Lim feste fast på hjelmen

Alt det andre
Post Reply
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Lim feste fast på hjelmen

Post by tutte »

Har vært å kjøpt meg et Action Camera og der fulgte det bla med hjelmfeste, dette har fungert bra helt til i forrige uke. Sterk sol og matt svart hjelm gjorde at limet løsnet fra kamerafestet men satt fast på hjelmen. En slags blanding mellom dobbelsidig tape og kitt. Tålte ikke varmen. Men jeg hadde gjort bra grunnarbeid for tapen satt fortsatt bra på hjelmen.
Problemet er at festet er flatt men kan bøyes og hjelmen er buet, derfor må jeg ha noe som sitter godt så ikke kameraet faller av i fart og blir ødelagt eller borte.
Er skeptisk til å bruke 2 komponent epoxy på en glassfiberhjelm (Arai Freeride).
Er det noen som vet noe mere om dette, vil ikke at sida på hjelmen skal bli myk, sprekke eller på noen måte bli ødelagt. :?:
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Lim feste fast på hjelmen

Post by Erlend »

Det du er ute etter er 3M VHB dobbelsidig akrylskumtape. Iflg 3M selv "erstatter denne mekaniske festemetoder som f. eks. nagler og skruer", og sitter som... vel, klistret, antar jeg - på alt mulig rart: rustfritt stål, aluminium, glass, tre, papir, plast m.m. Mer info på http://www.3m.no" onclick="window.open(this.href);return false;.
Keep the rubber side down!
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Lim feste fast på hjelmen

Post by tutte »

Siden problemet var at tapen løsnet ifra festet og ikke fra hjelmen tenkte jeg å legge epoxy på festet og lage en buet fot og bruke Tesa eller 3M tape mot hjelmen. Så får jeg se hvordan det virker. Det må da bli bra :D
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Lim feste fast på hjelmen

Post by Erlend »

Hvis DET ikke virker, er det pop-nagler neste... :-P
Keep the rubber side down!
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Lim feste fast på hjelmen

Post by tutte »

Leca-skruer.. med 2 paraplyer en til hjelmen og neste skall :ugeek:
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Lim feste fast på hjelmen

Post by tutte »

Nå har jeg bygd opp med 2 komp epoxy så festet ikke skal dra i tapen unødig, sitter som "hønn".
Testa det i går i regn, ser fortsatt bra ut. :)
Contour feste.JPG
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Lim feste fast på hjelmen

Post by chrissenator »

tutte wrote:Nå har jeg bygd opp med 2 komp epoxy så festet ikke skal dra i tapen unødig, sitter som "hønn".
Testa det i går i regn, ser fortsatt bra ut. :)
Contour feste.JPG
Det myke festet du har brukt er det samme jeg bruker på div våpen, MD, RC og anna morro som jeg bruker å feste contouren på og det er kun slette/plane overflater. Det festet der ville jeg ikke valgt til brukt på en hjelm selv om det er vist i div reklamer/bilder som hjelmfeste.

Dette festet http://global.contour.com/en/nordic/mou ... cts,mounts" onclick="window.open(this.href);return false; bruker jeg på hjelm, har montert et slikt feste på juniors sykkelhjelm, det er en hjelm som får seriøst med juling og det festet har hengt på der både vinter og vår uten å engang se ut til å løsne, det er også en tykk limpute på innsiden mot hjelmen så det festet sitter som bare pokker, samme på MC hjelm.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Lim feste fast på hjelmen

Post by tutte »

"Flat surface"festet fulgte også med så det har jeg.
Men tenkte som så at siden det ene kalles hjelmfeste og det andre er til flat overflate brukte jeg hjelmfestet på hjelmen.
Følger godt med på festet, der er jo også med en sikkerhetssnor.
Men som jeg skriver sitter som "hønn". Testa det tok tak i festet og ristet hjelmen ;)
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”