Regler for bakskjerm og baklys!?

Alt det andre
Post Reply
User avatar
Retroboy
Posts: 136
Joined: 10 Mar 2010, 08:45

Regler for bakskjerm og baklys!?

Post by Retroboy »

TRor jeg har spurt om dette før på gammel forumet, men siden alderen holder på å sette inn så spør jeg igjen :-)

Kunne godt tenke meg å kappe eller få meg en ny bakskjerm som går over midten (framover), men da kommer jo spørsmålet om skilt og baklys opp.

Hvilke regler gjelder dersom jeg ikke har mulighet til å feste skilt og baklys på bakskjermen, har man i det hele tatt lov til å kjøre uten bakskjerm og feste lys og lykt et annet sted. Dvs på en sissy, sidemontert ..... ?
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Regler for bakskjerm og baklys!?

Post by Assman »

Hvis du søker etter "uten bakskjerm" i søkefeltet vil du få opp en rekke treff på diskusjoner om dette.
Den beste er vel denne: http://hd-forum.no/viewtopic.php?f=27&t ... erm#p10087" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Retroboy
Posts: 136
Joined: 10 Mar 2010, 08:45

Re: Regler for bakskjerm og baklys!?

Post by Retroboy »

Flott! takk for det.
Da vet jeg at det er lov å kjøre uten skjermer på min 81 modell, men hvilke alternativer har man da når det gjelder skilt og baklys?

De jeg har snakket med sier at baklys må stå midt på sykkelen, men det blir vanskelig uten bakskjerm!?
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Regler for bakskjerm og baklys!?

Post by Assman »

Retroboy wrote:Flott! takk for det.
Da vet jeg at det er lov å kjøre uten skjermer på min 81 modell, men hvilke alternativer har man da når det gjelder skilt og baklys?

De jeg har snakket med sier at baklys må stå midt på sykkelen, men det blir vanskelig uten bakskjerm!?
Ja, det sier seg jo selv.
Jeg er selv litt forvirret om sidemontert skilt er lovlig eller ikke.
Jeg viste en sykkel hos SVV i fjor sommer med sidemontert skilt og de maste veldig på at skiltet måtte midtmonteres.

I kjøretøyforskriften står det følgende om plassering av skilt:

§ 39-2. Generelt om plassering og antall kjennemerker

Plassering
2.

1.
Midten av kjennemerket skal være plassert så nær kjøretøyets midtlinje som mulig og må for kjennemerke bak ikke komme til høyre for kjøretøyets midtlinje. Plassering av kjennemerke bak i forbindelse med venstre baklysenhet godtas imidlertid. Kjennemerke skal ikke stikke ut utenfor kjøretøyets sidebegrensning.

Her er det altså helt klart åpent for tolkning. Så nær midten som mulig betyr jo på skjermen, men hvis det er lov å kjøre uten bakskjerm, skal skiltet stå så nærme midten som mulig og ikke stikke utenfor kjøretøyets sidebegrensning. Da er det vel lo å sidemontere skiltet på venstre side, bare det ikke stikker utenfor orginalt styre?


På alle kjøretøygrupper unntatt beltemotorsykkel skal kjennemerke være plassert vinkelrett eller tilnærmet vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse og slik at bokstaver og tall står vertikalt eller tilnærmet vertikalt og er lett leselige. Det tillates et avvik på 30 grader oppover og 15 grader nedover fra vertikalplanet. Såfremt kjennemerkets øvre kant er høyere enn 120 cm fra vegbanen, tillates et avvik på 15 grader nedover fra vertikalplanet.

Videre står følgende:

§ 39-6. Plassering av kjennemerke på to- eller trehjuls motorvogn
1.
Kjennemerke skal være synlig i et område avgrenset av 4 plan gjennom kjennemerkets 4 sidekanter. Disse plan skal sideveis og utover danne en vinkel på minst 30° med bilens lengdeakse. Det øverste plan skal danne en vinkel på minst 30° oppover, målt i forhold til horisontalplanet, og det nederste plan må være horisontalt eller danne en vinkel nedover.

Det vil vel si at sidemontert skilt må plasseres ganske langt bak på sykkelen for å være synlig i 30 gradersområdet bak sykkelen?

Det er mulig å tolke dette på flere måter, men for å være helt ærlig så tror jeg ikke det vil bli godkjent med sidemontert skilt på motorsykkel.
Forøvrig står det følgende å lese om skjerming av hjul:


Kap. 32. Skjerming av hjul

§ 32-1. Generelt om skjerming av hjul
1.
Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for to- og trehjulede motorvogner eller for beltebil/beltemotorsykkel.

Noe mer om skjermer på motorsykkel finner jeg ikke. Kanskje noen andre kan henvise til paragrafen det står under?
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Retroboy
Posts: 136
Joined: 10 Mar 2010, 08:45

Re: Regler for bakskjerm og baklys!?

Post by Retroboy »

Har lest akkurat det samme og det gjør ikke det noe klarere for å si det slik.

Å snakke med uvesenet er som å snakke med veggen, får tilnærmet svar som "det er ikke vårt problem at du ikke har skjerm å feste skilt på" !!!
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Regler for bakskjerm og baklys!?

Post by ptb »

Slik jeg tolker det, og som må være i samsvar med forskriftens tekst (som biltilsynet må forholde seg til), så må det være tillatt.

Det står at det tillates plassert sammen med venstre baklysenhet. Plasserer man bak/bremselys på venstre side, så kan skiltet plasseres der. I tillegg tilkommer teksten vedr. 30 graders vinkel. Skiltet må altså plasseres så langt bak (og evt. sideveis ut) at man kan legge gradeskiva på skiltets innerkant og "gå klar" av bakdekket.

Det finnes en rekke kjøretøy der skiltet ikke er senterplassert, selvom det på mange av disse faktisk er mulig med senterplassering (f.eks. div. van´s og varebiler).
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Regler for bakskjerm og baklys!?

Post by Erlend »

Alternativt kan man jo bare teipe fast skiltet på ryggen av kjørejakka…? :lol:
Keep the rubber side down!
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Regler for bakskjerm og baklys!?

Post by BikerEva »

Med et lite diodelys tapet ovenfor der igjen, for man må vel ha skiltlys også? :err:
User avatar
Retroboy
Posts: 136
Joined: 10 Mar 2010, 08:45

Re: Regler for bakskjerm og baklys!?

Post by Retroboy »

Erlend wrote:Alternativt kan man jo bare teipe fast skiltet på ryggen av kjørejakka…? :lol:
Ja hvis jeg bare har en hurtig kobling på jakka som jeg kan plugge i når jeg skal på tur så burde det jo gå helt fint :-)
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Regler for bakskjerm og baklys!?

Post by TCB »

Pratet med en kar på tilsynet, og fikk til svar at det var muligheter for å flytte skiltet m/lys på siden hvis det var synlig fra diverse vinkler bakfra. Og at det ikke stakk utenfor kjøretøyets bredde. Det skal være greit å få til, men baklyset og refleksen skulle stå midt bak på sykkelen.
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”