Fothvilere, styre og sidemontert skilt

Post Reply
User avatar
Münsterjeger
Posts: 112
Joined: 10 May 2010, 20:32

Fothvilere, styre og sidemontert skilt

Post by Münsterjeger »

Har planer om å fikse litt på Sportsteren min når jeg får den i hus. SKjer sikkert i sammenheng med oljeskift. 8-)

Sykkelen er en 2006 XL886L
Skal ha framflyttere. Noen tips til hvem jeg skal velge?
Vil også ha dragster-styre. Tips her også er ønskelig.

Lurer også på å få sidemontert skilt. Er dette lov?
Vet ikke så mye om hva som er lov / ikke lov på sykkelfronten, så tips mottas med takk! :-)


P
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Fothvilere, styre og sidemontert skilt

Post by Coldman »

De enkle reglene om plassering av skilt og derav problemene med å ha det sidemontert ...

§ 39-6. Plassering av kjennemerke på to- eller trehjuls motorvogn

1. Kjennemerke skal være synlig i et område avgrenset av 4 plan gjennom kjennemerkets 4 sidekanter. Disse plan skal sideveis og utover danne en vinkel på minst 30° med bilens lengdeakse. Det øverste plan skal danne en vinkel på minst 30° oppover, målt i forhold til horisontalplanet, og det nederste plan må være horisontalt eller danne en vinkel nedover.


Jeg ville vel bare sidemontert det, men passet på å enkelt kunne flytte tilbake i tilfelle problemer. Dvs. beholdt mest mulig av ledningsnett osv.

Küryakin har forresten et par fine greier du kan ha i høla til det gamle skiltfestet.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Fothvilere, styre og sidemontert skilt

Post by kane »

Skummelt å starte med oljeskift så tidlig i sesongen ;)

Uansett, framflyttersett er en smaksak, på gamlesykkelen min ville jeg ikke vært foruten, på den nye gikk jeg tilbake til mids og beholdt bare fothvilerene foran. Det føltes mer rett og fortsetter det sånn bytter jeg tilbake til highway pegs og selger framflyttersettet.
Når det gjelder merker eller typer er det vel stortsett hip som happ. Det går mer på om du vil ha stor eller liten bremsepedal og design. Noen som er mer vant til å bestille deler til nyere sykler fra katalog vil nok kunne gi deg mer info om dette.

Dragbar er vel det nest enkleste styret du kan finne (broomstick må vel være det enkleste ;) ) så der er det bredden som er avgjørende. Det betyr igjen at det kommer helt an på om du liker smalt eller bredt grep. Riserne er det som bestemmer både pullback og høyde så der må du også bare prøve deg fram.

Sidemontert skilt ja... Det er jo lov...eller ikke, litt avhenging av hvem du treffer på. Det er sikkert en grunn til at verken Night-lite eller 48 blir levert med sidemontert skilt her til lands selv om det er orginalt fra fabrikk.
Men det sies jo at om skiltet kan leses i en sånn og slik vinkel fra x avstand godtas det at skiltet ikke står midt bak på sykkelen.
Jeg ville ikke spurt noen på tilsynet for høy moral om dette, her er det nok langt enklest med tilgivelse enn tilatelse.

Lykke til med oljeskiftet, vi er glad i bilder så knips når doningen kommer i hus og legg ut her :)
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Fothvilere, styre og sidemontert skilt

Post by kane »

Coldman wrote:
§ 39-6. Plassering av kjennemerke på to- eller trehjuls motorvogn

1. Kjennemerke skal være synlig i et område avgrenset av 4 plan gjennom kjennemerkets 4 sidekanter. Disse plan skal sideveis og utover danne en vinkel på minst 30° med bilens lengdeakse. Det øverste plan skal danne en vinkel på minst 30° oppover, målt i forhold til horisontalplanet, og det nederste plan må være horisontalt eller danne en vinkel nedover.

Jeg forstår ikke hva som står her... Kan noen tegne det?
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Fothvilere, styre og sidemontert skilt

Post by Harlex »

Original HD-fremflytter sett i ulik utførelse : http://accessories.harley-davidson.com/ ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;


Når det gjelder kjøp av deler/utstyr så anbefaler jeg alltid zanottimotor.com hvis du skal kjøpe fra statene... Dollarkursen er ikke der den burde vært nå men hvis du har litt tid så blir det nok fremdeles rundt halv pris med bestilling fra statene....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Fothvilere, styre og sidemontert skilt

Post by Coldman »

kane wrote:
Coldman wrote:
§ 39-6. Plassering av kjennemerke på to- eller trehjuls motorvogn

1. Kjennemerke skal være synlig i et område avgrenset av 4 plan gjennom kjennemerkets 4 sidekanter. Disse plan skal sideveis og utover danne en vinkel på minst 30° med bilens lengdeakse. Det øverste plan skal danne en vinkel på minst 30° oppover, målt i forhold til horisontalplanet, og det nederste plan må være horisontalt eller danne en vinkel nedover.

Jeg forstår ikke hva som står her... Kan noen tegne det?
Prøvde meg i Paint... :mrgreen:
skiltplassering.jpg
Tenk deg at du setter ei enorm firkanta og usyling, men ikke gjennomsiktig, trakt med de måla mot skiltet. Må du se inn i trakta for å se skiltet, er det feilplassert.

Edit: Når jeg ser på tegninga mi så er det noe som ikke stemmer... Slik den er betyr det jo at skiltet kan ligge nesten flatt!!!!!
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Sportster”