Sportster bobber-prosjekt

Post Reply
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Sportster bobber-prosjekt

Post by Ronin73 »

Har bestemt meg for å bygge om Sportster 1200 (96 mod) til en bobber. Kommer til å ha krom på motordeksler, men eller sort. Har tenkt til å gjøre det sjøl og tips mottas med takk.

Mine to første spørsmål blir:
- skal jeg kjøre med bakdemper ala Burly Slammer eller er det kulest med hardtail og bare sette på struts. Må jo si jeg synes det ser rå tøft ut uten bakdemper med kappet skjerm som ligger 1 cm over dekket... Ulemper? Blir det veldig hardt og ubehaglig å kjøre? Skal ha singelsadel med slike old school fjører i...

- hvilken felg og dekk dimensjon. Har lest om Sportster bobbere med 18" bak og 21" foran. Hvor bredt bakdekk kan jeg ha i org ramma? Nå er det vel 130-dekk.

Legger ved et bilde av Sportsteren min i dag og en Sportster jeg fant på netter, og som jeg kommer til å ha som mal...
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Sportster bobber-prosjekt

Post by Ronin73 »

Ja-ja, her var det ikke mye tips eller veiledning å få. Jeg får prøve lykken på de amerikanske forum :shit:
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Sportster bobber-prosjekt

Post by Jan-Ivar »

HEHEHE! det er ofte sånn det er.

har liten erfaring med stivramme selv men synes nå det ser bedre ut med fjøring på ei ellers original ramme. sånne stuts synes jeg blir litt mye Wannabe. fordelen med struts er jo at du kan angre deg å sette på demperne hvis du ikke synes det er greit å kjøre med.

skal det være stiv bakramme så er min mening at man bør gå for et ramme skift, men her er smaken som vanlig som baken delt i to.
md fjærer i setet så slipper du i hvertfall å få de værste slaga rett i ræva.

synes vel egentelig at en burly senke satt gjre seg godt på en sportser i det store og hele.

i original ramme tror jeg du får inn et 150mm dekk. noe som egentelgi ser veldig bra ut spør du meg, men nå er ikek jeg noen tilhenge rav superfeit bakhjul i det store og hele. det blir i hvertfall feil på en bobber.

det som er litt moro med å bygge sykkel er jo at man kan gjøre som man vil. det finnes vel egentelig infgen 100% mal for hvordan en Chopper elelr Bobber skal se ut.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Sportster bobber-prosjekt

Post by Ronin73 »

Heeey der var det et svar, hehe. Jeg vet, det blir ofte sånn.

Ja, når det gjelder stiv ramme er det helt klart det feteste til en Sportster Bobber. Men så er det disse penga da...en stiv ramme koster vel fort 10 tusen pluss jobb med rammeskifte, noe jeg ikke har nok kunnskap om. Tenkte derfor å sette på struts og solo sete med fjører i. Blir det for ille, kjøper jeg en demper ala Burly.

150 dekk holder lenge for meg. Enig i at bobber ikke skal ha yberfete bakdekk, men litt bredde liker jeg.

Er det best å kappe bakskjermen eller er det bedre å kjøpe en billig bobber skjerm som en kutter til. Noen som har kuttet sin bakskjerm?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Sportster bobber-prosjekt

Post by BikerEva »

Har vurdert å kappe min, men da må den vel lakkes igjen og det styret orker jeg ikke.
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Sportster bobber-prosjekt

Post by Ronin73 »

Jeg skal uansett lakke om til matt sort som jeg liker på bobbere. Ellers enig i at det blir mye pes. Men det bør kanskje gå å sette på en tynn tynn gummilist i skjøten hvor det er kuttet. Bare så det dekker skjærepunktet...?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Sportster bobber-prosjekt

Post by BikerEva »

Skal man først kappe og male om, kan man vel pusse og sparkle, så er det neppe noe behov for gummilist?
User avatar
Messiah
Posts: 181
Joined: 10 Mar 2010, 10:45

Re: Sportster bobber-prosjekt

Post by Messiah »

Heisann!
Det du må huske når du monterer struts istede for demper, er at bakramma er fleksibel med framramma, altså er koblinga ett lager laget for vandring....dette vil føre til ganske mye belastning på strutfestene!
En annen måte å få skjermen helt ned på dekket er å lage festepkt fremst på bakramma og lage to fenderstruts fra hjulbolten og opp, skjermen følger da hjulet.
Gleder meg til å se resultatet!!:))
Forøvrig mener jeg at alt som er kappet i må hellakkeres etterpå!
Kan få mange fine resultater av å kappe en orginal bakskjerm, men d jeg synes ser mest kult ut for tida er framskjermer som er delt i to og breddet til å passe bakhjulet;)
Tjurrupyntn Karsk Å Køstøm
89` Hugger , soinnskrudd, sliten å schtøgg.
Post Reply

Return to “Sportster”