felgstørrelse ved godkjenning

Råd og vink om godkjenning og registrering av bygg.
Post Reply
User avatar
André
Posts: 6
Joined: 14 Nov 2013, 16:01

felgstørrelse ved godkjenning

Post by André »

Hei,
holder på å sette sykkelen min istand for godkjenning da den er importert i høst.
ser nå at begge felgene mine er 18" og på klisterlappen på rammen står det at det skal være 16" bak og 21" forran.
vil dette by på problemer med godkjenningen?
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: felgstørrelse ved godkjenning

Post by tutte »

Hva står i vognkortet?
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: felgstørrelse ved godkjenning

Post by TCB »

Hvis rulleomkretsen på 18" dekkene stemmer med original rulleomkrets på 16" og 21" dekk så går det greit.
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: felgstørrelse ved godkjenning

Post by tutte »

TCB wrote:Hvis rulleomkretsen på 18" dekkene stemmer med original rulleomkrets på 16" og 21" dekk så går det greit.
Det er ikke verre nei, hvor mange % avvik er tillatt 5 som for bil?
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
André
Posts: 6
Joined: 14 Nov 2013, 16:01

Re: felgstørrelse ved godkjenning

Post by André »

takker for svar, noen som vet om kalkulator eln til og regne dette ut?
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: felgstørrelse ved godkjenning

Post by TCB »

Her finner du en :
http://www.kouki.co.uk/utilities/visual ... calculator" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er mulig å få godkjent andre rulleomkretser enn originalt hvis du kan dokumentere at rake i krona eller gaffelbena er kortere / lengre enn original.
Og dette gjør at sykkelen beholder sin originale geometri med de nye felgene / dekk, og at speedometeret fremdeles viser riktig hastighet.
Men dette er ikke noe å begynne med på en førstegangs godkjenning, for dette kan bli litt papirarbeide / søknader / vurderinger av dette.
Slikt er det bedre å bytte etter at sykkelen er godkjent.
Post Reply

Return to “Godkjenning og registrering”