Tungstartet ved halv varm /varm motor.

Alt det andre
User avatar
Frankeren
Posts: 39
Joined: 18 Aug 2013, 13:41

Tungstartet ved halv varm /varm motor.

Post by Frankeren »

Har en 1450 TC. Den starter som et skudd uten problemer på kald motor, men når den har fått litt temp så ikke choken skal brukes eller på godt varm motor, så har den vanskeligere for å tenne skikkelig. Jeg får alltid start, men gassen må absolutt brukes for å få den til å starte. Noen som har peiling på hva dette kan være?
2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Tungstartet ved halv varm /varm motor.

Post by Erlend »

Forgasser eller EFI?
Keep the rubber side down!
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Tungstartet ved halv varm /varm motor.

Post by Jan-Ivar »

kan være det som kalles "vaporlock" eller ångblåsa som svenskene sier.

det som kan skje er at bensinen i flottør kammert blir såpas varm av stråle varmen i fra motoren at den fordamper. dampen kan lage en blokkering i
drivstoff tilførselen noe som medfører startvansker slik du opplever.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Tungstartet ved halv varm /varm motor.

Post by TCB »

Erlend wrote:Forgasser eller EFI?
Siden han nevner choke, så er det sikkert en forgasser motor.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Tungstartet ved halv varm /varm motor.

Post by Erlend »

TCB wrote:Siden han nevner choke, så er det sikkert en forgasser motor.
Ah, jeg overså den detaljen. Jeg ville tippet feildysing, men Jan-Ivars teori om vaporlock høres jo i og for seg også plausibel ut. Hvordan er det når motoren først kommer i gang, da? Går den pent, eller spytter den?
Keep the rubber side down!
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Tungstartet ved halv varm /varm motor.

Post by TCB »

Hva med tennpluggene ? Hvordan ser de ut og kanskje det er på tide med et nytt sett ?
User avatar
Frankeren
Posts: 39
Joined: 18 Aug 2013, 13:41

Re: Tungstartet ved halv varm /varm motor.

Post by Frankeren »

Takk for alle svar! Er lenge siden jeg har vært innpå her nå, men.
Det første jeg gjorde var å bytte plugger og luftfilter. Skjedde mindre enn hva jeg hadde forventet. Sykkelen er ellers helt orginal i motor bortsett fra screaming eagle II potter.
Har også prøvd med "rensestoff" i bensinen.
Og ja det er en forgassermodel :)
Ellers går sykkelen veldig fint både på tomgang og ellers når sykkelen kjøres.
2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Tungstartet ved halv varm /varm motor.

Post by chrissenator »

hvilke plugger bruker du?, det er satt på screamin eagle potter sier du, er det originalt luftfilter? vet du om den er dyset om?
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Frankeren
Posts: 39
Joined: 18 Aug 2013, 13:41

Re: Tungstartet ved halv varm /varm motor.

Post by Frankeren »

Alt arbeidet er gjort hos twin thunder så går ut ifra at det er skikkelig gjort. Det skal vel være et greit HD verksted. Luftfilteret er av typen K&N. Men er ingen forskjell om jeg setter på orginal papirfilter. Pluggene som sto på var orginale harley davidson. De som står i nå er NGK Iridium. Mulig jeg bare får levere den inn for sjekk hos HD doktoren
2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Tungstartet ved halv varm /varm motor.

Post by chrissenator »

Kanskje du kan prøve en varmere plugg?.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”