Sikkert en god olje no på høsten men kanskje litt tynn midtsommers?tutte wrote:Tenkte jeg skulle prøve denne 15w40:
Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
- trøndertore
- Posts: 104
- Joined: 23 Jan 2011, 17:08
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
- trøndertore
- Posts: 104
- Joined: 23 Jan 2011, 17:08
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
[quote="chrissenator"]Fylte på med Biltemas helsyntetisk motorolje 5W-50 -- API SL/CF, ACEA A3/B3.
Hadde litt ultra light ventilklappring før med Mobil1 - det forsvant på en blunk med Biltema oljen. :err:
Er denne jeg har brukt også, eneste negative jeg har merket er at oljeforbruket har en tendens til å øke etter en ca. 7 til 8 tusen km. Er vel pga. av at tilsetningsstoffene som skal holde den tykk begynner å få kjørt seg . Men til den prisen er det jo overkommelig å bytte.
Hadde litt ultra light ventilklappring før med Mobil1 - det forsvant på en blunk med Biltema oljen. :err:
Er denne jeg har brukt også, eneste negative jeg har merket er at oljeforbruket har en tendens til å øke etter en ca. 7 til 8 tusen km. Er vel pga. av at tilsetningsstoffene som skal holde den tykk begynner å få kjørt seg . Men til den prisen er det jo overkommelig å bytte.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
I 80-årene var det noen motorhavarier hvor syntetisk 5w-50 fikk skylda. Dette var på Shovelhead og jernsportster.
Jeg kan ikke se i servicemanual for evo at under 15w er anbefalt. På mine sykler bruker jeg 20w-50 på Evo og singel 50 olje i gamle Panheaden. 15w-50 er antakelig grei på Evo og TC også, men tynnere enn det er jeg skeptisk til på sommerstid.
Like viktig tror jeg det er å ta det med ro de første kilometrene når motoren er kald og gjerne hyppigere olje og filterskift enn det intervallene sier, uansett om en bruker syntetisk,delsyntetisk eller mineraloje.
Jeg kan ikke se i servicemanual for evo at under 15w er anbefalt. På mine sykler bruker jeg 20w-50 på Evo og singel 50 olje i gamle Panheaden. 15w-50 er antakelig grei på Evo og TC også, men tynnere enn det er jeg skeptisk til på sommerstid.
Like viktig tror jeg det er å ta det med ro de første kilometrene når motoren er kald og gjerne hyppigere olje og filterskift enn det intervallene sier, uansett om en bruker syntetisk,delsyntetisk eller mineraloje.
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
Får man kjøpt kromma oljefilter til HD på Biltema også?
- trøndertore
- Posts: 104
- Joined: 23 Jan 2011, 17:08
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
I oljesammenheng er vel 80-tallet like relevant som steinalderen, dessuten; tallet FØR W-en sier bare noe om hvor tynn oljen er når den er kald. Dvs. den når opp til toppen like raskt som som en singel 5 olje ved en kaldstart og er akkurat like tykk som en singel 50 ved 100 gr.kakkarn wrote:I 80-årene var det noen motorhavarier hvor syntetisk 5w-50 fikk skylda. Dette var på Shovelhead og jernsportster.
Jeg kan ikke se i servicemanual for evo at under 15w er anbefalt. På mine sykler bruker jeg 20w-50 på Evo og singel 50 olje i gamle Panheaden. 15w-50 er antakelig grei på Evo og TC også, men tynnere enn det er jeg skeptisk til på sommerstid.
Like viktig tror jeg det er å ta det med ro de første kilometrene når motoren er kald og gjerne hyppigere olje og filterskift enn det intervallene sier, uansett om en bruker syntetisk,delsyntetisk eller mineraloje.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
- trøndertore
- Posts: 104
- Joined: 23 Jan 2011, 17:08
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
Samme det, ville aldri satt på et kromma filter på hojen uansett merke, krom isolerer, svart er best for å stråle fra seg varme.mustang wrote:Får man kjøpt kromma oljefilter til HD på Biltema også?
Funksjon er viktigere en juggel
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
Den har jeg aldri hørt før, noen andre som har erfaring om dette???trøndertore wrote:Samme det, ville aldri satt på et kromma filter på hojen uansett merke, krom isolerer, svart er best for å stråle fra seg varme.mustang wrote:Får man kjøpt kromma oljefilter til HD på Biltema også?
Funksjon er viktigere en juggel
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
ja, helt enig. Kanskje alle med svart filter har mistet øra?Superbeetle wrote:Man skal høre mye før ørene faller av, det er iallefall sikkert..
Anbefaler å lese denne siden: http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
Det er helt riktig, og et matt svart vil slippe varmen fortere enn et blankt svart.mustang wrote:Den har jeg aldri hørt før, noen andre som har erfaring om dette???trøndertore wrote:Samme det, ville aldri satt på et kromma filter på hojen uansett merke, krom isolerer, svart er best for å stråle fra seg varme.mustang wrote:Får man kjøpt kromma oljefilter til HD på Biltema også?
Funksjon er viktigere en juggel
To Sportstere er dobbelt så gøy
- chrissenator
- Posts: 1741
- Joined: 13 Mar 2010, 23:28
Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?
Det er utrolig artig å lese om hendelser og årsak tredve + år tilbake, desverre er det ikke reelt eller brukandes til noe i dag.kakkarn wrote:I 80-årene var det noen motorhavarier hvor syntetisk 5w-50 fikk skylda. Dette var på Shovelhead og jernsportster.
Jeg kan ikke se i servicemanual for evo at under 15w er anbefalt. På mine sykler bruker jeg 20w-50 på Evo og singel 50 olje i gamle Panheaden. 15w-50 er antakelig grei på Evo og TC også, men tynnere enn det er jeg skeptisk til på sommerstid.
Like viktig tror jeg det er å ta det med ro de første kilometrene når motoren er kald og gjerne hyppigere olje og filterskift enn det intervallene sier, uansett om en bruker syntetisk,delsyntetisk eller mineraloje.
Det er riktig at det ikke "anbefales" lavere enn 15W men det spiller ikke noen rolle om det er 0W eller 5W, 10W, 15W, annet enn at oljen er mer tyntflytende i kulde så om du kjører 0W50 så er det helt greit her hvor det er så kaldt - det er en anbefaling fra HD ikke et krav at oljen skal være mindre enn 15W - oljen holder de 50 den skal selv om "Wintergraden" er lavere..
Tenk deg at du bor i kautokeino/jokkmokk - det er -15 grader om natten og knusktørrt på veien, du går ut av gammen og ser at det er bare -5 nå og da er det fint å fyre opp Harleyen for å se etter reinflokken, ville du da turt å gjøre det med en 20W50 olje eller ville du ha en tynntflytende 0W50 olje?.
Kjører du til det blir kaldt og mot 0grader kan du trygt gå ned under 15W og uten problemer til 0 og fremdeles kjøre den om sommeren samma hvor varmt det blir en sommerdag - den blir ikke tynnere i varmen.
En "grei nok" måte å lese tallene på er: laveste utetemperatur i Winter W og høyeste sommer temperatur eks:
0W50 = inntil 0 grader celsius utetemp Winter og +50 grader celsius sommer utetemp.
Den beste årsaken til å ta det med ro de første kilometerene er at hele motoren oppnår jevn og fin driftstempreatur, la den puttre i fred litt på tomgang til den blir varm er ytterst omtenksomt ovenfor en HD, motor helt uavhengig av olje hel/del synt/mineral
To Sportstere er dobbelt så gøy