Hjelp! Startproblemer etter vintern

User avatar
Spire
Posts: 36
Joined: 29 Mar 2012, 08:17

Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by Spire »

Skulle starte sportsteren i dag. Førstegang på en stund. Den startet ikke og hørtes ut som en maskinpistol (virket som lyden kom fra nede på venstre side), noen her inne som vet hva dette er, og enda viktigere, hvordan det kan løses??
Sportster Iron 883, 2010
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by chrissenator »

Har batteriet ditt blitt litt slappt over vinteren ?.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Spire
Posts: 36
Joined: 29 Mar 2012, 08:17

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by Spire »

Godt mulig. Har tenkt på det, men jeg har like mye teknisk kunnskap som en halvsaltet brunsnegl, så jeg fant det best å forhøre meg litt. Så er jo spørsmål nummer to; hva gjør jeg med det. Kan den bakkestartes? Funker det med startkabler opp mot en bil? (har bare den gamle typen startkabler, er de god nok i tilfelle?) eller må jeg innvistere i en batterilader? noe som egentlig har stått på ønskelisten siden biken var ny.
Takk for kjapt svar btw crissenator
Sportster Iron 883, 2010
User avatar
cokatommy
Posts: 41
Joined: 25 Nov 2012, 17:31

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by cokatommy »

Høres kjent ut,hadde samme på min dyna, kjøpte batterilader på Clas ohlson , kostet bare 300kr, men fungerer meget bra.
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by tutte »

Er nok lite strøm,ja. Av det du beskriver høres det ut som releet slår ut og inn men at det ikke er nok strøm til å dra rundt starteren.
Spør en venn eller naboen pleier ikke å være så langt mellom en liten 12V lader.
Eller kjøpe på Biltema / Jula.. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elekt ... 2-A-37743/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det går så klart å trille igang men da må du kjøre en real tur.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Spire
Posts: 36
Joined: 29 Mar 2012, 08:17

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by Spire »

Tror ikke jeg skal spørre naboen, da de er en av årsakene til at alarmen har stått på, selv om biken har vært innelåst.(dermed en inndirekte årsak til at jeg har for lite strøm nå). Skal innom Jula på onsdag, så prøver der. Takk for hjelpen tutte og cokatommy.
Sportster Iron 883, 2010
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by tutte »

Spire wrote:Tror ikke jeg skal spørre naboen, da de er en av årsakene til at alarmen har stått på, selv om biken har vært innelåst.(dermed en inndirekte årsak til at jeg har for lite strøm nå). Skal innom Jula på onsdag, så prøver der. Takk for hjelpen tutte og cokatommy.
Selvskudd i setet og revesaks ved døra, de drar ikke strøm :twisted:
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Spire
Posts: 36
Joined: 29 Mar 2012, 08:17

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by Spire »

Vil ikke selvskuddet fort skade setet da? Revesaksen var en glimrende idè. Kunne jo sped på med noen "vietcong-feller" uten for, men jeg har vel for mange katter og unger til det :twisted:
Sportster Iron 883, 2010
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by chrissenator »

Tuttes råd mot naboene tiltredes :D

Så litt på laderene på jula og denne http://www.jula.no/batterilader-zafir-4 ... 0ah-608060" onclick="window.open(this.href);return false; er min favoritt, den lader alle typer batteri opp til 90 Ah og den har hurtigkobling http://www.jula.no/hurtigkobling-comfor ... let-608063" onclick="window.open(this.href);return false; som du kan feste permanent på batteri og så får du en kontakt som du plugger laderen i direkte, no fuzz'n hazzle - just plug'n play...
Biltema lader på 2A er knapt, nå er jo Ctek kjent for sin kvalitet :arrow: .
Har Ctek safir 45 selv og denne vinteren har den vert koblet til konstant(batteriet er straks 6år), den er konge til MC og helt grei til bilbatter opp til 75Ah, den tar 90Ah men da går det litt tregt å hente et batteri fra "kjelleren" og opp..
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by tutte »

Har hørt mye skryt av C-tek laderen, fant ikke igjen den jeg har fra Biltema så denne er den nærmeste http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elekt ... 4-A-37744/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den har 1 eller 4 Ampere som valg og går automatisk over til vedlikeholdslading når batteriet er fullt samme som C-tek`n til ca halv pris.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Post Reply

Return to “Sportster”