Kvalitet på torx fra Biltema vs Würth

Alt det andre
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Qonrad »

Ser ut til at resten av bitset har kilt seg mot venstre. Regner med at et lite kakk med hammer og dor/skrutrekker skulle løsne den. Den er jo ikke skrud fast. Gjorde akkurat det samme for en uke siden på bremseskiven... :shit:
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
Hera
Posts: 489
Joined: 09 Mar 2010, 21:19

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Hera »

Nå er torx-biten ute, her kommer beskrivelsen for hvordan:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Da er den ute.

Jeg hadde ikke noen magnet tilgjengelig, så jeg ville først forsøke metoden med å borre et hull, gjenge opp og trekke den ut. Jeg fant et passende HSS-bor for oppgaven:
Image

Ulempen var at etter å ha borret et par minutter var det ikke noe synlig merke i resten av torx-bittet. Så selv om materialet var for sprøtt til å tåle belastningen ved å skru ut skruen, var det mer enn hardt nok til å motstå et simpelt HSS-bor.

Forsøk 1 - failed

Tok så fatt på alternativ to, som jeg i utgangspunktet hadde minst tro på. banket på skruedelen slik at den skulle sitte minst mulig fast. Tok deretter for meg min 12-årige sønn, og hørte om han hadde en passende magnet. Og selvfølgelig har en 12-åring en eller flere magneter liggende.
Image

Vips - problemet løst.

Forsøk 2 - success
Image

Takk for alle gode råd
User avatar
Trondsen
Posts: 200
Joined: 10 Mar 2010, 20:49

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Trondsen »

Så flott da at det løste seg:)
Bruk hodet så går det som regel....... bra:)
User avatar
Hera
Posts: 489
Joined: 09 Mar 2010, 21:19

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Hera »

Trondsen wrote:Så flott da at det løste seg:)
Takk. Ja, det var deilig!
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by tutte »

Jeg har fått løsnet mange på denne måten:
Ta en tynn kappeskive i vinkelsliperen og kapp et rettspor gjennom bits og skruehode og bruk en sporskrutrekker med mulighet for å sette en skifte/fastnøkkel på klingen. Lur og lirk etter behandling med penetrerende rustløser.
Det kan hende metoden trengs siden skruen fortsatt sitter, bedre å ofre en skrue. Bare den ikke knekker.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Hera
Posts: 489
Joined: 09 Mar 2010, 21:19

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Hera »

Takk for tipset, det kan komme godt med en annen gang. Mannen min fikk ut skruen med et nytt bit fra Würt. Det bittet var av mye høyere kvalitet, men så kostet det 212 kroner også.
Last edited by Hera on 31 Mar 2010, 23:41, edited 1 time in total.
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Per-øivind »

Kvalitet og riktig verktøy så er halve jobben gjort. Aldri vært noen fan av Biltema verktøy, stoler liksom ikke helt på det. Bra det ordnet seg for dere.
User avatar
Hera
Posts: 489
Joined: 09 Mar 2010, 21:19

Kvalitet på torx fra Biltema vs Würth

Post by Hera »

En liten info til slutt, der mannen min beskriver de ulike bittene:
--------------------------------------------------------------------------------

Kjøpte nytt torx-sett på Biltema, som visstnok skulle være meget bra - 10 års garanti!

Gikk løs på skruen med slagtrekker, muttertrekker og skralle. Skruen viste ingen antydning til å ville gi seg, men torx-bittet var i ferd med å kaste inn håndkleet.

I steden for å ende opp med nok en knukket torx tok jeg turen innom Würth og kjøpte et bit derfra.

Nytt forsøk med slagtrekker, muttertrekker og skralle, men fremdeles ingen antydning til at skruen vil erklære nederlag. Men torx fra Würth virket også noe sta. Tok derfor frem latmann, og vips var skruen ute.

Her ser dere bitene fra henholdsvis Biltema og Würth etter jobben. Biltema bittet til venstre. Som dere ser er torx-rillene i ferd med å gå over til å bli gjenger. Det kan ses en liten antydning på Würth bittet også, men bare såvidt, og denne fikk ut skruen med latmann.

Image

Det er nok en sammenheng mellom kvalitet og pris. 40-delers torx-sett fra Biltema kostet 199,- mens en pipe fra Würth kostet 212,-. Men bedre med en dyr som funker enn 40 billige som ikke gjør jobben
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Kvalitet på torx fra Biltema vs Würth

Post by Toro »

Er et tegn på at når en kjører sykkel (Harley) så trenger en verkyøy som holder mål. Ting er dratt til med moment + locktite!
01 Fat Boy stage 1 SEST
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”