Bakhjulsproblemer

Post Reply
User avatar
Spire
Posts: 36
Joined: 29 Mar 2012, 08:17

Bakhjulsproblemer

Post by Spire »

Jeg skulle egentlig få hjelp av en annen på forumet med å ta av bakhjulet for et nødvendig dekkskifte. Den avtalen gikk i vasken på grunn av en sykehustur for min yngstge datter. Da jeg ringte for å avtale på nytt var han i syden og ble der lengre enn jeg ønsket å vente.
En på jobben hadde gitt med en detaljert arbeidsbeskrivelse, mens flere av sjåførene, hevdet det var enkelt, så da brukte jeg noe av arbeidstiden på å youtube hvordan det skulle gjøres. En spire må tross alt vokse og gro, og kan like godt begynne å lære litt først som sist.
I kveld etter at ungene hadde kubbet, dro jeg med fruen ut i bua og begynte å sette teori om i praksis. Det viste seg at ting gikk ganske lett, helt til jeg var neste ferdig.Alt var løsnet og jeg hadde trukket bolten ut av navet og var i ferd med å ta dekket bort fra svingarmen, da en pakning/o-ring/lager - ette eller annet ramlet av og jeg kunne se rett inn på noen kuler ytterst i navet på høyre siden. Til å med en sviming som meg skjønner at dette ikke er bra. Så derfor lurer jeg på hva er dette? og hva gjør jeg med det? Alle svar mottas med takk.

Så lurer fruen på om det fins en "Harley-mekking for dummies" hun kan kjøpe til meg.

-Spire
Sportster Iron 883, 2010
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Bakhjulsproblemer

Post by tutte »

Verksted håndbok for sykkelen din. ;)
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Bakhjulsproblemer

Post by chrissenator »

Høres jo sånn umiddelbart ut som om hjullageret har tatt kvelden.

Hvilken årgang og modell var det på biken din?. (Legg det inn i signaturen din :D )
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Spire
Posts: 36
Joined: 29 Mar 2012, 08:17

Re: Bakhjulsproblemer

Post by Spire »

Det er en Sportster Iron 2010 mod.
Hadde en hendelse for halvannen uke siden, hvor en bobil kom i mot i mitt felt rundt en sving. Han syntes det var bedre å gå over i motgående felt fremfor en nedbremsing. Han var trolig redd for å blande syltetøy med undertøy. Problemet var at det var to biler og jeg i det felte han kom kjørende i. Bilen foran meg nødstoppet, jeg prøvde det samme, men var en tur utenfor asfaltkanten. Etter det kom noen vibrasjoner i hjulet, og sykkeln ble parkert i påvente av at jeg fikk av hjulet.
Nå har jeg snakket med Harley-Davidson Bergen, samt noen kolleger jeg kjenner som mekker litt på sykkel, og konsensus er at lageret trolig har røket som resultat av slag fra siden i denne hendelsen. Før jeg tok av hjulet, mente de at det sikkert bare var dekket som var røket...
Så nå lurer jeg på om det er ennå mere som er gale...
Fruen tar med seg bakhjulet til H-D Bergen i morgen.
Sportster Iron 883, 2010
Post Reply

Return to “Sportster”