Bli kvitt restolje ved oljeskift.

Alt det andre
User avatar
Thunderdahl
Posts: 10
Joined: 11 Apr 2010, 13:40

Re: Bli kvitt restolje ved oljeskift.

Post by Thunderdahl »

Vis den olja som er igjen er så dårlig burde vel oljen vært byttet før?
I was an atheist before i realized i was God
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Bli kvitt restolje ved oljeskift.

Post by Coldman »

Thunderdahl wrote:Vis den olja som er igjen er så dårlig burde vel oljen vært byttet før?
Når det er tid for oljeskift (intervallet etter boka), må vel menigmann anta at olja som er i motoren er så dårlig at den bør byttes, ikke sant? Poenget er da å få ut all gammel olje. Det er det scavenger sørger for. :D
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Thunderdahl
Posts: 10
Joined: 11 Apr 2010, 13:40

Re: Bli kvitt restolje ved oljeskift.

Post by Thunderdahl »

Hvor bra er det å tømme motoren helt for olje ,hvis det tar lengre tid å få opp oljetrykket etter bytte fordi det er kommet luft i sytemet? Bare lurer da jeg nylig byttet olje og filter som vanlig på våren.Pleier å bytte olje ca midt på sommeren også,men da uten filterbytte og det har virket som oljen da blir fort dårlig, så i år har jeg tenkt å bytte filteret også midtveis i sesongen.En kan vel nesten ikke bytte olje ofte nok på MC, men hva med tiden det tar før oljetrykket kommer?
I was an atheist before i realized i was God
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Bli kvitt restolje ved oljeskift.

Post by Coldman »

Oljetrykket vil være der hele tiden. Man fyller jo på med ny olje før man starter motoren... så motoren vil ikke være uten olje. Scavengeren sørge bare for at siste rest av gammel olje ikke pumpes tilbake på tanken, men ut.

Jeg skifter ikke olje på våren, men på høsten når jeg setter bort sykkelen for vinteren (både olje og filter). Ellers skifte som vanlig etter intervallene eller oftere. "Vårklargjøring" har jeg ikke på min sykkel. Absolutt ingen ting med unntak av å slippe ut litt luft av hjula. Alt annet er dekket av vinterklargjøringen på høsten.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Thunderdahl
Posts: 10
Joined: 11 Apr 2010, 13:40

Re: Bli kvitt restolje ved oljeskift.

Post by Thunderdahl »

Startes HD`n den med Scavengeren i, til det kommer ny olje da?
I was an atheist before i realized i was God
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Bli kvitt restolje ved oljeskift.

Post by Erlend »

Thunderdahl wrote:Startes HD`n den med Scavengeren i, til det kommer ny olje da?
Jepp, det er idéen: http://roguechopper.com/media/twincamb.swf" onclick="window.open(this.href);return false;
Keep the rubber side down!
User avatar
Thunderdahl
Posts: 10
Joined: 11 Apr 2010, 13:40

Re: Bli kvitt restolje ved oljeskift.

Post by Thunderdahl »

Så bra ut det :)
I was an atheist before i realized i was God
User avatar
øystein røsberg
Posts: 25
Joined: 16 May 2010, 01:39

Re: Bli kvitt restolje ved oljeskift.

Post by øystein røsberg »

Er det noen som kan gi meg ytterdiameteren på pakningen til oljefilterholderen,og tykkelsen på pakningen. Trenger gjengedimensjonen på røret man skrur filtret i.Har en 97 evo,tenkte og lage meg en slik en ute i nordsjøen nå
lurer liksom på det meste jeg
User avatar
torjor
Posts: 56
Joined: 05 Apr 2010, 17:42

Re: Bli kvitt restolje ved oljeskift.

Post by torjor »

Mmm er litt skeptisk til denne...

Olje pumpes fra oljetank, via oljepumpe og igjennom oljefilter, før den går tilbake til motor og fordeles ut til veiv, kjede / balanseakslinger og til toppe (ventiler) og dyser for kjøling av stempel.

Det betyr at den tiden det tar å få pumpet ut gammel olje er motoren uten oljeforsyning,
da"Gammel" olje som egentlig skulle vært fordelt ut til smørepunkter går ut via slange..


Oljelampe vill slukke da trykksensor er montert mellom oljepumpe og oljefilter.
Det kan sikker diskuteres om disse sekundene uten olje er skadelig eller ikke, men jeg foretrekker en liten mengde gammel olje,
fremfor å kjøre 15 sek uten olje :-)

Dette gjelder iallefall for TC motoren .
Frem og tilbake er ikke like langt...
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”