Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post Reply
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Leser på amerikanske sider at den mineralske oljen fra Harley ikke er den beste for luftavkjølte Sportstere? Mange anbefaler helsyntetiske oljer fra Amsoil og Mobile 1. Amsoil selges vel ikke i Norge. Men er det noen meninger om dette, så kom med det. Om det finnes motorolje som er bedre enn den jeg kjøper på Harley-butikken, så hadde det vært kjekt å vite....
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

Kjører Mobil 1 helsyntetisk på gear og motor.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Er det den som kalles V-Twin fra Mobil 1? Jeg syntes bare jeg leste et sted om at vanlig helsyntetisk mototolje for bil inneholder noe som ikke er så bra for motorsykler?

Og er det bedre enn Harley sin olje?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Sharpeye »

Dette har vel vært debattert før på forumet om jeg ikke tar feil.

Mineralsk olje passer best på eldre HD-er da disse ikke tåler tilsetningsstoffene i syntetisk olje. Pakningene ryker.
Dersom manualen for sportsteren sier at du kan bruke mineralsk olje på sportsteren så kan du det. Generelt er det bedre å bruke en syntetisk olje om sykkelen kan bruke det. En syntetisk olje har generelt bedre kjøle, rense og smøre egenskaper ved høye og lave temperaturer.

Tror ikke at Amsoil eller Mobil1 syntetiske oljer er bedre enn andre syntetiske oljer fra f.eks Shell, Castrol eller Esso.
Har aldri forstått hvorfor noen trakter etter et spesielt oljemerke basert på et eller annet rykte. Hvorfor skal Amsoil være bedre enn Shell f.eks? Tror ikke Amsoil har funnet opp en vindunderresept på en MC olje som gjør den mye bedre enn MC oljen til oljegiganter som Castrol, Shell, Esso osv.

Dersom HD Syn3 oljen koster like mye eller mindre per liter som f.eks Castrol sin syntetiske MC olje så er det bare å kjøpe HD oljen.
Men det finnes ikke noen rasjonell grunn til å velge HD oljen dersom den er dyrerer enn f.eks Castrol. Trolig er HD oljen laget av f.eks en av de store oljeprodusentene.

Selv kjører jeg annenhvert år på HD sin mineralske olje og syntetiske olje på min Twin Cam. Grunnen er at jeg har shoppet olje billig på eBay fra USA. Noen ganger har jeg slått til på den mineralske oljen og noen ganger den syntetiske. Så har litt av hvert stående.
Ingen fare å kjøre på mineralsk olje når man kun kjører fra April til September hvor temperaturen er mellom +5C til +25C.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by chrissenator »

Skikkelig olje og da ser jeg bortifra merkenavnet, er ofte mye billigere enn å kjøpe HDs-olje som helt sikkert ikke er skikkelig dårlig olje men heller ikke den beste. For min del er det enkelt og greit slik at jeg får Mobil 1 sin helsyntetiske MC olje til 390 for 4liter og gear oljen til 75kr literen -

Da ser jeg ikke behov eller verdi i å snuse på de prisene de fører i pølseboden og når jeg hører om folk som betaler 950kr for olje til en HD og er sååååå kry for de har brukt hele 950kr på en "ekte" harley olje som faktisk IKKE :shock: er harleys olje men den de fikk tappet på sine flasker til best pris og følgelig kan tjene mest på.....

Kjøp en skikkelig olje som er til MC så er du helt i mål - og du kan feks finne kanontilbud på coop de har hatt 4liter mobil 1 til 349kr og da er det jo bare til å kjøpe inn tre fire dunker i slengen :err:
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
hd1450
Posts: 65
Joined: 14 Mar 2011, 06:14

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by hd1450 »

Se på API "kode" bak på oljekanna. Da har du en pekepinn på hvor god oljen er.

Kjører på Biltemas, 20-w50. Like bra olje som noen annen. Så en gang en test av oljer og der ble det konkludert
med at de som brukte penger på dyre merkeoljer kontra f.eks Biltema, hadde for mye penger :!:
API, forteller alt :!: :!:
Bare husk, (som du sikkert vet) ikke vanlig bilolje på primær, p.g.a. clutch. Der bruker jeg nå 15-W40 mc-olje fra BT.
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Ronin73 »

Så helsyntetisk 20W50 olje fra Biltema kan brukes på min Sportster 1200?
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by trøndertore »

Bruker Biltema syntetisk 5W50, jo større avstand mellom talla jo mere stabil i h.h.t. varme.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
hd1450
Posts: 65
Joined: 14 Mar 2011, 06:14

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by hd1450 »

Ronin73 wrote:Så helsyntetisk 20W50 olje fra Biltema kan brukes på min Sportster 1200?
20-W50 er mineral. Bruker den og bytter ofte, på min 1340.

Har alltid brukt mineral, både på twin cam og evo :)
User avatar
Superbeetle
Posts: 38
Joined: 30 Jun 2011, 22:20

Re: Harley-olje eller helsyntetisk fra andre merker?

Post by Superbeetle »

Man skal høre mye før ørene faller av, det er iallefall sikkert..

Anbefaler å lese denne siden: http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply

Return to “Sportster”