behandling av sadel

Alt det andre
Post Reply
User avatar
Cammag710
Posts: 7
Joined: 06 Apr 2010, 12:37

behandling av sadel

Post by Cammag710 »

Har fått tak i sadel fra -29(metal-delene) og har fått dette trekt med nytt lær/skinn. Noen som har rette framgangsmåten for å behandle dette? Ønsker at det skal bli sterkt mot vær og slitasje, i tillegg er det ganske lyst nå, ønsker en mørkere brunfarge i det. Er dette noe som kommer når det behandles eller må jeg tilføre noe form for farge?
Det er aldri for sent å snu i tide...............
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: behandling av sadel

Post by Assman »

Jeg var faktisk å snakket med en salmaker om akkurat dette på mandag.
Jeg går nå ut fra at salen din er trukket med naturfarget skinn eller lær (nesten hudfarget).
Dette trekker vann og blir veldig fort flekkete og må derfor behandles.
Vått skinn lar seg også lett forme og tar opp merker fra ting du presser ned i det, som f.eks en nagle fra olaboksen din.
Det må derfor behandles for å bli så vannbestandig som mulig.
Til dette brukes lærfett, som denne fra Skinnlåven: http://www.skinnlaaven.no/shop/prod.asp ... &refcode=p" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen bruker også og olje læret før de setter det inn med lærfett.
Det er en rekke forskjellige produkter du kan bruke her. Hestebutikker pleier å ha et godt utvalg av lærpleieprodukter.
Det som er viktig er at det kun inneholder naturlige produkter som oljer og f.eks bivoks og aldri silikon.
Jo flere produkter du setter det inn med, og jo mer du bruker det jo mørkere vil læret bli, men det vil aldri bli brunt som du vil ha det.
Skal du ha det brunt må du smøre det inn med narvsværte før behandlingene beskrevet over.
http://www.skinnlaaven.no/shop/prod.asp ... &refcode=p" onclick="window.open(this.href);return false;
Lær må vedlikeholdes hele tiden. (Det er grunnen til at setene på Harley'ene våres er av plast)
Blir det skittent og flekkete over tid kan man vaske det med lærsåpe før men igjen går på med voks.
Det må vokses med jevne mellomrom uansett om det er skittent eller ikke.
Livet er en dans på roser........barbeint
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”