Sportster og passasjerkomfort

User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Sportster og passasjerkomfort

Post by kkanst »

Hvordan er det å være passasjer på en 2006 Sportster med original-sal? Sånn i Harley-sammenheng.. Vet at det er ikke noen Goldwing akkurat.. eller skal jeg si "heldigvis"? :p

http://www.hd-forum.no/gallery/image_pa ... age_id=311" onclick="window.open(this.href);return false;
2001 1550 Deuce.
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Guffen »

Hvor langt, hvilken erfaring, hvor mye entusiasme og lyst? Er det en kompis på 140kg, eller en spurv på 45kg?
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by BikerEva »

Satt på noe lignende sete på en Dyna, regner ikke ræven min som spesielt sart etter mange år på hesteryggen, men fy faen....

5 mil på en Lepera som også ligner var heller ikke særlig behagelig på slutten. Flott måte å få kroppskontakt på da, heldigvis var jeg veldig glad i sjåføren ;)
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by kkanst »

Dette er en kompis av meg da.. vi veier begge ca 90 kilo.

Og bare så det er sagt - vi er begge damefuter, så det blir ikke noe nærkontakt mer enn det må være mellom sjåfør og passasjer. Men han skal få lov til å holde seg fast ;p
2001 1550 Deuce.
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Harlex »

kkanst wrote:Dette er en kompis av meg da.. vi veier begge ca 90 kilo.

Og bare så det er sagt - vi er begge damefuter, så det blir ikke noe nærkontakt mer enn det må være mellom sjåfør og passasjer. Men han skal få lov til å holde seg fast ;p
Det kan du bare glemme... Du kommer til å bunne demperne bak hvis du da ikke har byttet dem... Det kan forøvrig anbefales.....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by kkanst »

Huff, er de virkelig SÅ dårlige?? Har bunna dem en gang da jeg kjørte over en kjempedump i veien...

Er det vanskelig å bytte dem? Hva med trinnreguleringen? Kan man ikke stramme dem opp litt?
2001 1550 Deuce.
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Svima »

Spørs hvor langt dere skal....jeg og samboern hadde et par dagsturer på min, hvor vi byttet på å kjøre ved hver pause. Og byttene kom oftere og oftere for å si det slik....det kjennes ut som å ri på ei halvannenliters colaflaske :s Hvis det er meningen at kompisen din eller andre skal sitte på med deg en del vil jeg i det minste anbefale en skikkelig sal, og å stramme demperne maks er også helt klart en god idè.
/ Svima
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Harlex »

kkanst wrote:Huff, er de virkelig SÅ dårlige?? Har bunna dem en gang da jeg kjørte over en kjempedump i veien...

Er det vanskelig å bytte dem? Hva med trinnreguleringen? Kan man ikke stramme dem opp litt?
Ja de er så dårlige...Originale dempere på Sportster = RÆVVA! Det er lett å skifte... 2 skruer...

De fleste skifter til progressive dempere og kjøreegenskapene forbedres dramatisk samt at du slipper bunningen...
http://www.progressivesuspension.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jpcycles.com/search/search?C ... ve&Ntk=All" onclick="window.open(this.href);return false;

412 er vel det vanligste på Sportster... De finnes i ulike lengder... Jeg har 11" samt progressive fjærer i gaffelen.

Det negative iallefall for meg med mine 11" er at de har gjort bakenden på sykkelen såpass stiv at det ved ujevn kjørebane blir noe lavere komfort for ræven... Muligens dette blir bedre ved et valg av dempere med lengre vandring... Men da blir den høyere bak som gjør noe med designet... Det skal ikkje være lett.... :roll:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Pilsebob
Posts: 85
Joined: 01 Aug 2010, 15:59

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Pilsebob »

Harlex wrote:

412 er vel det vanligste på Sportster... De finnes i ulike lengder... Jeg har 11" samt progressive fjærer i gaffelen.
er det sånn at høyere tall = stivere dempere?

jeg har også 11" bak (av ukjent merke?), smeller nedi i noen ille dumper, men med madammen bakpå er det håpløst! trenger noe stivt og jævlig! 8-)
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by BikerEva »

Svima wrote:Spørs hvor langt dere skal....jeg og samboern hadde et par dagsturer på min, hvor vi byttet på å kjøre ved hver pause. Og byttene kom oftere og oftere for å si det slik....det kjennes ut som å ri på ei halvannenliters colaflaske :s Hvis det er meningen at kompisen din eller andre skal sitte på med deg en del vil jeg i det minste anbefale en skikkelig sal, og å stramme demperne maks er også helt klart en god idè.
For en parallell :err:
Post Reply

Return to “Sportster”