Hei
Som helt fersk HD eier, har jeg oppdaget at det er en del ting som er annerledes enn på "japsesykler". Jeg har en HD Sportster 1200c 02 mod. I Haynes manual står det følgende om sjekk av motoroljenivå: Sykkelen skal stå på støtten, peilepinnen skal ikke trykkes helt inn. Så er det bilde av en "pinne" som ser helt annerledes ut enn den jeg har. Min er rund og har et dreid spor ca 1cm fra bunn og topp, ingen tekst inngravert. Skal nivået være midt i mellom sporene? Mitt nivå er kun opp til det nedre sporet. Farven på oljen er mørk grå/svart, er det riktig? Selger påstår at oljen + filter ble skiftet på 8000km i fjor (USA) men jeg har en bedre følelse om jeg bytter nå før sesongen. Ikke skjønner jeg helt systemet med egen oljetank og hvordan man skifter, men jeg får forsøke å lese meg til det, om ingen har en "oppskrift" som er enkel å forstå for nybegynnere:) Vet ikke så mye om forskjellene på de mange HD motorene som finnes på markedet.
på forhånd takk!!
Jøran
Oljenivå Sportster 1200c
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Oljenivå Sportster 1200c
Grattis med Sportster og velkommen i gjengen - sportstergerilijaen :err: .
Skal finne en HD manual til deg her
http://dl-access.com/location.php?aid=d ... e%20manual" onclick="window.open(this.href);return false;
Gi en lille bæng i hva selger sier, skift oljen din og oljefilter først som sist så slipper du å bekymre deg mer for den biten.
Nederste strek på oljepinnen er minimum og øverste er maksimum normalt og da er noe midtimellom ok, det kan være en uoriginal pinne du har så jeg kan ikke si noe sikkert om den du har.
Selve oppskriften på oljeskift finner du i manualen.... eller
BP Linsons detaljerte oppskrift her: http://linson.us/harleydavidson/sportst ... change.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Skal finne en HD manual til deg her
http://dl-access.com/location.php?aid=d ... e%20manual" onclick="window.open(this.href);return false;
Gi en lille bæng i hva selger sier, skift oljen din og oljefilter først som sist så slipper du å bekymre deg mer for den biten.
Nederste strek på oljepinnen er minimum og øverste er maksimum normalt og da er noe midtimellom ok, det kan være en uoriginal pinne du har så jeg kan ikke si noe sikkert om den du har.
Selve oppskriften på oljeskift finner du i manualen.... eller
BP Linsons detaljerte oppskrift her: http://linson.us/harleydavidson/sportst ... change.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: Oljenivå Sportster 1200c
Takk for svar. Ble litt klokere. Kikket også på you tube om oljeskift. Der var også oljen helt svart, omtrent som om man skifter på en bil. Olje og filter skal skiftes i løpet av uken. Blir en bekymring mindre da......
jøran
jøran
Re: Oljenivå Sportster 1200c
Gjør oppmerksom på at siden dll-access.com er en lureside og det er ikke noen nedlastninger direkte tilgjengelig via dem. Her må du betale for at de skal fortelle deg hvor filen EGENTLIG ligger, som mest sansynlig er åpent for vanlig nedlastning. Ikke la deg lurechrissenator wrote:Grattis med Sportster og velkommen i gjengen - sportstergerilijaen :err: .
Skal finne en HD manual til deg her
http://dl-access.com/location.php?aid=d ... e%20manual" onclick="window.open(this.href);return false;
Gi en lille bæng i hva selger sier, skift oljen din og oljefilter først som sist så slipper du å bekymre deg mer for den biten.
Nederste strek på oljepinnen er minimum og øverste er maksimum normalt og da er noe midtimellom ok, det kan være en uoriginal pinne du har så jeg kan ikke si noe sikkert om den du har.
Selve oppskriften på oljeskift finner du i manualen.... eller
BP Linsons detaljerte oppskrift her: http://linson.us/harleydavidson/sportst ... change.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
2001 1550 Deuce.
Re: Oljenivå Sportster 1200c
Takk for tipset. Har nå lest en del om oljeskift, lett å bli litt forvirret. Har jeg forstått det riktig at det er nok å tappe tanken og skifte filter??At motor og primær på min motor har felles olje??? Det at man ikke klarer å tappe ut all oljen i motoren, er et kjent problem på båtmotorer hvor man må suge ut oljen fra peilehullet. Systemet med å la motoren gå og tappe ut den gamle oljen via filteret virker genialt, men er det virkelig nødvendig å få ut all oljen?? Skjønner at jeg enda trenger noen råd!
Jøran
Jøran
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Oljenivå Sportster 1200c
Scavenger er en løsning: http://www.hd-forum.no/viewtopic.php?f= ... =scavenger" onclick="window.open(this.href);return false;jøran wrote:Takk for tipset. Har nå lest en del om oljeskift, lett å bli litt forvirret. Har jeg forstått det riktig at det er nok å tappe tanken og skifte filter??At motor og primær på min motor har felles olje??? Det at man ikke klarer å tappe ut all oljen i motoren, er et kjent problem på båtmotorer hvor man må suge ut oljen fra peilehullet. Systemet med å la motoren gå og tappe ut den gamle oljen via filteret virker genialt, men er det virkelig nødvendig å få ut all oljen?? Skjønner at jeg enda trenger noen råd!
Jøran
Biltema har en adapter som også kan brukes på samme måte: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Bilti ... oljegiver/" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
Re: Oljenivå Sportster 1200c
Motor og primær har IKKE felles olje. Motor og girkasse har det.jøran wrote:Takk for tipset. Har nå lest en del om oljeskift, lett å bli litt forvirret. Har jeg forstått det riktig at det er nok å tappe tanken og skifte filter??At motor og primær på min motor har felles olje??? Det at man ikke klarer å tappe ut all oljen i motoren, er et kjent problem på båtmotorer hvor man må suge ut oljen fra peilehullet. Systemet med å la motoren gå og tappe ut den gamle oljen via filteret virker genialt, men er det virkelig nødvendig å få ut all oljen?? Skjønner at jeg enda trenger noen råd!
Jøran
Du har tørrsump. Når du har kjørt motoren varm og latt den hvile noe minutter på tomgang, pumpes all olje tilbake til tanken. Da kan du tappe av (etter at du har stoppa motoren, ja). På Sportster skal olje fylles i filteret før det monteres.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Re: Oljenivå Sportster 1200c
Takk skal du ha Coldman. Lærer litt hver dag. Da er det bare å finlese om hvordan man skifter olje på primæren.....
jøran
jøran
Re: Oljenivå Sportster 1200c
Men når man ikke får kjørt sykkelen varm før man tapper den, hva da? Er det da scavenger er kjekk å ha?
Re: Oljenivå Sportster 1200c
Etter det jeg har hørt vil en del av olja sige fra tanken og ned i sumpen når motoren står. Med scavenger får man ut dette også. I tillegg tror jeg at man får ut mer av den gamle olja med scavenger selv om motern er varmkjørt og olja er pumpa tilbake til tanken. Jeg tror nemlig ikke at det uansett vil ligge en del olje i sumpen, i slanger, i innvendige og evt utvendige rør... Denne olja får man fjerna med scavenger.BikerEva wrote:Men når man ikke får kjørt sykkelen varm før man tapper den, hva da? Er det da scavenger er kjekk å ha?
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper