Rust på HD.

Alt det andre
Post Reply
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Rust på HD.

Post by mustang »

Jeg begynte med vårpuss på onsdag og på tre av sveiseskjøtene på rammen var det litt rust. Når jeg skrapet bort løs lakk så var det en god del som var angrepet av rust. :shock: Fram med stålbørste og sandpapir og en flaske med Ferrobet som jeg har hatt i noen år og gode resultater med før fra gamle biler gjorde susen. Smørte på et godt lag og denne Ferrobetten kapsler inn og stopper rustens angrep og etterpå sort bengalakk. :D Jeg fortsatte med resten av vårpussen idag og fant også rust på bremserøret bak der det går inn i caliperen. :ikke: Er ikke dette litt tidlig på en 2003 sporster med denne rusten. Alle stiftene under sete som fester skinnet var helt brune av rust og kanskje dette er årsaken til rusten på ramma hvis det liggre nedpå og gnisser og det utvikler seg over tid. Har nå satt en tape som heter AF/Armaflex over stiftene under sete og den er 3mm tykk og fleksibel. Er det noen andre som har hatt tilsvarende problemer så kunne det vært greit å høre. :D Blir ikke så ofte på forumet en tid framover da laptopen er på rep. :rort: ,men skal prøve på kveldstid på når det passer sånn.

Mvh, Mustang.
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Rust på HD.

Post by Toro »

Syns det var litt tidlig ja. Veit jo ikke hvordan den er lagret om vinteren og om hvor godt den har blir rengjort før vinterlagring (har du eid den hele tiden) men er jo litt merkelig at det bare er sveiseskjøtene som er rustet :!: Har sjøl en sykkel som er 2 år eldre uten rust på ramma. Hmmm.
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
EivindG
Posts: 23
Joined: 05 Apr 2010, 19:57

Re: Rust på HD.

Post by EivindG »

er det brukt import fra USA og kommer fra kysten? er noen som har hatt problemer med det da pga sjøsalt.
Ride hard or stay home :D
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Rust på HD.

Post by mustang »

Heisann.
HD`n er kjøpt ny i Norge og jeg er eier nr 3. Kjøpte den i august 2009 og har vært vasket og pusset før jeg avsluttet sesongen . Den har stått tørt i garasjen hjemme med et stretclaken over. Forrige sykkel jeg hadde var en 83mod. suzuki som har stått på samme vis i 19 år og den var det ikke en eneste rustflekk på. Det som er mest graverende er jo rusten på bremserøret som må skiftes ut og det oppdaget jeg heldigvis ved en tilfeldighet og tenk hva som kan skje hvis det skulle gå av. \u/ Så jeg vil si til alle som leser dette at ta en ekstra titt på bremserørene på den siste delen som går inn til caliperen der gummin slutter. Det var der jeg så en liten bit med løs lakk og rusten som jeg her har omtalt. Må skifte rør (slange) før jeg tør å bruke den. :!: Håper det blir en god sommer og mange fine turer for alle MC-kjørere uten uhell. :D

Mvh. Mustang.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Rust på HD.

Post by Coldman »

Harleyene kan vel neppe få for mye vask, tørk og ikke minst voks. Jeg vokser alt untatt denimlakken. Voks, voks, voks - det er tingen. :D

Har egentlig inntrykk av at det er lite rust på HD når man tar i betraktning hvor mye jern det er over alt.

Å miste bakbremsa er vel ikke det verste, men selvfølgelig ikke noe hyggelig. Hvis du først må bytte røret, kan du jo vurdere å legge stålomspunnet slange hele veien. Koster ikke mange kronene.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Gravene MC
Posts: 220
Joined: 09 Mar 2010, 21:40

Re: Rust på HD.

Post by Gravene MC »

God unskyldning for å skifte til stålomspunnet, som det blir nevnt her :) Min HD er fra '85.. Ikke noe rust på ramma der :roll:
Sitat, Albert Einstein: Hvis du ikke kan forklare en sak på en enkel måte, kan du ikke nok om saken!
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”