Eksperiment: Noen som vil ofre et sportster-motordeksel?

User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Eksperiment: Noen som vil ofre et sportster-motordeksel?

Post by kkanst »

Hei folkens..

Jeg har, som noen av dere sikkert har lest - klønet litt med avfettingsvæske på min sportster med motordeksel av denne typen:
Image

Nå tenker jeg litt i retning av autosol, og om hva det vil gjøre med et slikt deksel... Jeg er litt pysete med min aller første sykkel, og er livredd for å gjøre skaden større enn den allerede er i uvitenhet..

Så kom jeg på den "glupe" ideen om å spørre dere her om det tilfeldigvis skulle være noen her inne som hadde et slikt deksel liggende som skal kastes? Og om det er noen som kunne testa effekten av autosol på dette dekslet..

Hele greia er jo at det er matt... og muligens lakkert (i dunno)..

Hadde i isåfall vært kongetakknemmelig :)
2001 1550 Deuce.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Eksperiment: Noen som vil ofre et sportster-motordeksel?

Post by mustang »

Jeg har samme typen deksel på min Sportser og tror ikke det er mulig å bruke autosol på dem. Skal man få disse blanke så er det nok en helvetes jobb. Løsningen er sikkert best ved å sette på blanke deksler men det er vel en del jobb med det også.Skal man ta av de gamle så renner vel all olje ut og man bør vel også sette på nye pakninger.De deksla Du nevnte til å sette utenpå har jeg ikke hørt om før, men det må vel også da løsnes en del skruer, men muligens ikke alle og da skal det vel ikke bli noe oljesøl. Hvor får man kjøpt dem og til hvilken pris. Kunne tenkt meg sånne sjøl. :D
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Eksperiment: Noen som vil ofre et sportster-motordeksel?

Post by kkanst »

De har slike på Lazyboyz på Alna. Kom vel på 4k hvis jeg ikke er så altfor gærn i regninga... :p Men jeg er ikke ute etter å få dem blanke. Ikke i det hele tatt. Jeg er ute etter å få fjernet litt misfarging. Sånn ubetydelig-lite-men-siden-jeg-vet-om-det-ingen-andre-kan-se- misfarging :p
2001 1550 Deuce.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Eksperiment: Noen som vil ofre et sportster-motordeksel?

Post by Coldman »

Kan du ikke ta en nærbilde av greiene, så kommer det kanskje noen gode forslag til hvordan du kan få bort misfargingen.

Skal du har nye deksler er det jo mye billig på ebay.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Eksperiment: Noen som vil ofre et sportster-motordeksel?

Post by mustang »

kkanst wrote:De har slike på Lazyboyz på Alna. Kom vel på 4k hvis jeg ikke er så altfor gærn i regninga... :p Men jeg er ikke ute etter å få dem blanke. Ikke i det hele tatt. Jeg er ute etter å få fjernet litt misfarging. Sånn ubetydelig-lite-men-siden-jeg-vet-om-det-ingen-andre-kan-se- misfarging :p
Da jeg også har noen flekker som jeg også skulle ha fjernet så fikk jeg et tips hos Olav på HD-verksted i Hokksund, men har dessverre glemt hva det var. Jeg skal opp til han over påske og og få ny info om dette og da får Du et svar fra meg.Du kan vel vente noen dager vel ? :err:
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Eksperiment: Noen som vil ofre et sportster-motordeksel?

Post by BikerEva »

Om man får renninger og striper pga avfetting skal man kline på mer avfetting av samme type også vaske av. Om problemet er at selve avfettingen har fjernet glans eller ødelagt finishen/lakken på noe slags måte, har jeg ikke noen tips.
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Eksperiment: Noen som vil ofre et sportster-motordeksel?

Post by kkanst »

mustang wrote:
kkanst wrote:De har slike på Lazyboyz på Alna. Kom vel på 4k hvis jeg ikke er så altfor gærn i regninga... :p Men jeg er ikke ute etter å få dem blanke. Ikke i det hele tatt. Jeg er ute etter å få fjernet litt misfarging. Sånn ubetydelig-lite-men-siden-jeg-vet-om-det-ingen-andre-kan-se- misfarging :p
Da jeg også har noen flekker som jeg også skulle ha fjernet så fikk jeg et tips hos Olav på HD-verksted i Hokksund, men har dessverre glemt hva det var. Jeg skal opp til han over påske og og få ny info om dette og da får Du et svar fra meg.Du kan vel vente noen dager vel ? :err:
Det er jo helt glimrende.. Klart jeg kan vente noen dager :)
2001 1550 Deuce.
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Eksperiment: Noen som vil ofre et sportster-motordeksel?

Post by kkanst »

BikerEva wrote:Om man får renninger og striper pga avfetting skal man kline på mer avfetting av samme type også vaske av. Om problemet er at selve avfettingen har fjernet glans eller ødelagt finishen/lakken på noe slags måte, har jeg ikke noen tips.
Har tenkt den tanken jeg også, men våger jeg??
2001 1550 Deuce.
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Eksperiment: Noen som vil ofre et sportster-motordeksel?

Post by kkanst »

Coldman wrote:Kan du ikke ta en nærbilde av greiene, så kommer det kanskje noen gode forslag til hvordan du kan få bort misfargingen.

Skal du har nye deksler er det jo mye billig på ebay.
Skal se hva jeg får til.. Frykter at det ikke blir å vises så altfor godt på bidet.. Det er ikke så veldig markant..
2001 1550 Deuce.
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Eksperiment: Noen som vil ofre et sportster-motordeksel?

Post by Harlex »

Hvis det er de grå hoveddekselet du har sølt på så kan jeg si at jeg kun bruker ett type stoff på dette. Dinitrol-rensevæske. Dette har jeg fått etter å ha understellsbehandlet bilene Stoffet skal fjerne evt. rester av understell-stoffet. Står ikke på flasken hva det inneholder men det funker på all slags dritt (iallefall det utvalget dritt som jeg har påført dekslene) og dekselet ser ut som nytt etterpå.
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Post Reply

Return to “Sportster”