Hjelp! Startproblemer etter vintern

mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by mustang »

Som sagt før: Cotech på Clas Ohlson til 299 med hurtigkopling. Ingen billigere og bedre til den prisen. Vil man ha en ekstra hurtigkopling til bilen eller annet så er prisen bare 49kr. Jeg er kjempefornøyd. :D :D :D :D :D
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by BikerEva »

Kjøpte noe C-tek-inspirert på Biltema, men batteriet var så dødt at dermed ville ikke laderen lade det. Måtte visst være litt strøm på det for at den skulle starte ladingen. Så durte opp igjen og kjøpte startkabler, koblet dem på bilen, kjørte en tur og så ville laderen lade.

Min var en 2007 og jeg fikk ikke noe problemer med å bruke startkabel. Setter minusen på motoren på sykkelen og trykker på knappen :)
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by ptb »

Vedlikeholdslading, ladere og batterier.

Alle startbatterier bør vedlikeholdslades i løpet av vinteren. Spes de som står i sykkel m/alarm. Alarmen tapper gradvis ut batteriet.

Når det gjelder ladere, så er det litt ulike ladeprinsipper på forskjellige ladere. Noen er mindre egnet til å lade små (lav Ah) batterier > spes AGM og GEL. Det er gjerne de billige enkle laderne dette gjelder. Disse er som regel heller ikke istand til å "shocke" i gang et helt utladet batteri (som nevnt i et innlegg her). Ctek ladere er greie, men om jeg skal anbefale en lader, så har Exide en god modell. Billige ladere hadde jeg styrt unna. Greit - de lader batteriet, men vil/kan føre til redusert levetid.

Når det gjelder batterier så hender det faktisk at pris og kvalitet henger sammen. Her ville jeg også styrt unna billige batterier, type Biltema ol. På de fleste HD´r så har batteriene forholdsvis ugunstige arbeidsforhold, som f.eks høy temperatur og vibrasjoner. Nå har det kommet Lithium-batterier på markedet. Foreløpig koster de en del mer enn syre-/GEL-/AGM-batterier, men en del av "dagens" problemer vil nok reduseres med slike.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by mustang »

ptb wrote:Vedlikeholdslading, ladere og batterier.

Alle startbatterier bør vedlikeholdslades i løpet av vinteren. Spes de som står i sykkel m/alarm. Alarmen tapper gradvis ut batteriet.

Når det gjelder ladere, så er det litt ulike ladeprinsipper på forskjellige ladere. Noen er mindre egnet til å lade små (lav Ah) batterier > spes AGM og GEL. Det er gjerne de billige enkle laderne dette gjelder. Disse er som regel heller ikke istand til å "shocke" i gang et helt utladet batteri (som nevnt i et innlegg her). Ctek ladere er greie, men om jeg skal anbefale en lader, så har Exide en god modell. Billige ladere hadde jeg styrt unna. Greit - de lader batteriet, men vil/kan føre til redusert levetid.

Når det gjelder batterier så hender det faktisk at pris og kvalitet henger sammen. Her ville jeg også styrt unna billige batterier, type Biltema ol. På de fleste HD´r så har batteriene forholdsvis ugunstige arbeidsforhold, som f.eks høy temperatur og vibrasjoner. Nå har det kommet Lithium-batterier på markedet. Foreløpig koster de en del mer enn syre-/GEL-/AGM-batterier, men en del av "dagens" problemer vil nok reduseres med slike.
Har Du prøvd Biltema batteri? Mitt går nå på syvende sesong. :D :D :D :D
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by ptb »

mustang wrote:
Har Du prøvd Biltema batteri? Mitt går nå på syvende sesong.
Nei, jeg har ikke hatt Biltema batteri i egne sykler.
Supert at du har god erfaring med ditt batteri.
Biltema´s batterier er nok (som for en del andre også) produsert på litt forskjellige fabrikker i østen - og dermed kan/vil kvaliteten variere en del. Avhengig av hvor "strenge" spesifikasjons- og toleransekrav de har i produksjonen, vil det også kunne være betydlige individuelle forskjeller. Jeg har blandt mine bekjente i MC-miljøet erfart flere Biltema-batterier som har vart fra 1 til 3 sesonger, enn de som har vart mer enn 4. Vedlikehold/mangel av.. og driftsmiljø, vil naturlig nok kunne ha påvirket.
Men, for den saks skyld. Har også opplevd og hørt om AGM og GEL batterier fra "anerkjente" produsenter som har kortsluttet etter drøyt én sesong.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by chrissenator »

Har litt samme erfaringer som deg ptb, spesielt ifbm såkalte ladere er det veldig stor forskjell på en billig lader og en mer anerkjent til litt mer peng. Leste en gang om ladesyhkluser, vedlikeholdssykluser osv og forskjellene var ganske store - helt åpenbart at en god lader koster litt og det er jo en del som har fått ødelagt batterier med billigladere iflg Bergen batteri service - de likte også Exide laderene.

Batteriet mitt var nytt i 2007 orig HD batteri - fungerer 100% og denne vinteren er første med Ctek laderen, tror jeg har det i noen år til.
Har eksperimentert mye med div batterier på bil, båt og faktisk på rullestoler :) det som har vist seg er at man kan godt være heldig med et billig batteri eller uheldig - et skikkelig batteri har jeg erfart at det normalt er skjeldent det er behov for noe dill dall, de fungerer og det lenge(klart det er unntak men få)- jeg har alltid montert inn så stort batteri som mulig der jeg har kunnet både i fysisk størrelse og Ah.

Vi testet en rullestol en gang som heter Meyra Leopard - fire stk 170Ah og vi testet med varta og sønnak mener jeg det var og et billigmerke- Når vi belastet rullestolen så kunne vi slepe en bil(Mercedes 190E) med rullestolen opp en liten bakke fem seks ganger med de seriøse batteriene i tillegg var det mer puff igjen på batteriene ca 50%.
Billig batteri holdt to tre turer opp bakken og de var rimelig ferdige etterpå og de måtte lades for elektronikken på Leoparden viste batterinivå på lav.

Det er etter min erfaring ofte lite å spare på billigbatteri om en ikke passer på det som en smed, jeg er glad i plug, play & forget og det betaler jeg lett de 20-40% ekstra for.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by ptb »

chrissenator wrote: Det er etter min erfaring ofte lite å spare på billigbatteri om en ikke passer på det som en smed, jeg er glad i plug, play & forget og det betaler jeg lett de 20-40% ekstra for.
Her er vi helt på linje :)
Selvom du derogda må betale mer, så vil den ekstra kostnaden over tid (sannsynligvis - i de fleste tilfeller) utliknes ved lengre levetid. Eller, om man ser rasjonelt på merkostnaden så havner vel den på andre siden av -, i den store sammenhengen. Og - man har en større grad av trygghet for at batteriet fungerer tilfredsstillende i den stipulerte levetiden.

Det er jo rimelig ergelig med et batteri som "brått" legger av. Det skjer aldri på et gunstig tidspunkt, og det er flere som har opplevd spolert tur på grunn av det.
Jeg setter "brått" i gåseøyne, for som regel er det noen indikasjoner god tid i forkant som bør være forvarsel på at man kanskje bør skifte før det.....
Stor selvutlading, lav hvilespenning og kort oppladetid er noen eksempler.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by mustang »

Batteriet satt i Hdn når jeg kjøpte den. Har aldri passet det som en smed. Tar det ut og inn i hus etter sesongslutt, lader det opp da og lader det før det blir satt inn om våren. Enkelt og greit og dette har jeg gjort i alle de år jeg har kjørt sykkel uansett hva slags batteri jeg har brukt på forskjellige sykkler.Enkelt og greit , ingen hokus pokus. Det funker for meg så om andre har en egen mening så er det helt i orden for min del. :D :D :D
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by chrissenator »

mustang wrote:Batteriet satt i Hdn når jeg kjøpte den. Har aldri passet det som en smed. Tar det ut og inn i hus etter sesongslutt, lader det opp da og lader det før det blir satt inn om våren. Enkelt og greit og dette har jeg gjort i alle de år jeg har kjørt sykkel uansett hva slags batteri jeg har brukt på forskjellige sykkler.Enkelt og greit , ingen hokus pokus. Det funker for meg så om andre har en egen mening så er det helt i orden for min del. :D :D :D
Det er det jeg mener med å passe på batteriet som en smed :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Spire
Posts: 36
Joined: 29 Mar 2012, 08:17

Re: Hjelp! Startproblemer etter vintern

Post by Spire »

:D 8-) :D 8-) :D 8-) :D
Sportster Iron 883, 2010
Post Reply

Return to “Sportster”