forgasser og blanding

Alt det andre
Profilbilde
thomasoxo
Innlegg: 4
Ble medlem: 29 Apr 2010, 19:24

forgasser og blanding

Post skrevet av thomasoxo » 30 Apr 2010, 14:11

Hei

jeg har fått et problem etter vinterlagringen, med at blandingsforholdet ikke er som det skal.
Det er en shorty forgasser. Jeg har ingen erfaring med å stille dette.

Er det noen i Oslo som har mulighet for å assistere? "ring en venn"


Thomas :ugeek:



Profilbilde
Bamblingen
Innlegg: 21
Ble medlem: 15 Mar 2010, 18:59

Re: forgasser og blanding

Post skrevet av Bamblingen » 03 Mai 2010, 17:36




Profilbilde
pannechopper
Innlegg: 63
Ble medlem: 06 Mai 2010, 23:15

Re: forgasser og blanding

Post skrevet av pannechopper » 08 Mai 2010, 09:21

Vet ikke om du har fått fikset dette problemet ditt men ellers så kan du jo gjøre som her ang justeringer på S&S

Först kontrolleras flottörnivån. När nålen tätar ska den övre kanten på flottören ligga 3-4mm under packningsytan på flottörhuset.

· Innan alla inställningar görs, varmkör motorn ordentligt och ställ tomgången på ca 1000 varv.

· Blandningsskruven "bottnas" mycket försiktigt och ställs till en början 1 ½ varv ut.

· Sedan skruvas blandningsskruven in tills varvtalet börjar sjunka (magrare blandning).

· Skruva sedan ut den tills varvtalet åter sjunker (fetare blandning).

· Ställ sedan blandningsskruven mitt i mellan dessa ändlägen och då ska den vara 1 ½ varv utskruvad +/- 1/4 varv.

· Om skruven hamnar längre in så är lågfartsmunstycket för stort och hamnar den längre ut är lågfartsmunstycket för litet.

· Med blandningsskruven max inskruvad (försiktigt) ska motorn stanna.

· Högfartsmunstycket, från 3000-3500 varv, provas ut genom att mäta accelerationen. Bluddrar motorn eller verkar svag är munstycket för stort, nyser eller poffar den i luft-filtret är det för litet.

· OBS! Använd ett 1 3/4" avgassystem. 2" system ska bara användas till mycket stora racemotorer annars är det svårt att justera förgasaren.


Be a Man ride a Pan

Post svar

Tilbake til “Diverse teknisk”