vibrasjoner

User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: vibrasjoner

Post by harleymann »

BikerEva wrote:Første gang jeg prøvekjørte en Sportster (tidlig 90-tall) kilte det under beina.

Etter de første turene med min -86, var beina mine ganske følelsesløse fra knærne og ned. En tilvenningssak, tror jeg! Videre er det gjerne ikke tilfeldig at en del av hanskene Harley lager, har gele i håndflatene?
du legger opp til en kommentar på at der bare kilte under beina Eva....... ;)

Men Sportstere frem til 89mod hadde 4 trinns kasse og som gikk på litt høyt turtall på 90km/h, ble litt slitsom pga turtallet, men virbrasjonen var egentlig høyest i 70-80km/t

Så kom 5trinns kassen og det høye turtallet ble borte, men det ga egentlig mer vibrasjon ved 90km/t. Vet mange har giret om litt for å treffe litt bedre med turtall/virbrasjoner.

Også er problem hos mange som har bygget om fra 883 til 1200 et at dem bruker "billig" kit med for tunge stempler og de som gjør jobben tar seg ikke tid eller kan dette med vekt avbalangsering av stempel/råder. Husker ikke hvor mange gram HD har som tolleranse mellom fremre og bakre, men det er egentlig ikke noe grunn til at du skal gi deg før du har null i avvik.

Knut
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: vibrasjoner

Post by BikerEva »

Eksen min lånte gamlesykkelen min for å kjøre en utdrikingslagberte. Hun var angivelig blank i øynene og mo i knærne da hun steg av, og sa noe sånt som at hun nå skjønte hva det var med jenter og MC (uten at jeg kjenner meg veldig igjen, altså!! :D
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: vibrasjoner

Post by mustang »

Det er første eier som har konvertert til 1200 så hva han har brukt har jeg ikke noe greie på.Jeg er eier nr.3 og dette er min første HD. Det eneste jeg fikk greie på var at etter konverteringen til 1200 hadde han satt på screaming eagle potter uten å gjøre noe med forgasseren så det er det jeg skal sjekke ut på verksted 5 mai. Får be dem å ta en prøvetur for å sjekke viben. Det er riktig som blir svart her at speilene lever sitt eget liv ved 90 km/t men får vel bytte dem ut med noen som det går an å stramme til bak. Ellers takk for mange svar og jeg kommer tilbake etter hvert. Er det fler som har noe tips å bidra med så er jeg mottakelig for det. :D
User avatar
Bamblingen
Posts: 21
Joined: 15 Mar 2010, 18:59

Re: vibrasjoner

Post by Bamblingen »

Kjøpte min sportster i fjor og selvfølgelig rister det noe (98mod med motoren rett i ramma). Det første jeg reagerte på var at ved 80-100 kunne jeg legge handa på motoren og da ristet det ikke i det hele tatt.
Motoren min er også ombygd til 1200. Har på en måte motsatt erfaring; altså at jeg er overrasket over at det ikke rister mer. Sikten i speilet er ikke verre enn at det ser ut som om syklene bak har doble lys :err: .
Et godt triks er å sette inn tyngre styrelodd for å dempe vibrasjonene der (har gummidempet styrefeste/risere - tror det er originalt).
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: vibrasjoner

Post by chrissenator »

Det er også viktig å sjekke primær kjeden.... Den er årsak i en del vibrasjoner, når du kjører og når du skal stoppe går sykkelen lett i fri fra 1 og opp - 2 og ned?..
Omdreving til en tann eller tre på primær hjulet(fremre drev på reimen) løser evnt vibrasjoner om det ikke er primær kjeden..

Det finnes mange løsninger til å "fjerne" vibrasjoner med dempere ol i styre men det fjerner ikke selve problemet - men bare ytterste konsekvens og effekten av vibrasjonene der du føler de, er det feks primærkjeden og man setter på vekter i styret så er jo fremdeles primæren eks for slakk!.

Primærkjeden er utrolig enkel å kontrollere og å justere - 30min så er den årsaken eliminert - det inkludert clutch justering.(dette bør gjøres hver 5000km anyway)

Å dreve om fra Europa mod 883 med 28 tenner til 29 eller 30 er en annen og effektiv løsning - selv har jeg liggende et 30tenners drev som jeg skifter nå en av dagene så mister jeg litt på akselerasjon men får en større toppfart, det viktigste er å redusere turtall på alle gir og etter sigende skal man med 30tenner kunne ligge på flat vei i 80kmt på 4gir uten at sykkelen rister ut tenner og påfører leddgikt :-)

Har ikke helt tabellen foran meg men ca 600rpm lavere på motoren i 4gir og litt mer i 5gir med 30 tenner fremre drev/front pulley.

Alternativt kan man dreve om primær drev til standard 1200 - obs da må man ha lengre kjede og får da enda bedre forhold mtp vibrasjoner og rpm/fart - bytter man både primær og sekundær drev blir forholdet ca identisk til stock 1200 gear.

Rimeligste løsning for å knekke vibrasjonsgåten er i rekkefølge:
1 Justering av primær kjede + clutch.
2 Dreve om til 29/30 fremre sekundær drev/front pulley(det florerer av brukte til noen hundringser- helst originalt(nytt billigst i -USA)).
3 Dreve om bakre primær(dyrt og litt knot med clutch hub etc - men veldig effektivt og stabilt).


Vibrasjoner i speil og peggs skal forsvinne, det blir nevnt i tråden stempler i billige 1200kit og det kan ikke understrekes godtnok tydeligvis at billige kit er noe forbanna makkverk og kan sammenlignes med en pacemaker fra Kina til 34.90,- og en med garanti til 14000,- det er helt latterlig å spare 500-1000kr på et billig kit når halve motoren slites i stykker grunnet ubalanse, seriøse kit som eks mitt har "målebrev" på stemplene som faktisk stemmer :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: vibrasjoner

Post by kane »

Rister det så jævlig i disse nye syklene altså? Speilet mitt er stabilt ihvertfall til 120 så jeg skjønner ikke hva som er galt med min sykkel. Var -85 kanskje et spesielt godt år for vibrasjonsdemping? :)
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: vibrasjoner

Post by chrissenator »

85 var kansje et særdeles godt år en fiiin årgang med lite vibrasjoner i speilene, hvem vet(hvor mye veier de? ;-) :-) Det har kansje litt med om en kjører med Apeheng / Dragbar eller "Apache" styret......

Nei det rister ikke veldig, fikk litt kiling under beina og da tenkte jeg at det var på tide med en justering av primæren(klask i gear og litt slakk kjede lyd).

Det er jo ett mén her, forde det er et faktum at 883 med stor fordel kunne bli levert med samme frem drev som 1200, det ville fjernet litt av disco faktene på speilene og gitt en finere gange i 80-90-100 slik at en kunne lagt jevnt enten i 4 eller 5, skal gi en tilbakemelding når jeg har testet ut omdrevingen på min 883 XLC 2007... Må lage den rette tolken slik at bakhjulet kommer 100% på linje igjen så er det tut, test og kjør...
To Sportstere er dobbelt så gøy
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: vibrasjoner

Post by mustang »

Ja her var det mange svar å få. Skal ta kontakt med HD verkstedet jeg bruker i morgen og få sjekket det som er mulig fordi jeg skulle på en tur i dag sammen med en kompis og før vi kom til Åmot så var pinnen på gearpedalen borte. Det var bare å sette nesen hjemover igjen og parkere HD`n i garasjen. Kanskje en ide å sette på en lang stang og geare fra tanken :sint:
User avatar
geirxpettersen
Posts: 2
Joined: 26 Jul 2010, 21:08

Re: vibrasjoner

Post by geirxpettersen »

Har en 1200 Hugger fra 2002.med gummiforinger "under" riserne.Null risting i styret.Har også tykke gummierte pegs som eliminerer vibrasjoner.Billige og greie løsninger. :o)
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: vibrasjoner

Post by mustang »

geirxpettersen wrote:Har en 1200 Hugger fra 2002.med gummiforinger "under" riserne.Null risting i styret.Har også tykke gummierte pegs som eliminerer vibrasjoner.Billige og greie løsninger. :o)
Jobber med saken. Har bestilt nye fotvilere og gearpedal fra Willie G Skull. Den orginale pinnen på gearpedalen forsvant på en tur i slutten av juni og siden har ingen sett den. \u/ .Har fått låne en så lenge. :) Regner med at delene ligger på HD verkstedet sammen med nytt styre og noe annet småtteri når jeg er hjemme fra ferie. Gummiforinger er det i styre originalt men gummioppheng på motor kom på 2004 mod og det er ikke mulig å ettermontere dette.Skal også bestille nye holker til styre som er noe dempet så da får jeg forhåpenligvis et annet resultat. Skal gi en tilbakemelding om dette når jobben er utført. Har også fått på et annet sete og det ble mye bedre enn det originale. Hva slags pegs er det Du har satt på din? :eh:
Post Reply

Return to “Sportster”