Calibrering av speedometer

Alt det andre
Post Reply
User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Calibrering av speedometer

Post by Scirocco »

Fikk etter litt styr i fjor sommer vite hvordan jeg kan calibrere speedometeret.
Den enkleste av to tre måter å gjøre det på var å sette speedometeret i en spesiell modus for så å kjøre nøyaktig en km. Da skulle det vise riktig hastighet.

Jeg fant derfor en strekning hvor det er målt opp en km med streker på tvers av veien. For deretter å teste hastigheten på en av disse fartsmålerene som står langs veien. Står en slik en bare et par km unna.

Men uansett hvor nøyaktig jeg gjør det viser speedometeret feil hastighet. Etter et par forsøk kjørte jeg noen titalls meter kortere en den oppmerkede kilometeren. Men fortsatt viser speedometeret ca 5-6 km for lavt. Det vil si at når det viser 80 kjører jeg i følge fartsmåleren i 86.

Det jeg da lurer på er om det er noen som sitter inne med kunnskap om disse fartsmålerene. Viser de den faktiske hastigheten? Hva med disse veimerkingene? Jeg har hørt at onkel blant annet bruker disse til fartsmåling fra lufta. Men hvor nøyaktige er de?

Kjenner at det hadde vært praktisk å ha et speedometer som viser riktig hastighet.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Calibrering av speedometer

Post by Erlend »

Tror ikke du bør stole blindt på disse fartsmålerne. Løsningen her tror jeg er en GPS, i alle fall til fartsmålingen.
Keep the rubber side down!
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”