vibrasjoner

mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

vibrasjoner

Post by mustang »

Et spørsmål til alle som kjører sportser. Er det normalt at en sportser vibrerer mer enn andre HD modeller. Har vært på første langtur ca 25 mil og det vibrerer mye i styre, fotvilere og i sete. Ved 90 til 100 km/t går også brillene mine opp og ned noe som er ubehagelig da jeg er avhengig av dem for å se. Kompisen min har ikke noe av dette med sin softail heritage. Noe vib. er jo normalt men syntes dette er i meste laget. :shock:

Mvh. Mustang.
User avatar
TrueBeliever
Posts: 66
Joined: 09 Mar 2010, 20:32

Re: vibrasjoner

Post by TrueBeliever »

Sportsteren kom ikke med gummioppheng for motoren før i senere tid. er usikker på om de andre modellene var tidligere ute med gummioppheng, men når motoren er boltet rett i ramma vil det naturligvis vibrere litt mer..
Live to Fight - Fight to Live
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: vibrasjoner

Post by mustang »

Javel da er det vel det som er årsaken og det er vel ikke mulig å ettermontere gummioppheng eller hva? Noen som har erfaring med det? :idea:
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: vibrasjoner

Post by Toro »

Mener og huske at sportsteren kom med gummioppheng på motoren i 2003. hadde sjøl en 2001 sportster og rundt en 100 km/t vibrerte det som bare det i hender og bein og en kunne bare glemme å se noen speilene. :err:
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
TrueBeliever
Posts: 66
Joined: 09 Mar 2010, 20:32

Re: vibrasjoner

Post by TrueBeliever »

Ettermontere gummioppheng har jeg aldri hørt om, tviler på at det går an. Eksos- og motorfestene må i så fall modifiseres noe jeg tror er vanskelig å få til.. Men jeg tipper det er noen andre her inne på forumet som har bedre kjennskap til slike ting?
Live to Fight - Fight to Live
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: vibrasjoner

Post by mustang »

Det er en 2003 mod. som jeg har. Skal en tur til HD verksted 5 mai og bytte til rustfrie bremseslanger og få inn nye og større dyser i forgasseren så da får jeg høre om han har noen tips om dette. Det er vel noen andre holker og fotvilere som tar noe vib. og har lyst på et nytt sete som er bedre en det orginale så kan kanskje få dempet det noe med det.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: vibrasjoner

Post by Coldman »

Sportster kom med gummiopphengt motor i 2004.

Softail (f.eks. Heritage) har ikke gummiopphengt motor, men motoren er bolta fast i ramma slik som Sportster 2003 og tidligere. I 2000 (mener jeg det var) kom imidlertid B-motoren som innebærer at den har balanseaksler for å redusere vibrasjoner. Det er en ypperlig løsning.

Dynaen min har gummioppheng og rister noe skrekkelig på tomgang, men stille og fin i fart. Touring-modellen har også gummioppheng. Jeg vil tro at balanseakslene har vesentlig lengre levetid enn gummioppheng. En annen greie med en gummiopphengt motor er at at eksosanlegget kun kan henge i motore, mens det på Softail og "eldre" Sportstere kan festes i ramma. Og baksvingen må også være festet i motoren (girkassa) slik at den (og bakhjulet) følger motorens vridning (ellers vill man fått problemer med beltet). Er vel ikke noen stor sak, men det er nok i mange tilfeller bedre at bakhjulet "følger" ramma i stedet for motoren.

Har hørt at styrelodd og kortere "stem" (hva heter det?) på speilene kan gjøre at man ser litt mer bakover på "eldre" Sportstere. Lavere turtall kan også hjelpe. Har du en 883 som er konvertert til 1200, kan det være en ide å bytte fremre pulley til en med et par tenner mer, men ristingingen blir du nok ikke kvitt.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Børson
Posts: 127
Joined: 09 Mar 2010, 23:51

Re: vibrasjoner

Post by Børson »

Hmm, Jeg har en 1997 modell, og jeg synes ikke den rister noe vesentlig.
Det er mulig jeg er så vant til "risting" at jeg ikke legger merke til det :D :D
Har planen klar,men skal bare først :)
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: vibrasjoner

Post by Svima »

Jeg har ikke kjørt eldre sportstere, men synes det hørtes litt ille ut...? Ville ha bedt om å få det sjekket på servicen, eller få noen med erfaring til å teste sykkelen og kanskje høre om den går jevnt?
/ Svima
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: vibrasjoner

Post by BikerEva »

Første gang jeg prøvekjørte en Sportster (tidlig 90-tall) kilte det under beina.

Etter de første turene med min -86, var beina mine ganske følelsesløse fra knærne og ned. En tilvenningssak, tror jeg! Videre er det gjerne ikke tilfeldig at en del av hanskene Harley lager, har gele i håndflatene?
Post Reply

Return to “Sportster”