Min første Harley

Post Reply
User avatar
fenwick
Posts: 5
Joined: 16 Apr 2014, 00:12

Min første Harley

Post by fenwick »

Nå har eg bestemt meg for at jeg vil kjøpe min første Harley, jeg er ikke mer enn 170 høy så tenker at sportsteren vil passe bra til meg. Samtidig som at jeg har hørt at det er en av de Harley som er mest lettvint å praktisk å kjøre. Ser for meg å hoppe rett på en 1200 for regner med eg vil begynne på verke etter en 1200 etter en stund om jeg velger 883.
Vil bruke +/- 100 000 til kjøp av en slik sykkel.
Men har noen spørsmål til dere blank som jeg er, kanskje noen av spørsmålene er banale også 
Jeg er ingen mekaniker og kommer sikkert heller aldri til å bli det. Så er litt avhengig av at det stort sett er vanlige service å tenke på før det er gått en del år.
Men hvilken har mest pålitelig motor av modellene og har de samme motor?
Hvilken er best å kjøre for langturer? Det kan bli aktuelt å ta med dama på tur noen ganger, ser at disse Nightster og Forty eight (som jeg liker veldig godt) ikke har fothvilere for passasjer men får man lett kjøpt slike for montering og også en sal for to som er enkel å lett å bytte til? Eller er det en Custom eg burde gå for siden sykkelen også skal brukes for to personer noen ganger?

Hvilken modell er lettest å bygge om og hvilken får mest forskjellige deler til for ombygging?
Å ha litt ekstra grom lyd synes eg er et must når man først skal ha en Harley, så hvilken eksos anbefaler dere? Har sett litt på disse Vance & Hines som både ser og høres rå ut på youtube vertfall. Men er de lovlig å kjøre med her hjemme på berget? Ser også på siden til Vance at det er en liten boks som heter Throttlepak, er den noe man bør at til disse pottene og hva gjør den egentlig? Og hva er Slips-on?

Har dere noen gode link for hvor dere kjøper deler ifra så legg de gjerne ved her.

Håper på noen gode svar å anbefalinger før kjøp av min første sportster.
User avatar
sindbad
Posts: 53
Joined: 15 Aug 2013, 02:00

Re: Min første Harley

Post by sindbad »

Jeg er ikke stort høyere selv. Jeg kjøpte min første HD for et år siden, og valget falt på en Road King.
Personlig syntes jeg Sportsteren virket litt "trang", det er her personlige preferanser kommer inn.
En Road King veier riktignok en del,men bare en kommer en over gangfart er det som å kjøre moped.

Når jeg handlet så satt det på dempere som ga gromlyd så det holdt i lange baner. Det ble etterhvert slitsomt
å kjøre langt med. Min var godkjent med originale amerikanske dempere, så jeg skaffet meg et sett med slike.
Nå er lydnivået på et for meg akseptabelt nivå.

Lykke til uansett hva du velger.
I dag skal jeg gjøre ingenting.
Jeg gjorde det i går også, men ble ikke ferdig.
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Min første Harley

Post by Harlex »

fenwick wrote:Nå har eg bestemt meg for at jeg vil kjøpe min første Harley, jeg er ikke mer enn 170 høy så tenker at sportsteren vil passe bra til meg. Samtidig som at jeg har hørt at det er en av de Harley som er mest lettvint å praktisk å kjøre. Ser for meg å hoppe rett på en 1200 for regner med eg vil begynne på verke etter en 1200 etter en stund om jeg velger 883.
Vil bruke +/- 100 000 til kjøp av en slik sykkel.
Men har noen spørsmål til dere blank som jeg er, kanskje noen av spørsmålene er banale også 
Jeg er ingen mekaniker og kommer sikkert heller aldri til å bli det. Så er litt avhengig av at det stort sett er vanlige service å tenke på før det er gått en del år.
Men hvilken har mest pålitelig motor av modellene og har de samme motor?
Hvilken er best å kjøre for langturer? Det kan bli aktuelt å ta med dama på tur noen ganger, ser at disse Nightster og Forty eight (som jeg liker veldig godt) ikke har fothvilere for passasjer men får man lett kjøpt slike for montering og også en sal for to som er enkel å lett å bytte til? Eller er det en Custom eg burde gå for siden sykkelen også skal brukes for to personer noen ganger?

Hvilken modell er lettest å bygge om og hvilken får mest forskjellige deler til for ombygging?
Å ha litt ekstra grom lyd synes eg er et must når man først skal ha en Harley, så hvilken eksos anbefaler dere? Har sett litt på disse Vance & Hines som både ser og høres rå ut på youtube vertfall. Men er de lovlig å kjøre med her hjemme på berget? Ser også på siden til Vance at det er en liten boks som heter Throttlepak, er den noe man bør at til disse pottene og hva gjør den egentlig? Og hva er Slips-on?

Har dere noen gode link for hvor dere kjøper deler ifra så legg de gjerne ved her.

Håper på noen gode svar å anbefalinger før kjøp av min første sportster.
Først. Det er KUN lommeboken som setter begrensninger når det gjelder ombygging på Harley. Det er ubegrenset med ombyggingingsmuligheter og deler tilsalgs også til Sportster. Har selv hatt Sportster siden 2009 og drømmer ikke om noen andre. Lettkjørt og smidig. Kjøpt gjerne 1200 med en gang... Hvis ikke vil du relativt kjapt får den bygget om til 1200 evt. 1250. Men det trenger ikke stoppe der heller ;-) Det er ikke vanskelig å få enda mer guff for å si det sånn... I utgangspunktet er vel ikke den helt store tursykkelen for 2. Da bør iallefall setet skiftes ( masse alternativer) og gjerne også bakdempere....Når det gjelder modell så er det ikke så nøye hva du velger hvis du vil bygge om... Men liker du chrome så er vel gjerne custom sorten men hvis du ikke vil gnikke velger du en av de sorte modellene. Uansett hva du velger har du masse muligheter til å gjøre den "din" De har samme motor. Kjøp 2007 eller nyere så får du innsprøytning... Slipons er bare pottene vs helt anlegg der det skiftes helt fra sylindere....De fleste potter med lyd er vel ikke såkalt lovlig. Men det er ikke et stort problem. Har vel kun hørt om at myndighetene er på hugget i Osloområdet.... Da er det bare til å hive på de originale for så å bytte over igjen....Jeg har v&m short shots helt uten demping og det er et helvetes spetakkel....
Det kryr av ettermarkedsleverandører for HD-deler. jpcycles.com er en som jeg har brukt litt.... Eller så er ebay din venn...
Lykke til med kjøpet.. Vi er flere her inne med Sportster og samlet så er det vel ytterst lite som ikke er prøvd eller ikke kan besvares her inne... Hvor bor du forresten?
Last edited by RoadKing on 18 Apr 2014, 09:57, edited 1 time in total.
Reason: La til url i linkane
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
fenwick
Posts: 5
Joined: 16 Apr 2014, 00:12

Re: Min første Harley

Post by fenwick »

Flott med de gode tilbakemeldingene dere kommer med her. Jeg blir klokere å tryggere av det. Det er alltid kjekt å høre fra andre når en skal investere i ny sykkel og spesielt når man er i ukjent farvann :)
Eg synes disse Nightster og Forty Eight har en røff stil å liker de men vet ikke om de er mindre praktisk å kjøre med tanke på at fothvilerne sitter lenger fremme. Men det går kanskje også ann å gjøres noe med. Samtidig går det jo sikkert fint ann å bygge en custom som har litt samme stil som old school/bobber.
Flott tips om innsprøyting etter 2007, det er noe jeg kommer til å gå for. Er heller ikke i tvil om at det må bli en 1200, har mer sans for en original 1200 enn en oppjustert 883, føler at problemer kan lettere kommer om man tuner opp en motor.

Er disse v&m lett å bytte selv?

Jeg vil se etter en med lav km men hvor mange km kan en regne for at en slik motor fortsatt er ung å fresh?

Er fra Haugesund.
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: Min første Harley

Post by mustang »

Velkommen hit og hiv deg inn i sportsergeriljan. Det er omtrent ingenting angående harley som du ikke får svar på her på forumet. Men smaken er som baken. Noen liker dattera og andre liker mora. Prøvekjør litt forskellig så får Du sikker tatt et valg som passer din stil. :lol: :lol: :lol:
User avatar
fenwick
Posts: 5
Joined: 16 Apr 2014, 00:12

Re: Min første Harley

Post by fenwick »

Kloke ord Mustang..ser ut som dere er i godt selskap her inne. Også mye nyttig info nå som jeg har fått sett meg om. Også sportsergeriljan er en fin tråd :-)
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Min første Harley

Post by tutte »

Velkommen hit Fenwick.

Jeg har vel bare ett råd eller to å komme med.

1. Prøv mange sykler, det som passer den ene er ikke sikkert passer deg like godt. Ikke heng deg opp i om det er en Sportster eller Softail, kanskje du trives best men en Dyna. For meg er turen og kjøreopplevelsen viktigere enn utseende, men det gjelder ikke alle.
2. Når du bestemmer deg for en type prøv minst 3 slike for da har du sammenligningsgrunnlag. Så kan du legge inn søkekriterier på Finn.no pluss epostadresse og hvergang det legges ut en slik får du melding. Da kan man være raskt ute på nye annonser, med smarttelefon DEN raskeste. Og da er du godt i gang.

Jeg personlig handler på denne måten, har gjort 3 gode bilkjøp slik ;) .
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Min første Harley

Post by Jan-Ivar »

Sortser er en ego sykkel. h

har du planer om lengre turer og å ha med passasjer blir sportster fort liten.
Jeg vil rett å slett anbefale deg en Touring sykkel. jeg er selv 174 cm og kropsmåla ligner vel mer på ape. kortebein og lange armer.
Kjøpte meg en 95 mod Tour Glide i fjor høst. det mest lett kjørte jeg har prøvd. har prøvekjørt sportster i flere varianter, softail i de fleste former og fasonger.
har også en 73 mod Super Glide som er mer lett kjørt og mye mer behagelig en noen Sportster.

hvis langturer og tur med passasjer er planen vil du ganske fort gå lei av en liten og trang sportster.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
jenst
Posts: 70
Joined: 20 Sep 2010, 15:30

Re: Min første Harley

Post by jenst »

Hiver meg på her . Har selv sportster som passer ypperlig til mitt bruk . Småturer rundt forbi og en og annen langtur . Passer bra for en , men tror nok at på langturer med to stk vil den bli litt "trang". Støtter meg til de andre her inne som anbefaler deg å prøve litt forskjellige sykler før du velger den som passer deg og din størrelse.
Desverre er der ingen forhandler i Haugesund , så Stavanger eller Bergen blir turen for å prøve.
Har du noen du kjenner som kjører Hd som du kunne prøvd for å ta vekk noen alternativ?

Ønsker deg ellers velkommen til forumet, kjekt med noen andre fra haugalandet her inne..
User avatar
fenwick
Posts: 5
Joined: 16 Apr 2014, 00:12

Re: Min første Harley

Post by fenwick »

Mye gode å nyttige tilbakemeldinger her. Det er flott ! Har nå sett at jeg går bort fra Sporsteren og hopper heller over til de større. Dyna og Softail er alternativene, men tror jeg heller mot en softail siden eg skjønner at den har mest utvalg for eventuell ombygging i fremtiden. Har en fin en for hånd nå som jeg skal sjekke mer ut i helgen.
Post Reply

Return to “Sportster”