Metoder for boltelåsing

Alt det andre
Post Reply
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Metoder for boltelåsing

Post by Assman »

Her kom jeg over et interessant dokument fra NASA om de forskjellige metodene for låsing av muttere/bolter samt fordeler og ulemper med de forskjellige metodene.
Et interessant poeng de kommer med her er at den velkjente låseskiven som sikkert mange av oss har sett eller bruker faktisk har null effekt!
http://gltrs.grc.nasa.gov/reports/1990/RP-1228.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Gravene MC
Posts: 220
Joined: 09 Mar 2010, 21:40

Re: Metoder for boltelåsing

Post by Gravene MC »

dette var interesant lesing 8-) Mye å lære for den som gidder å lese 98 sider teknisk engelsk...
Sitat, Albert Einstein: Hvis du ikke kan forklare en sak på en enkel måte, kan du ikke nok om saken!
User avatar
fossy
Posts: 20
Joined: 10 Mar 2010, 15:56

Re: Metoder for boltelåsing

Post by fossy »

Mye moro å finne på internett ;) merkelig at de velkjente "låseskivene" som vi kjenner dem er solgt og produsert for det formålet de er....og ikke virker...merkelig :shock:
User avatar
jes70
Posts: 72
Joined: 10 Mar 2010, 12:07

Re: Metoder for boltelåsing

Post by jes70 »

Får ikke åpnet linken over pga av jobb pc. Jobbet på motorfabrikk tidligere og da var det bare to måter å gjøre det på.
Borre hull i skruehodet/mutter og bruke streng.
Stor underlags skive/låseblekk som brettes opp mot ene siden av mutteren og ned mot en kant, slik at den ikke roterer.
Jeg er en 99%'er, og er stolt av det.
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Metoder for boltelåsing

Post by Assman »

jes70 wrote:Får ikke åpnet linken over pga av jobb pc. Jobbet på motorfabrikk tidligere og da var det bare to måter å gjøre det på.
Borre hull i skruehodet/mutter og bruke streng.
Stor underlags skive/låseblekk som brettes opp mot ene siden av mutteren og ned mot en kant, slik at den ikke roterer.
Prøv å høyreklikk og velg "Save link as" eller noe. Da kan du lagre filen.
Den er på 98 sider, så det blir litt vanskelig å legge den ut her som tekst.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Metoder for boltelåsing

Post by chrissenator »

Det var en bra avhandling, anbefales å legge inn som sticky i et eller annet arkiv.

Det aller beste og mest effektive jeg har brukt er enten låsestreng - kronemutter med splint, eller låseblikk og til bil/mc er det ofte nylonmutteren gjør susen.
Et tips er om du finner ut at du bare MÅ låse en bolt/mutter så tar du mutteren i skrustikke og borrer hull til den splinten du skal bruke, når du har hull i mutter er det enkelt å borre med styring i bolt etterpå og så sette splint på plass..

Det finnes en tabell for max hull til splint i bolt - avhengig av kvalitet og diam.

Det mange ikker tenker mye over er tiltrekkingsmoment og det mange ikke er klar over er at en enkel flatskive og korrekt moment på en bolt så er strekket i bolten i seg selv en god låsing til mange formål.
Nylon mutter, krone mutter, serratert skive, låseblikk og streng er de beste mekaniske låsemetodene. Locktite ol med rette produktet på oppgaven er i enkelte tilfeller fullgodt og likestilt med låseblikk, en ren gjenge på arbeisstykket er vesentlig for å få full effekt av flytende gjengelåsing...

Det området det virkelig skorter på og som jeg kan satse store beløp på er årsaken til de fleste lekkasjer og ganske mange ødelagte deler på motor/gear er rett og slett feil moment.

Invester i en momentnøkkel - helst to en til 20-50 og en opp til 250-300 og sett deg inn i korrekt bruk så har du investert utrolig godt.

My 2c
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Metoder for boltelåsing

Post by Assman »

chrissenator wrote:...

Det området det virkelig skorter på og som jeg kan satse store beløp på er årsaken til de fleste lekkasjer og ganske mange ødelagte deler på motor/gear er rett og slett feil moment.

Invester i en momentnøkkel - helst to en til 20-50 og en opp til 250-300 og sett deg inn i korrekt bruk så har du investert utrolig godt.

My 2c
Dette er et godt råd til alle som enda ikke har skaffet seg momentnøkkel.
Et annet godt råd er at moment fra tabeller er beregnet ut i fra materialet skruene er laget i.
Man kan ikke skifte ut grade 8 boltene med flotte rustfrie bolter og bruke samme momentet. Da drar man av gjengene med en gang.
Rustfrie bolter kan man benytte på steder moment ikke er viktig, f.eks lyktefestet. Rustfrie bolter hører ikke hjemme på f.eks hjulakselbolter eller på motortoppen.

Her er en liten guide for forskjellige bolttyper: http://www.engineersedge.com/hex_bolt_i ... cation.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Livet er en dans på roser........barbeint
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”