Page 5 of 5

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 09 Oct 2011, 21:46
by Ronin73
bobber-48 wrote:Kjøp norsk eller svensk ramme fra annerkjent leverandør evt. redneck, sørg for at du får med nødvendig dokumentasjon fra fabrikanten.
Den er grei. Men hva kjennetegner en god ramme og hvilke merker er å anbefale? Sikkert opplagt for mange, men for meg som er fersk setter pris på mange råd og tips :D o

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 14 Dec 2011, 13:13
by hdduc
Som nevnt av bobber-48 , kjøp ramme med dokumentasjon, dette er de kresne på. Kjøpte fra calle i Sverige jeg, og der har ikke jeg hatt noen problemer.

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 16 Dec 2011, 17:02
by madvaa
Har et spørsmål anngående rammebytte på en Buell. Min X1 er overligger og regga i 07(regget førstegang i norge), mener å ha lest at det kan bli problemer med å ta rammebytte på sykkler regget etter 03? Mener også å ha lest om problemer med å bygge om fra insprut til gasser?? Vet ikke om det var på gamle forumet jeg leste om dette men jeg finner det ikke igjen nå :-( Mener det var Knut "harleymannen" som hadde noe innspill her.

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 19 Dec 2011, 15:03
by Coldman
madvaa wrote:Har et spørsmål anngående rammebytte på en Buell. Min X1 er overligger og regga i 07(regget førstegang i norge), mener å ha lest at det kan bli problemer med å ta rammebytte på sykkler regget etter 03? Mener også å ha lest om problemer med å bygge om fra insprut til gasser?? Vet ikke om det var på gamle forumet jeg leste om dette men jeg finner det ikke igjen nå :-( Mener det var Knut "harleymannen" som hadde noe innspill her.
Det står ikke noe om årstall. Her er litt av teksten ifbm ramme:
Det må godtgjøres at en ny eller ombygd ramme vil tåle de påkjenninger den vil bli utsatt for og at motorsykkelen har tilfredsstillende kjøreegenskaper etter ombyggingen. Dette kan blant annet løses ved at det minst fremlegges erklæring fra rammeprodusent om at den benyttede eller ombygde rammen er konstruert, dimensjonert og bygd i forhold til anerkjente konstruksjonsprinsipper, og at den minst tåler de belastningene den vil bli utsatt for i forhold til motorsykkelens motoreffekt og totalvekt.

Når det gjelder å bygge om fra innsprut til gasser, kan jeg ikke skjønne at det ikke bare er å gjøre. Det står jo ingen ting i loven om akkurat den saken. MEN... Forutsetningen er selvfølgelig at man - dersom man må inn til kontroll - har en sykkel hvor utslippene er innenfor grensene. Det gjelder jo også dersom man skifter til åpnere luftfilter. Skal vel litt til for å bli sjekka, men mye av årsaken til at HD gikk over til innsprut var jo nettopp for å greie å møte miljøkravene.

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 21 Sep 2015, 23:24
by Lejo
harleymann wrote:Tror jeg sitter innen med en del info om og rundt dette, så her er det bare å fyre løs med spørsmål så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

Knut
Har en 02 Deuce som jeg skal vise snart. Nettopp tatt inn fra USA. Planlegger bytte av baksvingen og gaffel. "Ballong dekk" foran og bak. Er dette noe som krever godkjenning iht nye regler. Motor og ramme beholdes som originalt.

Leif

Re: Regelverk og Søknad

Posted: 23 Sep 2015, 23:24
by Jan-Ivar
Alle tekniske forandringer på ett kjøretøy skal og må godkjennes. like greit å gjøre det riktig så slipper du større problemer npr du blir stoppa
ta kontakt med nærmeste biltilsynt og legg frem plannen din så får du greie på hva du må gjøre