Hei ærende med-PMS'ere (Parkert Motorsykkel Syndrom)..
Jeg har hatt litt for mye tid til å tenke nå i vinter, med nyervervet sportster og allting; Luftavkjølt motor og kø-kjøring.. hvordan er det med det? I fjor høst kom jeg til å stå faslåst i kø med sportsteren. Det var relativt varmt, og jeg bekymret meg umiddelbart for motoren som bakket og gikk i saktegående kø uten noe nevneverdig fartsvind. Hvordan er det med oss og kø-kjøring? Tåler motorene dette? OG hvordan gjør dere andre dette??
Jeg stoppet sykkelen.. lot den stå med lys og tenning på..for så å fyre den i gang ved behov. Og senere svingte jeg av for å la den få kjøle seg litt.. Fikk ikke noen indikasjoner på at motoren sleit, eller kokte, men jeg ville bare være ekstra forsiktig. Det var ikke mulighet for å snike mellom køene.
Hva er andres erfaringer med dette???
Luftavkjølt motor og køkjøring.. how come?
Luftavkjølt motor og køkjøring.. how come?
2001 1550 Deuce.
Hva er relativt varmt? Jeg tror ikke sommertemperaturer i Norge fremstår som et problem i forhold til kjøling.
Har du kjørt hardt og så plutselig står i kø kan det kanskje være et problem. Småkjøring/stopping/køkjøring tror jeg ikke er et problem. Det er også viktig å tenke på at oljen kjøler motoren nå den går. Jeg hadde ikke vurdert å stoppe motoren i køen.
Har du kjørt hardt og så plutselig står i kø kan det kanskje være et problem. Småkjøring/stopping/køkjøring tror jeg ikke er et problem. Det er også viktig å tenke på at oljen kjøler motoren nå den går. Jeg hadde ikke vurdert å stoppe motoren i køen.
Re: Luftavkjølt motor og køkjøring.. how come?
Heisan kkanst.
Hd motorene tåler dette, så ingen bekymringer ang køkjøring, varmt vær osv.
hadde samme tanken som du helt til jeg var i statene og kjørte der.
Var oppe i 45'c og man kan vel si at varmen som kom opp fra moteren gjorde mine edlere deler HOT!!!!
Great balls of fire...he he.
Tut og kjør du...nyt milene mens du kan
PS: bare husk ny olje til våren...ny olje gjør slik at du får en bedre fordeling av varmen i motoren, og en bedre drift temperatur, bedre smøring over hele motoren og ikke minst bedre kjøling.
Ordla jeg meg rett her.... ja ja....du forstår nok hva jeg mener.
Lucky Luke.
Hd motorene tåler dette, så ingen bekymringer ang køkjøring, varmt vær osv.
hadde samme tanken som du helt til jeg var i statene og kjørte der.
Var oppe i 45'c og man kan vel si at varmen som kom opp fra moteren gjorde mine edlere deler HOT!!!!
Great balls of fire...he he.
Tut og kjør du...nyt milene mens du kan
PS: bare husk ny olje til våren...ny olje gjør slik at du får en bedre fordeling av varmen i motoren, og en bedre drift temperatur, bedre smøring over hele motoren og ikke minst bedre kjøling.
Ordla jeg meg rett her.... ja ja....du forstår nok hva jeg mener.
Lucky Luke.
Raskere enn sin egen.....
Re: Luftavkjølt motor og køkjøring.. how come?
KØ KJØRING?? vi slipper da kø når vi har motorsykkel.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
100%er
Re: Luftavkjølt motor og køkjøring.. how come?
I noen tilfeller gjør man ikke det. Som feks der hvor det utgjør en risiko å kjøre mellom køene..
2001 1550 Deuce.
Re: Luftavkjølt motor og køkjøring.. how come?
Alle nyere HD'er har EITMS (Engine Idle Temp Management System). På Sportster tror jeg det kom i 2008.
Systemet virker slik at bakre sylinder slås av når sykkelen står stille på tomgang og sylinderens temp når et visst punkt. Om dette er for å beskytte motoren eller bare for å hindre at føreren kokes, er jeg ikke sikker på - men jeg tror litt på det siste. Uansett vil temperaturen reduseres. Straks man gir gass, fyres bakre sylinder igjen. Man merker så godt som ingen ting til systemet. Det går helt av seg selv. Litt annen tomgang selvfølgelig.
På noen sykler kan man slå systemet av og på etter eget forgodtbefinnende, eller man kan få forhandleren til å gjøre det. Jeg har SERT (tuner fra HD) og kan slå systemet på eller av i den.
(fra SERT)
Systemet virker slik at bakre sylinder slås av når sykkelen står stille på tomgang og sylinderens temp når et visst punkt. Om dette er for å beskytte motoren eller bare for å hindre at føreren kokes, er jeg ikke sikker på - men jeg tror litt på det siste. Uansett vil temperaturen reduseres. Straks man gir gass, fyres bakre sylinder igjen. Man merker så godt som ingen ting til systemet. Det går helt av seg selv. Litt annen tomgang selvfølgelig.
På noen sykler kan man slå systemet av og på etter eget forgodtbefinnende, eller man kan få forhandleren til å gjøre det. Jeg har SERT (tuner fra HD) og kan slå systemet på eller av i den.
(fra SERT)
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
- Lykketrollet
- Posts: 222
- Joined: 09 Mar 2010, 23:34
Re: Luftavkjølt motor og køkjøring.. how come?
Du skriver at alle nyere HD'er har EITMS Coldman, men jeg kan ikke se at jeg har dette på min 2008 Fat Bob? Har du dette på Street Boben din?
Derimot har 2011 Street Glide dette systemet... Blir spennende å se om man merker forskjell...
Og utover det har jeg vel aldri vært bekymret for temperaturen så lenge vi kjører i Nord-Europa...
Derimot har 2011 Street Glide dette systemet... Blir spennende å se om man merker forskjell...
Og utover det har jeg vel aldri vært bekymret for temperaturen så lenge vi kjører i Nord-Europa...
Hilsen fra Lykketrollet
Carpe Diem!
Loud Pipes Save Lives!
Carpe Diem!
Loud Pipes Save Lives!
Re: Luftavkjølt motor og køkjøring.. how come?
Jo, du skal ha det - men det er bare på sykler produsert etter 3. desember 2007 at man kan aktivere/deaktivere uten hjelp av verktøy (SERT osv + at forhandleren kan gjøre det).
På sykler produsert etter 3. desember 2007 kan man bruke følgende framgangsmåte:
Skru på tenninga (men ikke start sykkelen).
Gi full gass og hold den der i 3 sekunder.
Hvis cruise-lampa (det grønne 6-tallet i speedometeret) blinker grønt, er EITMS aktivert. Blinker den rødt er EITMS deaktivert.
Samme prosedyre for å slå av og på (annenhver gang, altså).
På sykler produsert etter 3. desember 2007 kan man bruke følgende framgangsmåte:
Skru på tenninga (men ikke start sykkelen).
Gi full gass og hold den der i 3 sekunder.
Hvis cruise-lampa (det grønne 6-tallet i speedometeret) blinker grønt, er EITMS aktivert. Blinker den rødt er EITMS deaktivert.
Samme prosedyre for å slå av og på (annenhver gang, altså).
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
- Lykketrollet
- Posts: 222
- Joined: 09 Mar 2010, 23:34
Re: Luftavkjølt motor og køkjøring.. how come?
Har sjekket i boka mi og det står ingenting. Får sjekke neste gang jeg skal ut å kjøre...
... og så tror jeg det er "gassen fra deg" ikke full gass... det er i hvert fall det som står i boka til Street Gliden.
Tror nesten jeg må gå ned i garasjen og teste...
... og så tror jeg det er "gassen fra deg" ikke full gass... det er i hvert fall det som står i boka til Street Gliden.
Tror nesten jeg må gå ned i garasjen og teste...
Hilsen fra Lykketrollet
Carpe Diem!
Loud Pipes Save Lives!
Carpe Diem!
Loud Pipes Save Lives!