felgstørrelse ved godkjenning

Råd og vink om godkjenning og registrering av bygg.
Profilbilde
André
Innlegg: 6
Ble medlem: 14 Nov 2013, 16:01

felgstørrelse ved godkjenning

Post skrevet av André » 04 Des 2013, 17:37

Hei,
holder på å sette sykkelen min istand for godkjenning da den er importert i høst.
ser nå at begge felgene mine er 18" og på klisterlappen på rammen står det at det skal være 16" bak og 21" forran.
vil dette by på problemer med godkjenningen?



Profilbilde
tutte
Innlegg: 1591
Ble medlem: 09 Mar 2010, 20:01

Re: felgstørrelse ved godkjenning

Post skrevet av tutte » 04 Des 2013, 22:58

Hva står i vognkortet?


Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.

Profilbilde
TCB
Forumsponsor 2015
Innlegg: 596
Ble medlem: 10 Mar 2010, 21:34

Re: felgstørrelse ved godkjenning

Post skrevet av TCB » 05 Des 2013, 13:24

Hvis rulleomkretsen på 18" dekkene stemmer med original rulleomkrets på 16" og 21" dekk så går det greit.



Profilbilde
tutte
Innlegg: 1591
Ble medlem: 09 Mar 2010, 20:01

Re: felgstørrelse ved godkjenning

Post skrevet av tutte » 05 Des 2013, 15:29

TCB skrev:Hvis rulleomkretsen på 18" dekkene stemmer med original rulleomkrets på 16" og 21" dekk så går det greit.

Det er ikke verre nei, hvor mange % avvik er tillatt 5 som for bil?


Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.

Profilbilde
André
Innlegg: 6
Ble medlem: 14 Nov 2013, 16:01

Re: felgstørrelse ved godkjenning

Post skrevet av André » 05 Des 2013, 21:09

takker for svar, noen som vet om kalkulator eln til og regne dette ut?



Profilbilde
TCB
Forumsponsor 2015
Innlegg: 596
Ble medlem: 10 Mar 2010, 21:34

Re: felgstørrelse ved godkjenning

Post skrevet av TCB » 05 Des 2013, 21:50

Her finner du en :
http://www.kouki.co.uk/utilities/visual ... calculator

Det er mulig å få godkjent andre rulleomkretser enn originalt hvis du kan dokumentere at rake i krona eller gaffelbena er kortere / lengre enn original.
Og dette gjør at sykkelen beholder sin originale geometri med de nye felgene / dekk, og at speedometeret fremdeles viser riktig hastighet.
Men dette er ikke noe å begynne med på en førstegangs godkjenning, for dette kan bli litt papirarbeide / søknader / vurderinger av dette.
Slikt er det bedre å bytte etter at sykkelen er godkjent.



Post svar

Tilbake til “Godkjenning og registrering”