Bremseveske?

User avatar
ktherat
Posts: 51
Joined: 01 Oct 2010, 14:43

Bremseveske?

Post by ktherat »

Er det DOT5 bremseveske, som skal på min 1999 Sportster?
Sportster 1200/X1 1999
Hvorfor gå over på grønt, når du kan bli kjørt over på rødt!
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Bremseveske?

Post by Toro »

På min 2001 Fat Boy står det hvilken Dot det skal være rundt glassøyet på lokket til bremsevæske beholderen.
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Bremseveske?

Post by Qonrad »

Hvis du ikke finner noen merking av bremsevæsken, kan du sjekke bemsevæsken du har nå ved å ta vannprøven.
Tapp ut litt væske fra beholderen i en skål eller lignende. Gi det ett par dråper vann. Klarer du å blande inn vannet i væsken så har du antakelig DOT 3, 4 eller 5.1 Alle disse går om hverandre.
Skiller vannet seg som olje i vann er det DOT 5 som er silikonbasert. Den kan ikke blandes med de øvrige.
Sånn testet jeg jeg min bremsevæske da jeg ikke hadde noen data på min.
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
Nalle
Posts: 255
Joined: 28 Mar 2010, 17:46

Re: Bremseveske?

Post by Nalle »

Hei!
Jeg har en 2000 mod Sportster og bruker Dot 3,men det står Dot 4 på dekselet på beholder både fram og bak på min..
Dot 3 kjørte jeg med i hele fjor uten problem... 8-)
Ride Safe Ride Free-Nalle
User avatar
ktherat
Posts: 51
Joined: 01 Oct 2010, 14:43

Re: Bremseveske?

Post by ktherat »

Qonrad wrote:Hvis du ikke finner noen merking av bremsevæsken, kan du sjekke bemsevæsken du har nå ved å ta vannprøven.
Tapp ut litt væske fra beholderen i en skål eller lignende. Gi det ett par dråper vann. Klarer du å blande inn vannet i væsken så har du antakelig DOT 3, 4 eller 5.1 Alle disse går om hverandre.
Skiller vannet seg som olje i vann er det DOT 5 som er silikonbasert. Den kan ikke blandes med de øvrige.
Sånn testet jeg jeg min bremsevæske da jeg ikke hadde noen data på min.
Takker alle sammen for svarene!
Vannet blandet seg inn i bremseveska så da har du vel rett at det er 3-4 eller 5,1 :-)
Sportster 1200/X1 1999
Hvorfor gå over på grønt, når du kan bli kjørt over på rødt!
User avatar
ktherat
Posts: 51
Joined: 01 Oct 2010, 14:43

Re: Bremseveske?

Post by ktherat »

Nalle wrote:Hei!
Jeg har en 2000 mod Sportster og bruker Dot 3,men det står Dot 4 på dekselet på beholder både fram og bak på min..
Dot 3 kjørte jeg med i hele fjor uten problem... 8-)
Er det rart en blir forvirret nå var jeg ute og kikket på dekselet(har ikke sett at det har stått noe der) og der står det only dot5, med andre ord så er det noen som hadde sykkelen før meg, som har fylt på noe annet en dot5..
da får jeg vel skifte ut alt sammen:-(
Sportster 1200/X1 1999
Hvorfor gå over på grønt, når du kan bli kjørt over på rødt!
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Bremseveske?

Post by Jan-Ivar »

DOT 5 er vel hav Harley anbefaler.
DOT 5 er silikon bassert. tærer ikke på lakken , men er lakkererns store skrekk.
Silikon basert bremsevæske tåler lenger skift intervaller en vanlig bremsevæske. SIlikon basert væske er ikke hygroskopisk og blander seg derfo rikke med vann.

DOT 5,1 eren racing væske som bør skiftes ofte alle helst hvert år. den tåler også høyere temperatuer en DOT3 og 4
dot 3 og 4 børe skifte hvert annet år.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Bremseveske?

Post by Qonrad »

Det er desverre mange som blander begrepet DOT 5.1 og 5 som gir store konsekvenser da bremsevæsken blir som gele når de blandes.
Er stort sett bare Harleybaserte butikker som har DOT 5, noe som gir vanskelig tilgang, i motsetning til DOT 3, 4 og 5.1 som kan kjøpes på hvert gatehjørne. Kan tenkes at tidligere eier har tenkt den tanken.
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Bremseveske?

Post by ptb »

DOT 5 skal/bør ikke blandes med noen av de andre - det være seg DOT 3, 4 eller 5.1.

Det er også nevnt i noen sammenhenger at DOT 5 kan/vil reagere med tetninger/pakninger dersom disse består av gummiblandinger hovedsaklig basert på rå-gummi, med det resultat av at disse kan svelle. Jeg har kjørt med DOT5 siden 2001 på mine Brembo-calipere - og tidligere Brembo pumpe frem til 2010(nå PM), selvom det i tekn. underlag fra Brembo spesifikt står at DOT 5 ikke skal benyttes. Fant først ut det etter å ha benyttet DOT 5 i flere år, men har ikke opplevd problemer.

Jeg vil anbefale at du tømmer bremsesystemet for gml. væske - og fyller opp med DOT 5.
User avatar
ktherat
Posts: 51
Joined: 01 Oct 2010, 14:43

Re: Bremseveske?

Post by ktherat »

ptb wrote:DOT 5 skal/bør ikke blandes med noen av de andre - det være seg DOT 3, 4 eller 5.1.

Det er også nevnt i noen sammenhenger at DOT 5 kan/vil reagere med tetninger/pakninger dersom disse består av gummiblandinger hovedsaklig basert på rå-gummi, med det resultat av at disse kan svelle. Jeg har kjørt med DOT5 siden 2001 på mine Brembo-calipere - og tidligere Brembo pumpe frem til 2010(nå PM), selvom det i tekn. underlag fra Brembo spesifikt står at DOT 5 ikke skal benyttes. Fant først ut det etter å ha benyttet DOT 5 i flere år, men har ikke opplevd problemer.

Jeg vil anbefale at du tømmer bremsesystemet for gml. væske - og fyller opp med DOT 5.
Takker for svarene,
ja jeg kommer til å tømme hele systemet og fylle opp med dot 5 :-)
Sportster 1200/X1 1999
Hvorfor gå over på grønt, når du kan bli kjørt over på rødt!
Post Reply

Return to “Sportster”