vise full spenning uten last, og kortslutte når du får last på den (prøver og starte), dette er ikke et fenomen som kun gjelder gelbatterier, dette kan også skje med rene blybatterier med vann. Om man måler når starteren prøver og slå inn og spenningen da detter ned mot null, men starter med et annet batteri er det som regel batteriene som kortslutter.
Vi møtes på veien.
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Ææææææææ!

Post by Ronin73 »

Ja, dette skjedde også meg denne sesongen. Helt nytt gelebatteri. Hos meg var det litt irr på minuspolen (mellomstykket mellom kabel og pol). Ikke mye som skal til før man får klikk-klikk-klikk-klikk når man trykker inn starterknappen.

Jeg har påmontert fast ledning med sukkerbit-kobling på batteriet og lader med jevne mellomrom gelebatteriet helt opp over en natt :err:
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”