Baksving.

Råd og vink om godkjenning og registrering av bygg.
Profilbilde
Armani
Innlegg: 3
Ble medlem: 09 Des 2016, 16:35

Baksving.

Post skrevet av Armani » 09 Des 2016, 16:50

Hvordan kan man få godkjent (TUV) en breddet original baksving?
Gjelder V-rod som får bredda baksvingen for 10.5" felg.

Vet at man på andre siden av "dammen" kan sende inn orginal baksving, hvor den kommer tilbake sveist og med TUV papirer.
så hvordan kan jeg få TUV papirer på denne jeg skal sveise selv, er sertifisert sveiser for ALU med mulighet for røntgen av baksving
gjennom Veritas osv.

P.f Takk.



Profilbilde
Jan-Ivar
Innlegg: 1547
Ble medlem: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Baksving.

Post skrevet av Jan-Ivar » 09 Des 2016, 20:34

Ta kontakt med biltilsynet og spør hva du må ha av dokumentasjon.
mye enklere å spørre det statlige organe som skal godkjenne og ha en åpen dialog med dem.
da slipper du en masse synsing og meninger som bare leder deg ut i problemer.
Biltilsynet er enklere å ha med å gjøre hvis du har en dialog med dem.


A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er

Profilbilde
Per-øivind
Innlegg: 467
Ble medlem: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Baksving.

Post skrevet av Per-øivind » 11 Des 2016, 12:58

Jeg ville ha gjort som Jan-Ivar sier. Det finnes faktisk ok folk på tilsynet, har noen her på Kongsvinger som hjelper en på vei når en lurer på noe. Og da blir alt rett så slipper en å bekymre seg for kontroller når de dukker opp.



Profilbilde
Nostalgia
Innlegg: 570
Ble medlem: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Baksving.

Post skrevet av Nostalgia » 14 Des 2016, 09:13

Ta kontakt med biltilsynet og spør hva du må ha av dokumentasjon.


Det er i enkelte tilfeller enklere sagt enn gjort..
På spørsmål om hva som måtte til for et motorbytte var svaret; "søknad med dokumentasjon, deretter visning når bygget er ferdig."
Ved spørsmål om hva slags dokumentasjon var svaret "det som er relevant ved ombygging"...
Fikk følelsen av at dette liksom var en "lost cause" for det ville bli en runddans av en annen verden å få gjennom hos dem..
Dette var svaret jeg fikk fra en av kontrollørene i "hallen" når jeg ringte inn.


"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~

Profilbilde
Per-øivind
Innlegg: 467
Ble medlem: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Baksving.

Post skrevet av Per-øivind » 14 Des 2016, 11:36

Du er nok ikke alene om "tåkete" svar fra noen i tilsynet, har hørt fra noen kompiser hva de har fått i svar og det gjenspeiler absolutt ikke lovverket som de og vi må forholde oss til.

Har erfart at det å møte opp eller avtale time med en som helt sikkert kan hjelpe en er det best. Samtidig prøve å finne ut litt selv i lovdata, den kan være litt kronglete, men skal gi en viss pekepinn på hva en har å forholde seg til.



Profilbilde
Armani
Innlegg: 3
Ble medlem: 09 Des 2016, 16:35

Re: Baksving.

Post skrevet av Armani » 15 Des 2016, 08:59

Takk for svar folkens.

Jeg bygger ferdig svingen, tar med røntgenbilde før og etter (Bare for at jeg har muligheten til det:)
Så får jeg høre hva dem sier, å evt hvor jeg må sende dette for å få TUV papirer eller godkjenning.



Profilbilde
Vigdilan
Innlegg: 67
Ble medlem: 02 Jul 2014, 11:30

Re: Baksving.

Post skrevet av Vigdilan » 15 Des 2016, 21:44

Du trenger ikke tuv papirer, tuv er det tyske biltilsynet og det norske biltilsynet er som nikkedukker bare de ser papirer med tuv stempel. Vi gjorde det samme på en softail og en sportster for noen år siden, da var kopi av sveiserens papirer tilstrekkelig for å få det godkjent....
Lykke til



Post svar

Tilbake til “Godkjenning og registrering”