Hypercharger vurderes; Cons & Pros?

Post Reply
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Hypercharger vurderes; Cons & Pros?

Post by kkanst »

Vurderer å sette en hypercharger på Sportsteren samtidig som jeg bytter eksosanlegg på Lazyboys. Hva vet man om disse her inne på forumet? Fordeler? Ulemper? Erfaringer?

:-)
2001 1550 Deuce.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Hypercharger vurderes; Cons & Pros?

Post by chrissenator »

De er helt kurant, ikke de beste om du har tenkt å ta ut stor effekt utover det så er de helt super og du får massevis av bling og ding til den - de er av god kvalitet og du får K&N hiflow filter som passer perfekt....
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Hypercharger vurderes; Cons & Pros?

Post by kkanst »

Effektøkning blir det neppe før man kommer godt opp i fart, slik at luften trykkes inn.. Men mere luft, renere forbrenning osv er en av de fordelene jeg har tenkt på kan være fordelen. Men så er det jo også et spørsmål om hva som skjer hvis det begynner å regne etc..
2001 1550 Deuce.
User avatar
geirxpettersen
Posts: 2
Joined: 26 Jul 2010, 21:08

Re: Hypercharger vurderes; Cons & Pros?

Post by geirxpettersen »

Først og fremst er det et tøft luftfilter.Mener selv å merke effektøkning på min 1200,men mulig der er mest psykisk effekt :-) Mener å ha lest noe om 10% effektøkning,men det forutsetter nok justering i dynobenk.Har også montert stinger trapdoor på den nå,så nå er det vel enda mer effekt,sikkert.Regn er ikke noe problem for det er drenering på undersiden.Det eneste negative jeg kan si er at det blir litt trangt for høyrefoten.Særlig med trapdoor.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Hypercharger vurderes; Cons & Pros?

Post by chrissenator »

kkanst wrote:Effektøkning blir det neppe før man kommer godt opp i fart, slik at luften trykkes inn.. Men mere luft, renere forbrenning osv er en av de fordelene jeg har tenkt på kan være fordelen. Men så er det jo også et spørsmål om hva som skjer hvis det begynner å regne etc..

Effektøkning blir det i det øyeblikket du skifter det "trange" filteret til HD over til nesten hva som helst..
Den effekten hvor farten presser inn mer luft og øker effekt oppstår i høyere hastigheter - selv med en velocitystack i kjøreretning vil effektøkning bli minimal - og en hypercharger vil gi deg en økning i effekt kn fordi det er et åpnere filter og når du passerer 104Cuf /min så er det fysisk ikke mulig å benytte mer luft i en Sportster motor opp til 1450 kit med maks portet topper så den effektøkning som en hypercharger gir er rett og slett filterets egenskaper.

Det finnes mange bedre løsninger enn hyperchargeren men det er lite hensiktsmesig annet enn kosmetisk når en ikke gjør så mye annet. Som en kuriositet så er av en eller annen grunn 2006 mod XL en av de årgangene man får mest effekt ut på ved bytte av luftfilter og eksos, på XL forum ligger det noen dynomaps hvor den med mest effekt etter bytte fra original til skikkelig filter/eksos har fått 14.1HK rett og slett ved rette combo luft/eksos, jetting av forgasser og dyno......

Det oppstår et overtrykk i et luftfilter som har stor kapasitet, det presses inn mer luft enn filteret klarer å svelge unna og det oppstår et overtrykk, samme overtrykket i Hyperchargeren som presser ut luft av hyperchargeren vil presse alt som er tyngre enn luft ut drain hullet bak i hyperchargeren..
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Hypercharger vurderes; Cons & Pros?

Post by kkanst »

Da tolker jeg det dithen at hypercharger er bare tøys og tull? Og et SE-luftfilter gjør jobben like så godt?!!?
2001 1550 Deuce.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Hypercharger vurderes; Cons & Pros?

Post by chrissenator »

kkanst wrote:Da tolker jeg det dithen at hypercharger er bare tøys og tull? Og et SE-luftfilter gjør jobben like så godt?!!?

Hvis vi ser på dynocharts med mål og tanke på effekt, så er det veldig enkelt å kalle hyperchargeren for bling bling og tøys og SE er helt og fullstendig overlegen.
Har vi fokus på stil og utseende så er hyperchargeren både tøff og har mange muligheter, og den er mye bedre enn originalfilteret, og dett var dett.


Du får AN bigsucker II til halve prisen av en SE, NHRS har Hurricane, Forcewinder og en liten tøff helt rund ala joker machine, Joker machine sin er med K&N hiflow filter kapabel til å levere mer luft enn SE.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Sportster”