Regelverk og Søknad

Råd og vink om godkjenning og registrering av bygg.
User avatar
Kevin
Posts: 12
Joined: 17 Mar 2010, 02:41

Re: Regelverk og Søknad

Post by Kevin »

Jeg byttet ramme på min gamle sykkel for noen år siden, den gamle ramma var "oppbrukt".
Jeg hadde en Calles-ramme stående, som hadde de samme målene, og alt var ok ifølge biltilsynet.

Sykkelen er en 50 mod. Panhead, så chassisnr. står i motorblokka på så gamle sykkler.
Men hva nå, når jeg da bygger ny panhead-motor på kun nye deler?? (den gamle har sett sine beste dager, spesiellt blokka)
Blir dette godt mottatt?
Paint It Black
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: Regelverk og Søknad

Post by harleymann »

tja, skal være forsiktig å gi fasitsvar på dette spørsmålet. Men "ja" det skal gå å bytte et motor selv i en rammebytte sykkel. MEN dette må gjøres i samsvar med biltilsynet fra A til Å. Snakk med ditt lokale biltilsyn i forkant av selve motorbytte. Fortell dem at din gamle motor er toltalt oppbrukt og du trenger å bytte motor. Det vil veie opp stort hvis du har et form for skriv fra en Dealer at motoren din ikke er lønnsom å bygge opp igjen og er klar for å vrakes.

Regner med da at dette bør går bra så lenge du kan dokumentere opphavet av den nye motoren din.

Knut
bobber-48
Posts: 220
Joined: 13 Mar 2010, 12:32

Re: Regelverk og Søknad

Post by bobber-48 »

Såvidt jeg kunne forstå, skal det gå greit å bytte til annen motor av samme type, dvs. panhead-panhead og shovel-shovel.
dette er jo slitedeler.

"I praksis betyr dette at dersom man ønsker å eksempelvis bytte til en annen ikke-identisk ramme, vil det ikke være mulig verken samtidig eller senere å bytte til annen ikke-identisk motor. Denne motorsykkelen blir dermed ”bundet opp” til å bruke denne eller annen identisk motor for all fremtid. Likeledes vil bytte til annen ikke-identisk motor føre til at man ikke senere kan bytte ramme til annen ikke-identisk ramme. "
"ække no' som heter "BOLT ON""
-En vis mann.
User avatar
Jonny B
Posts: 14
Joined: 14 Mar 2010, 15:48

Re: Regelverk og Søknad

Post by Jonny B »

Hvordan er det med kontroller på sykler som har vært avreg dem siste årene, har en 79-sportster som jeg skal selge og har fått spørsmål rundt det med kontroll før ny reg?
Jeg har ikke hatt skilt på den!
Mvh
Jonny B
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: Regelverk og Søknad

Post by harleymann »

Normalt er dette ikke noe problem og du sliper å vise dem. Men ville ringt biltilsynet å sagt at du vil skilter på den igjen og hørt hva dem svarer. Er noen litt uklare regler og praksiser rundt hvor lenge MC`en er avskiltet og om/når den skal inn før du får tilbake skiltene.


Knut
User avatar
Jonny B
Posts: 14
Joined: 14 Mar 2010, 15:48

Re: Regelverk og Søknad

Post by Jonny B »

Takker for dette harleymann.

Har snakket med dem og så lenge den ikke er avregistrert pga tekniske mangler, så slipper en kontroll før den skal registreres igjen.

Puh :takk:
Mvh
Jonny B
User avatar
hd1340
Posts: 17
Joined: 23 Mar 2010, 10:14

Re: Regelverk og Søknad

Post by hd1340 »

Hei. Går det an å importer et custom bygg fra statene, og bruke denne som et "rullende chassi" til en norsk donor sykkel?
Dvs søke om rammebytte og flytte over motoren fra den norsk registrerte til det "rullende chassiet?

Noen som har erfaringer rundt dette?
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: Regelverk og Søknad

Post by harleymann »

jepp jeg har erfaring....men dette er ikke lett. Samme som gjelder der, du må kunne dokumentere rammen. Dvs kjøpe en custom sykkel i usa med ramme med vektgarantier....ikke lett å finne sykler.

Knut
User avatar
hd1340
Posts: 17
Joined: 23 Mar 2010, 10:14

Re: Regelverk og Søknad

Post by hd1340 »

Det ante meg ja, alternativet blir vel heller å kjøpe et ferdig bygg i norge regner jeg med.

Eller kjøpe sykkel kun for å kjøre på prøveskilt..

Uansett takker for svar.
User avatar
hdduc
Posts: 33
Joined: 21 Mar 2010, 19:16

Re: Regelverk og Søknad

Post by hdduc »

holder på med å få godkjent rammebytte selv.
Trodde dette var rimelig kurant, kjøpte en calleramme med papirer, en donor sykkel og søkte om rammebytte.
Tok bilder (8 stk), sammen med søknad hos biltilsynet i drøbak, hadde også med komplett sykkel pluss calleramma.
Hørte ingen ting på flere uker, ringte så inn og fikk beskjed om at dette måtte gjøres i Oslo.
OK, ny runde, viste sykkelen og calleramme, søknaden satt de på allerede, og fikk beskjed om at dette skulle være ok.
Så ringer de og sier at jeg må vise de enda en gang, så det ble gjort sist tirsdag, da får jeg kontra beskjed, de mener at ramme nummer er byttet ut en gang i tiden.
Donor sykkel er en -85 modell, importert i -86 til Norge, og vist i -86.
Jeg sjekket nummer på ramme og motor når jeg kjøpte den, og tallene stemte, de sa de jo egentlig når jeg viste den i Oslo første gang også, men så viser det seg at to av tallene er byttet ut, uten at jeg eller biltilsynsmannen kunne se dette.
Hva gjør man da ????? Sykkelen er kjøpt i god tro. Og når hverken jeg eller biltilsyns mannen klarer å se feilen, så kom dette som et sjokk. Slik som det ser ut nå, har jeg kasta kr 90 000.- ( donorsykkel) ut av vindu.
Så en liten oppfordring til alle, vær forsiktig.
Post Reply

Return to “Godkjenning og registrering”