Nye kammer, skummel lyd.

Post Reply
User avatar
sigurdh
Posts: 3
Joined: 08 Apr 2011, 20:49

Nye kammer, skummel lyd.

Post by sigurdh »

Hei

Da har jeg montert nye kammer i min Sportster ('99 883C,bygd om til 1200, maskinert topper til kompresjon 10:1)
Kammene er bolt-in versjonen til Screamin Eagle som ikke krever noe annet utbytting. Har dog byttet til
SE Roller Rocker arms i tillegg.

Nå hoppet jeg selvsagt over installasjonspunktet hvor man måler avstand mellom stempel og ventiler, kanskje ikke særlig
lurt når kompresjonen er høynet.

Man kan turne motoren manuelt og via startmotor fint uten ulyder, men når jeg nå startet den kom en tikkelyd jeg ikke er helt komfortabel med.
Vil ikke starte den igjen før jeg enten har identifisert lyden som enten ventil mot sylinder, eller noe annet mindre viktig.(Antar lyden uansett vil være litt forandret med disse kammene)

Er det håp? Har filmet det hele http://dl.dropbox.com/u/17857668/Hjelp.mp4.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Nye kammer, skummel lyd.

Post by chrissenator »

Hei og velkommen

Hørte lyden på filmen, den var ikke helt etter boken den lyden der - tror jeg ville målt litt og lest godt igjennom spesifikasjoner og en søkerunde på XLforums, for der er det helt sikkert en eller flere som har gjort samme jobb og sitter med en løsning.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
sigurdh
Posts: 3
Joined: 08 Apr 2011, 20:49

Re: Nye kammer, skummel lyd.

Post by sigurdh »

Noen på hdforums.com mener mener justeringen av støtstengerne er "way off". Kanskje burde jeg investere i justerbare...
Ja, jeg vet den ene sylinderen ikke går.
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: Nye kammer, skummel lyd.

Post by Hanlucky »

Har en kompis som kjøpte en sykkel hvor det var skiftet over til en del Screamin Eagle på motoren. Stage 3 tror jeg.
Iallefall...der var samme tikkelyd som du viser til på videoen.
Det viste seg at den ene vippearmen var knekt, dealer mente dette var produksjonsfeil med armen. Ny ble bestillt / montert og alt i skjønneste orden.
Raskere enn sin egen.....
User avatar
sigurdh
Posts: 3
Joined: 08 Apr 2011, 20:49

Re: Nye kammer, skummel lyd.

Post by sigurdh »

Tok sjansen og fikk liv i andre sylinderen. Når den ble varm høres den litt bedre ut, og gikk greit. Men skal den høres slik ut? http://dl.dropbox.com/u/17857668/sound.mp4.
Annet eksempel: http://dl.dropbox.com/u/17857668/lyd.mp4
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Nye kammer, skummel lyd.

Post by Coldman »

Funnet ut noe mer?
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
stein
Posts: 66
Joined: 10 Mar 2010, 17:26

Re: Nye kammer, skummel lyd.

Post by stein »

Hei, ett tips.
Jeg har hatt en 2000 mod. Sportster, der jeg gjorde mye av de samme modifikasjonene som deg.
Borret til 1200, portet topper åpnet opp til org 1200 str. på ventiler, SE 536 kammer, SE tenning, Mikuni HSR +++++
Jeg hadde også problemer med lyder fra ventilene etter kam byttet, men det var ventilløfterne som gikk opp i rockerboxene slik at det på den bakre sylindere sprakk ved en av boltene. :evil: Da jeg tok av rockerboxene for å bytte disse, så man klart hvor det var blitt for trangt grunnet mere løft på ventilene. Enden på visa var nye boxer der jeg slipte bort litt gods, slik at det ble plass til vippearmens gang....

:twisted: Stein
FLSTC 1550
User avatar
ploppster
Posts: 17
Joined: 07 May 2010, 15:32

Re: Nye kammer, skummel lyd.

Post by ploppster »

jeg byttet kammene til Andrews N2 og Jims High Performance lifters.
Har samme lyd som deg, men... ikke hele tiden. Ca. 80%..
Noen dager er helt fint, ikke forskjell mellom kaldt eller varm start...
User avatar
ploppster
Posts: 17
Joined: 07 May 2010, 15:32

Re: Nye kammer, skummel lyd.

Post by ploppster »

Rockerarm shafts er slitt etter 50K ...
Skiftet og nå alt er stille og nydelig.
Post Reply

Return to “Sportster”