Buldrer ved pådrag og hopper over tenning :(

Alt det andre
Post Reply
User avatar
freeflyer
Posts: 23
Joined: 13 Mar 2010, 19:16

Buldrer ved pådrag og hopper over tenning :(

Post by freeflyer »

Leste om Pondus sine problemer med "lugging" i samme forumet, og selv om det ligner symptomene på min sykkel så er det såpass mye ulikt at jeg velger en ny tråd. Satser på at det er ok :)

Symptomene på sykkelen min er todelt:
1. Av og til "hopper den over" en takt, og dersom den står på tomgang når dette skjer holder den på å dø ut. Merker det både når jeg kjører, i alle turtall, og når den er både kald og varm.

2. Ved køkjøring "buldrer" den noe fælt og det virker som om den har lyst til å dø ut. Det er dårlig akselerasjon på kjerra og det virker som om den ikke fyrer skikkelig, så jeg må holde relativt høyt turtall mens jeg slurer clutchen. Det er ikke noe problem å la den stå på tomgang derimot, med unntak av problemet i #1. Dette skjer forresten bare når den er blitt skikkelig varm!

Jeg har gjort følgende:
- Byttet coil
- Justert tenning (stift), byttet også kondensator samtidig.
- Byttet alt av lading (slutten av sesongen i fjor)
- Byttet regulator (i fjor)
- Byttet lavfartsdyse ett hakk ned (.028?)

Ingenting har hjulpet så langt, og det er ingen endring å merke. Altså, det har hverken blitt bedre eller verre. Er det noen som har hatt tilsvarende problemer og kan komme med tips?

Takker.
Espen

"Uanswered questions are far less dangerous than unquestioned answers!"
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Buldrer ved pådrag og hopper over tenning :(

Post by Jan-Ivar »

regner med at du har et srtandard dualfire tennings anlegg. som fyrer begge sylindrene samtidig uansett om det er den fremre eller bakre sylindern som skal tenne.
jeg bytta ut det originale tenninsanlegget med en DYNA singerl fire tenning anlegg på min 73 mod FX og den går mye bedre, du får ingen stor effekt økning men en roligere og jevnere gange på motoren.

har du sjekket om den trekker falsk luft?
mi sykkel gikk å små fuska i fjor å jeg trodde lenge det var dysene som var for små men det stemte ikke. fant ut at ten trak falsk luft mellom topper og innsug. monterte derfor i vinter et ombygings kit som gjør at man kan bruke band style tettningene som kom i -78 i stede for de originale O-ringene. dette fungrte meget bra på min sykkel.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Buldrer ved pådrag og hopper over tenning :(

Post by Ronin73 »

Har bare ett forslag: prøv Shell V-Power bensin, og se om det hjelper ;)

http://www.pensacolaharley.com/news_article.asp?id=2921" onclick="window.open(this.href);return false;
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Lasseliten
Posts: 60
Joined: 10 Mar 2010, 09:30

Re: Buldrer ved pådrag og hopper over tenning :(

Post by Lasseliten »

Eller kansje denne vil hjelpe deg , leveres fra Gasoline. Youtube har noen snutter om denne.
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=112" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: Buldrer ved pådrag og hopper over tenning :(

Post by harleymann »

Jan-Ivar wrote:regner med at du har et srtandard dualfire tennings anlegg. som fyrer begge sylindrene samtidig uansett om det er den fremre eller bakre sylindern som skal tenne.
jeg bytta ut det originale tenninsanlegget med en DYNA singerl fire tenning anlegg på min 73 mod FX og den går mye bedre, du får ingen stor effekt økning men en roligere og jevnere gange på motoren.

har du sjekket om den trekker falsk luft?
mi sykkel gikk å små fuska i fjor å jeg trodde lenge det var dysene som var for små men det stemte ikke. fant ut at ten trak falsk luft mellom topper og innsug. monterte derfor i vinter et ombygings kit som gjør at man kan bruke band style tettningene som kom i -78 i stede for de originale O-ringene. dette fungrte meget bra på min sykkel.

Dette kan enkelt kontroleres med å spraye litt startegass rundt innsuget, øker turtalet suger den falsk luft. Ville også sett på vakumslager inn på gasseren om disse sitter på ev om disse har sprekker

Knut
User avatar
freeflyer
Posts: 23
Joined: 13 Mar 2010, 19:16

Re: Buldrer ved pådrag og hopper over tenning :(

Post by freeflyer »

Lasseliten wrote:Eller kansje denne vil hjelpe deg , leveres fra Gasoline. Youtube har noen snutter om denne.
http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=112" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser interessant ut! Er det 14mm som passer Shovel da eller? Ser på andre steder at de finnes i 10-18mm, og dårlig med tommer :shock:
Espen

"Uanswered questions are far less dangerous than unquestioned answers!"
User avatar
freeflyer
Posts: 23
Joined: 13 Mar 2010, 19:16

Re: Buldrer ved pådrag og hopper over tenning :(

Post by freeflyer »

harleymann wrote:
Jan-Ivar wrote:Dette kan enkelt kontroleres med å spraye litt startegass rundt innsuget, øker turtalet suger den falsk luft. Ville også sett på vakumslager inn på gasseren om disse sitter på ev om disse har sprekker
ingen sprekker på slanger, og startgass er testet både kald og varm. Eneste den gjorde var å kvele motoren når jeg (utilsiktet) sprayet litt inn i luftfilteret.
Jobber fremdeles med feilsøking, men med ukens værmelding kan det ta litt tid før jeg får testet på veien :cry:

Tenker å montere Dyna elektronisk tenning om jeg ikke finner ut av det. Noen som kan bekrefte at jeg da trenger 3ohm coil, eller kan jeg bruke 5ohm? Har dual-fire forresten.
Espen

"Uanswered questions are far less dangerous than unquestioned answers!"
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Buldrer ved pådrag og hopper over tenning :(

Post by Bernt »

3 ohms skal brukes på dyna 2000.
User avatar
freeflyer
Posts: 23
Joined: 13 Mar 2010, 19:16

Re: Buldrer ved pådrag og hopper over tenning :(

Post by freeflyer »

Jeg har Dyna S, så jeg slipper heldigvis å kjøpe ny 3ohm coil. Den på 5ohm er anbefalt av Dynatek til gatebruk, og racing har jeg ingen planer om å bedrive med sykkelen min ;)

I morgen blir det bytting av main jet til .68. Skal også måle åpningen på begge pluggene, og vurdere å bytte til elektronisk. Har ikke helt bestemt meg enda, for det er greit å sitte på et ekstra stiftsett i verktøyveska foran, men ikke så greit å sitte på en ekstra Dyna S liksom.

Elsker feilsøking...eller :shock:
Espen

"Uanswered questions are far less dangerous than unquestioned answers!"
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”