Kvalitet på torx fra Biltema vs Würth

Alt det andre
User avatar
Hera
Posts: 489
Joined: 09 Mar 2010, 21:19

Kvalitet på torx fra Biltema vs Würth

Post by Hera »

Dette spørsmålet har min mann postet på et annet forum. Men der er det så liten aktivitet, at jeg håper noen her kan hjelpe ham.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg skulle ha av bremsecaliperen bak på sykkelen i dag, siden jeg skulle få levert hjulet for bytte av dekk.

Med friskt mot gikk jeg løs på oppgaven, og kom til punktet hvor jeg skulle løsne skruene som holder caliperen.

Relativt nytt ubrukt torx bit fra Biltema ble satt på oppgaven. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... -40-deler/

Det viste seg at skruer fra BMW er noe mer standhaftige en torx bit fra Biltema, og resultatet kan ses her:
Image

Spørsmålet blir da hvordan jeg kan få ut resten av nevnte torx bit fra skruehodet? Resten av bitssettet er returnert til Biltema, mot en passende refusjon. De krevde riktignok ikke å få den manglende delen (synd, for da kunne de fått hentet den selv), men den er litt i veien der den er nå.

Forslag mottas med takk
Last edited by Hera on 31 Mar 2010, 23:42, edited 1 time in total.
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by DaddyCool »

Skrueuttrekker har du prøvd det?? Biltema har disse og.
Male masculine icon...athletic godlike clone
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Coldman »

Bor et hull i bitsen, lag gjenger og skru inn en bolt. Bruk en tesj eller noe for å dra ut bitsen.
eller
Sveis fast en bolt i bitsen.
eller
Varm bolten og se om bitsen løsner.
eller
Bor et lite hull midt i bitsen, så et litt større osv inntil nesten hele bitsen er vekk. Bruk så en meisel for å få vekk resten.

Jeg ville valgt en av de 2 siste. Lykke til.

"Knukket" er forresten et morsomt ord. :D
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Fat94
Posts: 13
Joined: 20 Mar 2010, 15:15

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Fat94 »

Hammer og dor da hvis du kommer til da er vel sprøtt materiale ettersom den gikk rett av evt bore hull i torx bitsen kjørnerslag på den så kanskje den løsner
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Toro »

Prøve og slå den forsiktig løs med en liten skrutrekker og en hammer. Deretter bruke en magnet for å få den ut.
01 Fat Boy stage 1 SEST
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Hanlucky »

Toro wrote:Prøve og slå den forsiktig løs med en liten skrutrekker og en hammer. Deretter bruke en magnet for å få den ut.
alla denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... toy-36-kg/" onclick="window.open(this.href);return false; som også biltema har :)

Spray gjerne litt CRC/W40 på skruen før du begynner og slå...kanskje den løsner lettere...
Raskere enn sin egen.....
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Coldman »

Mange gode forslag.
Og når din kjære, etter alle soletegn å dømme, har fått ut den knukket-knekte bitsen - eller før - ber du ham kjøpe en slik som denne på Biltema før neste forsøk. Ellers ender han kanskje opp en enda en knekt bits. Også lurt å gi bolten en god dask først.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Hera
Posts: 489
Joined: 09 Mar 2010, 21:19

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Hera »

Takk for mange gode forslag, de videreformidles nå.
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Bernt »

Ser ur som den stikker litt ut. Bruk en dor eller en skrue å slå den mot høyre, (motsatt vei av det som den skulle da den røyk) Da vil den løsne.
User avatar
Gravene MC
Posts: 220
Joined: 09 Mar 2010, 21:40

Re: Knukket torx-bit - hvordan få ut resten

Post by Gravene MC »

Skjærebrenner!! Det virker på alt :twisted:
Sitat, Albert Einstein: Hvis du ikke kan forklare en sak på en enkel måte, kan du ikke nok om saken!
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”