Asfalt sprut fra nylagt asfalt - hvordan fjerne?

Alt det andre
Post Reply
User avatar
Leica
Posts: 19
Joined: 22 May 2011, 21:49

Asfalt sprut fra nylagt asfalt - hvordan fjerne?

Post by Leica »

På tur i går ble jeg tvunget til å kjøre over et felt der det ble lagt asfalt :evil:
Fatter ikke at man kan bli tvunget inn i slike situasjoner - og fatter heller ikke at jeg ikke nektet :(
Resulatet ble en del asfaltsprut på gaflene og under skjermene der det nå kjennes ut som grovt sandpapir.

Har fått bort det meste på gaflene men det er fortsatt en god del igjen under skjermene.

Noen gode tips for å fjerne dette?
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Asfalt sprut fra nylagt asfalt - hvordan fjerne?

Post by Guffen »

Diesel, eller så finnes det noe som heter asfaltrens.

Var det på nylagt asfalt, eller der det var klargjort for nytt? Det er et slags bitumen-lim, og er et ånkli griseri!
User avatar
Leica
Posts: 19
Joined: 22 May 2011, 21:49

Re: Asfalt sprut fra nylagt asfalt - hvordan fjerne?

Post by Leica »

Virket som noe mellom klargjort og nylagt
Uansett grisete - så det var kanskje klargjøring de drev med
Satt godt på dekkene også :(
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Asfalt sprut fra nylagt asfalt - hvordan fjerne?

Post by Harlex »

Jeg bruker dinitrol autocleaner 7225. Svært effektivt og i tilegg skånsom.... Får det der man driver med understellsbehandling...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Asfalt sprut fra nylagt asfalt - hvordan fjerne?

Post by Guffen »

Da er det asfaltlim. Det er IKKE ment å kjøre på, og skal legges ut så lite om gangen at den trafikken som må passere ikke skal være nødt å kjøre over. Det blir som et belegg utenpå gummien, og faen vet hvordan det vil oppføre seg i en nødmanøver på våt veg.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Asfalt sprut fra nylagt asfalt - hvordan fjerne?

Post by chrissenator »

For mange år siden kjørte jeg en bil over en slik asfaltlim gugge og når jeg hadde kjørt et godt stykke ble jeg stoppet 150m før sløyfe til den gamle veien :!: :roll: og noen hadde gjort en feil for ingen kjøretøy skulle inn på strekningen hvor ny bane skulle ligge men vi var vel 4-5 biler som var dirigert inn på dette strekket- jeg snudde og kjørte tilbake ca 6km, fikk en femliter med asfaltfjerner og greit nok, så jeg kjørte hjem og fikk fjernet alt utenpå lakk og støtfangere, det under bilen var som det var...

Det gikk vel ca 4 år til jeg skulle selge bilen og en kjøper ville se bilen under :err: :err: :err: :err: :err: han hadde aldri sett en så velholdt bil under, det var en 21år gammel passat med 340"km og ikke antydning til rust under - det skyldes den feite filmen med asfalt gugge under bilen som hadde nermest forseglet undersiden - tom fjærer hadde asfalt gugge på seg så det har vel noe positivt med seg :D hadde fjernet det som var av kosmetisk betydning og det som er under skjermer, ramme ol beskytter mot rust mye bedre enn de fleste tectyl variantene.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
hd1450
Posts: 65
Joined: 14 Mar 2011, 06:14

Re: Asfalt sprut fra nylagt asfalt - hvordan fjerne?

Post by hd1450 »

5-56. Bruker den til å fjerne gammel skitt, som har bitt seg fast.
Spray på, la virke og poler av... :)
User avatar
Leica
Posts: 19
Joined: 22 May 2011, 21:49

Re: Asfalt sprut fra nylagt asfalt - hvordan fjerne?

Post by Leica »

Takk for gode tips
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”