Sportster og passasjerkomfort

User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Coldman »

Pilsebob wrote:
Harlex wrote:

412 er vel det vanligste på Sportster... De finnes i ulike lengder... Jeg har 11" samt progressive fjærer i gaffelen.
er det sånn at høyere tall = stivere dempere?

jeg har også 11" bak (av ukjent merke?), smeller nedi i noen ille dumper, men med madammen bakpå er det håpløst! trenger noe stivt og jævlig! 8-)
Hvis det er 412 du lurer på, så har ikke det noe med stivhet å gjøre. De fleste dempere fås med "standard" eller "heavy duty" fjærer. Heavy duty er stivere. Har f.eks. hørt at 412 Heavy Duty blir veldig, veldig harde for en på 80 kg.

Etter hva jeg kan lese på Progressive Suspensions hjemmesider betyr:
412 - Ikke reparerbar. Ikke justerbar demping. Trinnvis justerbar forspenning. Billige.
418 - Reparerbar. Justerbar demping. Trinnvis justerbar forspenning.
430 - Reparerbar. Automatisk justering av demping. Trinnløs justerbar forspenning.
440 - Som 430, men dyrere og bygget på en litt annen måte. Bedre "kvalitet".

Dette er de mest vanlige demperne, men det finnes jo et utall flere - også fra Progressive Suspension.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Pilsebob
Posts: 85
Joined: 01 Aug 2010, 15:59

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Pilsebob »

informativt Coldman. thanx :thumb:
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Svima »

BikerEva wrote:
Svima wrote:Spørs hvor langt dere skal....jeg og samboern hadde et par dagsturer på min, hvor vi byttet på å kjøre ved hver pause. Og byttene kom oftere og oftere for å si det slik....det kjennes ut som å ri på ei halvannenliters colaflaske :s Hvis det er meningen at kompisen din eller andre skal sitte på med deg en del vil jeg i det minste anbefale en skikkelig sal, og å stramme demperne maks er også helt klart en god idè.
For en parallell :err:
Trekk hodet opp av koffertene nå Eva ;)
/ Svima
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Harlex »

Coldman wrote:


Har f.eks. hørt at 412 Heavy Duty blir veldig, veldig harde for en på 80 kg.
Tja.... En sannhet med modifikasjoner...

Har nettopp disse og veier 80 kg... Det er hardere enn original.. sant nok men elementer som foreksempel sete har også betydning. Har forresten et nytt i bestilling nå ;)
Uten å være ekspert på området men relativt belest (ulike forumtråder) sitter jeg med en oppfatning at det ikke finnes noen enkel optimal løsning for dempere på sportster. Det blir et kompromiss i forhold til kjøreegenskaper, "rævkomfort", bunning osv...Har man krav til design blir det enda verre.... Jeg kjøpte mine 412 fordi jeg ble anbefalt nettopp disse på lokal HD-shappe. Hadde de anbefalt noe annet hadde jeg nok gått for det uavhengig av pris.... Her ble jeg lovet forbedrede kjøreegenskaper og ingen bunning. Det løftet ble innvilget.... Den reduserte "rævkomforten" fikk jeg på kjøpet men det ble "selvfølgelig" ikkje nevnt i anbefalelsen. De er ikke veldig, veldig harde men som sagt hardere enn originale. Jeg er alt i alt godt fornøyd. Det var verst den første uken ved kjøring på kraftig humpete vei, deretter har det blitt en vane som er verd å leve med. Er imidlertid spent på effekten av det nye setet jeg har i bestilling. Originalt Sportsersete som jeg no har er jo ikke verdenskjent for å være blant de aller mest komfortable......
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Coldman »

Harlex wrote:
Coldman wrote:


Har f.eks. hørt at 412 Heavy Duty blir veldig, veldig harde for en på 80 kg.
Tja.... En sannhet med modifikasjoner...

Har nettopp disse og veier 80 kg... Det er hardere enn original.. sant nok men elementer som foreksempel sete har også betydning. Har forresten et nytt i bestilling nå ;)
Uten å være ekspert på området men relativt belest (ulike forumtråder) sitter jeg med en oppfatning at det ikke finnes noen enkel optimal løsning for dempere på sportster. Det blir et kompromiss i forhold til kjøreegenskaper, "rævkomfort", bunning osv...Har man krav til design blir det enda verre.... Jeg kjøpte mine 412 fordi jeg ble anbefalt nettopp disse på lokal HD-shappe. Hadde de anbefalt noe annet hadde jeg nok gått for det uavhengig av pris.... Her ble jeg lovet forbedrede kjøreegenskaper og ingen bunning. Det løftet ble innvilget.... Den reduserte "rævkomforten" fikk jeg på kjøpet men det ble "selvfølgelig" ikkje nevnt i anbefalelsen. De er ikke veldig, veldig harde men som sagt hardere enn originale. Jeg er alt i alt godt fornøyd. Det var verst den første uken ved kjøring på kraftig humpete vei, deretter har det blitt en vane som er verd å leve med. Er imidlertid spent på effekten av det nye setet jeg har i bestilling. Originalt Sportsersete som jeg no har er jo ikke verdenskjent for å være blant de aller mest komfortable......
Nei, det er ikke en sannhet med modifikasjoner. Jeg HAR DEFINITIVT HØRT at det er slik. :mrgreen:

Skal ikke tulle. Skjønner hva du mener.

Jeg kjøpte 412 Standard Duty til min Sportster nettop fordi jeg leste "1000" steder at Heavy Duty ble for harde. 412 Standard Duty for meg som veier 78 kg ble helt perfekt. Men hvem vet... det hadde sikket blitt bra med Heavy Duty også.
412 på Sportster er en stor forbedring sammenliknet med originale demepere. Syntes nå jeg da.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Harlex »

Coldman wrote:




Jeg kjøpte 412 Standard Duty til min Sportster nettop fordi jeg leste "1000" steder at Heavy Duty ble for harde. 412 Standard Duty for meg som veier 78 kg ble helt perfekt. Men hvem vet... det hadde sikket blitt bra med Heavy Duty også.
412 på Sportster er en stor forbedring sammenliknet med originale demepere. Syntes nå jeg da.
Hvis jeg kunne gjort alt om igjen og det hadde vært mulig å prøve sykkelen med både standard og Heavy Duty skal jeg ikke hardnakket påstå at jeg ikke hadde gått for standard.... Spesielt med tanke på at jeg kjører med passasjer sånn ca 1 av 1000 turer....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Münsterjeger
Posts: 112
Joined: 10 May 2010, 20:32

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Münsterjeger »

Hvilken lengde burde jeg se etter, jeg som har Low-utgaven?

Savner helt klart bedre dempere på sykkelen.
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Harlex »

Münsterjeger wrote:Hvilken lengde burde jeg se etter, jeg som har Low-utgaven?

Savner helt klart bedre dempere på sykkelen.
Ser du her så ser det ut til at 11,5 " originalt.... http://www.progressivesuspension.com/pr ... delID=1035" onclick="window.open(this.href);return false;
Hva du velger er vel egentlig opp til deg... I følge tabellen har visst jeg det samme på min Custom (???? trodde de var lengre de originale :roll: ...) Jeg gikk altså ned til 11"
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Sportster og passasjerkomfort

Post by Harlex »

Harlex wrote:
Münsterjeger wrote:Hvilken lengde burde jeg se etter, jeg som har Low-utgaven?

Savner helt klart bedre dempere på sykkelen.
Ser du her så ser det ut til at 11,5 " originalt.... http://www.progressivesuspension.com/pr ... delID=1035" onclick="window.open(this.href);return false;
Hva du velger er vel egentlig opp til deg... I følge tabellen har visst jeg det samme på min Custom (???? trodde de var lengre de originale :roll: ...) Jeg gikk altså ned til 11"
Hmmmmmm... Du har 2006 mod og i følge tabellen har du 11,5" men eg ser at 883L 2007 har 11" Jeg visste at "Low-modellen" hadde lavere dempere enn de andre men som sagt ser det ut til at din 2006 mod har 11,5"
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Post Reply

Return to “Sportster”