Bremseveske?

User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Bremseveske?

Post by tutte »

Lurer på om det var rødsprit det lønte seg å rense med før du fyller DOT 5, men det er det helt sikkert noen som vet bedre.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Bremseveske?

Post by Nostalgia »

Tips: Kenneth hos Deathtrap selger DOT 5 for under halv pris av hva din lokale stealer skal ha..
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Bremseveske?

Post by chrissenator »

ktherat wrote:
ptb wrote:DOT 5 skal/bør ikke blandes med noen av de andre - det være seg DOT 3, 4 eller 5.1.

Det er også nevnt i noen sammenhenger at DOT 5 kan/vil reagere med tetninger/pakninger dersom disse består av gummiblandinger hovedsaklig basert på rå-gummi, med det resultat av at disse kan svelle. Jeg har kjørt med DOT5 siden 2001 på mine Brembo-calipere - og tidligere Brembo pumpe frem til 2010(nå PM), selvom det i tekn. underlag fra Brembo spesifikt står at DOT 5 ikke skal benyttes. Fant først ut det etter å ha benyttet DOT 5 i flere år, men har ikke opplevd problemer.

Jeg vil anbefale at du tømmer bremsesystemet for gml. væske - og fyller opp med DOT 5.
Takker for svarene,
ja jeg kommer til å tømme hele systemet og fylle opp med dot 5 :-)
Det er anbefalt å flushe det gamle systemet med sprit denauterisert sprit - isopropanol inneholder vann H20, et tips er å investere i en stålomspunnet slange så tar du den biten i samme slengen og litt mindre å flushe.
Det er en del som tror at det er mulig å blande forskjellige DOT - det er mulig men det er et lotteri for når vesken mister sin funksjon, og den mister sin funksjon uansett og tærer på gummi og paknkinger.
Brukte aceton en gang til flushing, en hel liter(hadde nok holdt med 2-3dl) :-) og så når det var borte så fylte vi på med riktig DOT etterpå, fungerer helt fint(to veskebytter og 5-6år siden).
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
ktherat
Posts: 51
Joined: 01 Oct 2010, 14:43

Re: Bremseveske?

Post by ktherat »

chrissenator wrote:
ktherat wrote:
ptb wrote:DOT 5 skal/bør ikke blandes med noen av de andre - det være seg DOT 3, 4 eller 5.1.

Det er også nevnt i noen sammenhenger at DOT 5 kan/vil reagere med tetninger/pakninger dersom disse består av gummiblandinger hovedsaklig basert på rå-gummi, med det resultat av at disse kan svelle. Jeg har kjørt med DOT5 siden 2001 på mine Brembo-calipere - og tidligere Brembo pumpe frem til 2010(nå PM), selvom det i tekn. underlag fra Brembo spesifikt står at DOT 5 ikke skal benyttes. Fant først ut det etter å ha benyttet DOT 5 i flere år, men har ikke opplevd problemer.

Jeg vil anbefale at du tømmer bremsesystemet for gml. væske - og fyller opp med DOT 5.
Takker for svarene,
ja jeg kommer til å tømme hele systemet og fylle opp med dot 5 :-)
Det er anbefalt å flushe det gamle systemet med sprit denauterisert sprit - isopropanol inneholder vann H20, et tips er å investere i en stålomspunnet slange så tar du den biten i samme slengen og litt mindre å flushe.
Det er en del som tror at det er mulig å blande forskjellige DOT - det er mulig men det er et lotteri for når vesken mister sin funksjon, og den mister sin funksjon uansett og tærer på gummi og paknkinger.
Brukte aceton en gang til flushing, en hel liter(hadde nok holdt med 2-3dl) :-) og så når det var borte så fylte vi på med riktig DOT etterpå, fungerer helt fint(to veskebytter og 5-6år siden).
Denauterisert sprit? kan jeg bruke rødsprit ?
Sportster 1200/X1 1999
Hvorfor gå over på grønt, når du kan bli kjørt over på rødt!
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Bremseveske?

Post by chrissenator »

Det vil jeg tro, uten at jeg vet det helt sikkert men jeg ser ikke av innholdsfortegnelsen på rødsprit at det er noe som vil reagere.
Denaturert sprit er vel teknisk sprit med noe brekningsmiddel ala teknisk sprit. Aceton gjør samme jobben og du får det på apoteket billig og så er det veldig flyktig så om du flusher ut gammel veske med aceton så vet du at det er 100% rent og klart for ny DOT 5, går sikkert greit med rødsprit også men om du får ut all rødspriten?!.

Om jeg måtte bytte og flushe på min sykkel ville jeg ha brukt aceton uten tvil.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Bremseveske?

Post by tutte »

Rødsprit blir ofte brukt til forgasser rensing og før lakkering da det ikke etterlater fett og fordamper lett. Tenkte det var noe folk hadde i huset. Men som du sier Aceton er nok vel og bra. Dumt å bruke opp fin hjemmebrent på slikt.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Post Reply

Return to “Sportster”