Kappe Sportster-ramme?

User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Kappe Sportster-ramme?

Post by Ronin73 »

Kaster ut et spørsmål om kapping av ramme. Ser flere custom-sider (USA) som kapper bakre del av ramma, for så å sveise på stiv-ramme til bobber bygg. Dette kan gjøres uten å ta av motor, og med ganske godt resultat. Det jeg lurer på er om dette er lov i Norge, om noen i Norge gjør dette og vet noen hva slikt koster. Hadde vært moro å høre fra noen, dersom de har gjort dette.

Synes min Sportster er på vei til å bli veldig rå (bobber-aktig), men synes at ramma er akkurat litt for kort. Et totalt rammebytte er selvfølgelig mulig, men da koster det flesk. Et slikt mellomlegg er ikke jeg villig å ta. Da hadde jeg nok heller solgt min Sportster, og kjøpt en Dyna Lowrider eller Night Train fra begynnelsen av 2000-tallet. Det er da min mening, da. Men om det lovlig og for en relativt rimelig penge kunne ha byttet bakre del av ramma, hadde det vært noe å tenke på :toff:

http://www.road6customs.com/online-shop ... ct=1068980

Resultat (hadde nok valgt et 200 bakdekk, jeg, men der harú meg lissom :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=-xJa1cySfu4

Og her fremgangsmåten:
http://www.youtube.com/user/road6customs
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Kappe Sportster-ramme?

Post by Ronin73 »

Lite debatt og meningsutvekslinger på forumet her. Det er liksom de samme 6-7 som legger inn kommentarer... :roll: Er vandt til fra andre forum at debatten er litt mer livlig. I beste mening, da ;)
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Kappe Sportster-ramme?

Post by Lariat »

Fristende sak ja men om det er lovligt det vet eg ikke men det finnest et firma i trøndelag du kan spørre di bygger om orginalrammer i hvertfall har di gjort det skannspeed tror eg di heter mulig eg skriver feil der men kansje noen andre husker eller vet hva di heter .
Du kan kjøpe ferdig stivramme fra calles fra 11-12000 svenske kroner det er det eg vil gjøre med min sportser på sikt da for du en en lengre utgave av sykkelen din .





http://calleschopperdelar.jetshop.se/ra ... separams=0
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Kappe Sportster-ramme?

Post by chrissenator »

Ronin73 wrote:Lite debatt og meningsutvekslinger på forumet her. Det er liksom de samme 6-7 som legger inn kommentarer... :roll: Er vandt til fra andre forum at debatten er litt mer livlig. I beste mening, da ;)
Det er et til HD forum her på berget!, går det trått her så kan du jo prøve å få svar på det andre forumet. Det er passelig labert her inne for tiden :)

Det ser jo tøft ut med en slik løsning og ikke allverdens med arbeid eller penger.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Kappe Sportster-ramme?

Post by Coldman »

Ja, det der var tøffe saker. Skikkelig tøfft.

Du må nok søke. Her er søknadsskjema.

Jeg har fått det for meg at Custom Speed får godkjent ombygde rammer. De innehar de nødvendige papirene for å få slik godkjent. Mulig jeg tar feil.

Ellers er det kanskje en ide å forhøre seg litt med NFSOK (Norsk forening for ombydge og spesielle kjøretøy).

Videre har du SFOOR som er en en spesialistgruppe for oppbygde, ombyde og reparerte kjøretøy. De har sikker noe info. Jeg trodde det var Biltilsynet som stod bak SFOOR, men nå er jeg på litt tynn is. Tror det er slik at Biltilsynet først gjør en vurdering av søknaden din og deretter videresender den til SFOOR (igjen kanskje på tynn is).

En annen ting: Du kan ikke bruke en gummiopphengt motor (kom vel på Sportster i 2004). Eller rettere sagt, det kan du - men du må bolte den fast i ramma... ikke bruke gummiopphengene. Årsaken er at baksvingen på en gummiopphengt Sportster (og Dyna og Touring) sitter fast i girkassa/motor. Når motoren vrir seg i gummiopphenget, vrir også baksvingen seg (og eksosanlegget for den del). Dersom motoren vrir seg uten at baksvingen følger med, vil man få problemer med belt/kjede.

Lykke til. Sportster er i utgangspunktet en tøff sykkel og den kan bli innmari mye tøffere. Yessss, yesssss!
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
trøndertore
Posts: 104
Joined: 23 Jan 2011, 17:08

Re: Kappe Sportster-ramme?

Post by trøndertore »

Trenger ikke bli så dyrt med ny ramme, så lenge du beholder motoren regnes det ikke som ny sykkel og derfor ikke noen avgifter. Redneck har jo noen tøffe rammer, må bare passe på at du får med papirer på at de er sertifisert.
1986 Sportster 883/1250, nærme sæ 90 på hjulet.

Weiter weiter ins Verderben, wir müssen leben bis wir sterben. Rammstein
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Kappe Sportster-ramme?

Post by kane »

Vil anbefale deg å ta kontakt med en av de godkjente rammeverkstedene her i landet f.eks Custom Speed som Coldman sier.
At ei ny ramme koster 11-12000 er jo en god pott penger når du i utgangspunkt egentlig bare ønsker at den ramma du har var litt lengre og mye stivere ;)

Var i kontakt med dem i fjor og fikk f.eks greie på at for 5500 fikk jeg raket om orginalramma mi, med papirer :)

Tror ikke å sveise på en hardtail kan koste noe mer og da er du på omtrent halvparten av ei ny ramme da jeg har sett disse weld-on sakene til mellom 150 og 300 dollar.

Neste alternativet er jo en bolt-on hardtail som er litt dyrere i innkjøp men som du skrur på selv på en kveld eller 2 også slipper du å sveise i orginalramma di :)
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Re: Kappe Sportster-ramme?

Post by 276ccm »

Den "bolt on" skru inn bakramma, gjelder ikke den bare noen gamle modeller? Hvor det er ferdige skruehull? Husker jeg sjekket endel om det for noen år siden og da gjalt det bare modeller eldre en XXXX (ganske gammelt) Noen anbefalte og godkjente rammeverksteder vil nok kunne svare deg, eller kanskje henvise deg videre. Lykke til! :-)
User avatar
MagnusB
Posts: 67
Joined: 16 Oct 2011, 23:07

Re: Kappe Sportster-ramme?

Post by MagnusB »

Bolt-on hardtails er kun for sportstere frem til 1978. De er også ganske støgge, da linjene på ramma blir litt hakkete.

Jeg er også interessert i å få litt klarhet rundt regler og praksis på dette området.

- Hvilke rammer og/eller hardtails er godkjente av SVV?
- Hvordan er prosessen, kostnader og ikke minst dokumentasjonskrav og tidsforbruk med dette?


M
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Kappe Sportster-ramme?

Post by Ronin73 »

Her var det jo en bråte med interessante svar :klappe: Mange med god peiling og gode forslag. Jeg skal sjekke litt rundt dette. Klart, det hadde vært moro med en komplett stiv-ramme, men ramme til 10.000 kr pluss arbeid har ikke jeg råd til. Jeg har ikke så peiling at jeg enkelt flytter over motor og alt til ny ramme, heller :oops: Men å kunne kjøpt en slik ramme jeg beskrev innledningsvis, og fått et custom-verksted å sveise dette sammen, hadde jo vært veldig interessant.

Jeg elsker min Sportster, og selv om jeg drømmer litt om en Night Train eller en Dyna Street Bob med fett bakdekk, så skjer nok ikke det med det første. Det blir for dyrt. Dessuten begynner jeg å kjenne Sportsteren min såpass godt, at jeg enkelt fikser på den sjøl. Siden jeg har familie i USA, så blir det litt enklere å bestille ting fra Licks og Sportster Spesialty. Nå venter jeg på et Licks Solo Slim springer sete og Licks 2G 10" shocks. Men også DK Custom sitt helt nye Coil Re-location sett (får coil med pluggledninger der hvor hornet sitter i dag), samt en tank løfter.

Å kunne hatt en stiv-ramme og kanske et 200 dekk, så hadde Sportsteren vært komplett for meg. Skal som sagt sjekke dette nærmere, og det er spesielt interessant dersom det ikke koster all verden 8-)
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Post Reply

Return to “Sportster”