Motor vekt og godkjent ramme..

Råd og vink om godkjenning og registrering av bygg.
Post Reply
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Motor vekt og godkjent ramme..

Post by 276ccm »

Bare helt rent hypotetisk.. hvis man har en ramme med godkjente papirer for et sportster bygg feks, så står det vel ikke i papirene at det er for en sportster motor, men vekt dokumentasjon.. altså hvor mye vekt ramma er godkjent for. Så kommer mellomspørsmålet, hva er vekten på en Harley Big Twin Evo motor i forhold til en Sportster motor? (det varierer kanskje men sånn ca)

Nå kommer jo girkasse og sånt i tillegg på Big Twin, men hvis hele den vekten med Big Twin, girkasse, starter etc er under det som står av vekt dokumentasjon i papirene, kan man da bygge med Big Twin og få dette godkjent?
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Motor vekt og godkjent ramme..

Post by Assman »

Du må huske på at hvis du skal bytte rammen på en sykkel kan du ikke samtidig bytte motor.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Re: Motor vekt og godkjent ramme..

Post by 276ccm »

Nei det vet jeg, tenkte mer på om hvis jeg fikk tak i papirer på en sportster ramme med relativt høy vekt i dokumentasjonen, og kjøpe en big twin som donor og følge vanlige prosedyren med å søke om rammebytte etc.. siden det ikke står Sportster på rammepapirene.. men usikker på hva papirene egentlig sier og om det i teorien ville gått.
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Motor vekt og godkjent ramme..

Post by Assman »

276ccm wrote:Nei det vet jeg, tenkte mer på om hvis jeg fikk tak i papirer på en sportster ramme med relativt høy vekt i dokumentasjonen, og kjøpe en big twin som donor og følge vanlige prosedyren med å søke om rammebytte etc.. siden det ikke står Sportster på rammepapirene.. men usikker på hva papirene egentlig sier og om det i teorien ville gått.
Ok, da er jeg med.
Jeg har papirer på en ramme hjemme (calles) med vektdokumentasjon. Det ser sånn ut:
Rammesert.jpg
Her står det faktisk HD/Shovel, men det er kun en betegnelse på motorfestene.
Jeg er ganske sikker på at så lenge du holder deg innenfor effekt og totalvekt så er det ingen som kan si noe på hva slags motor som står i rammen.
Så jeg tror nok ideen din går an.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Re: Motor vekt og godkjent ramme..

Post by 276ccm »

Flott og takk for visning av papiret! Noen som vet hva slags vekt en Evo big twin vil ligge på i forhold til en Evo Sportster? Bare av nysgjerrighet.. :-)
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Motor vekt og godkjent ramme..

Post by Assman »

Men hvorfor kan du ikke like godt skaffe en ramme til en Big Twin med en gang?
Du får jo ikke en Big Twin inn i en sportsterramme uten store modifikasjoner.
En sportstermotor er jo mye mindre en en Big Twin. Girkassen er også innebygd i motoren, så selve motoren vil være kortere.
En sporsterramme ha midtrøret bak motoren mens en Big twin ramme har midtrøret mellom motoren og girkassen og motoren.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Re: Motor vekt og godkjent ramme..

Post by 276ccm »

Som sagt, bare leker med tanken om at hvis jeg kom over bare rimelige papirer, så er det "planen". Jeg ville så funnet en big twin ramme, men brukt papirene, litt avhengig av hva som står der.. det er det jeg lurer på om kunne ha gått. :-) Men som sagt.. bare leker med tanken og nysgjerrigheten.. Det kom bare over meg, men det enkleste og mest riktige ville helt klart være å kjøpt en ramme fra feks Calle med riktige papirer på det som eventuelt skal bygges! :-)
Post Reply

Return to “Godkjenning og registrering”