621 godkjenning.

Råd og vink om godkjenning og registrering av bygg.
Post Reply
User avatar
Simon
Posts: 44
Joined: 21 Mar 2010, 23:03

621 godkjenning.

Post by Simon »

Da jeg er ny i gamet med harley davidson, så er det to ting jeg lurer på.
Sikkert utrolig enkelt for de fleste på dette forumet.

Men når jeg satt å leita etter sykkel på nettet for salg, så fant jeg en god del choppere som stod godkjent som 621.
Eller det stod i annonsen at sykkelen var en 621 sykkel til salgs.
Hva menes med dette? Er det en form for godkjenning på ombygd sykkel?

Og på klubb lokalet var det snakk om at det ikke går for en privat person å importere en harley fra statene som er 2003 model eller nyere. Stemmer dette? Og hva er det eventuelt som gjør at dette ikke er mulig?

Sikkert teite spørsmål? Men en plass må man jo starte sin kunnskap :shit:
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: 621 godkjenning.

Post by Svima »

Her står noe om import før og etter 03', les de siste innleggene ang 2003 + import : http://www.hd-forum.no/viewtopic.php?f=28&t=143
Det med ramme vet andre her mye mer om enn meg, men etter hva jeg har skjønt så er det en typegodkjenning for ombygde veteransykler, som ikke eksisterer lenger etter at det kom nye regler for ombygging? Men ta dette med en stor klype salt, jeg kan ha misforstått. Regner med det kommer et klart svar til deg på dette her.
/ Svima
bobber-48
Posts: 220
Joined: 13 Mar 2010, 12:32

Re: 621 godkjenning.

Post by bobber-48 »

621 er den koden som ble skrevet i vognkortet på ombygde motorsykler før de permanente ombyggingsreglene kom på plass.
tung motorsykkel har 620 som kjøretøykode.
"ække no' som heter "BOLT ON""
-En vis mann.
User avatar
Simon
Posts: 44
Joined: 21 Mar 2010, 23:03

Re: 621 godkjenning.

Post by Simon »

Takker for svar.
Vart litt klokere nå ja.

Men en ting til.
Har hørt rykter om at har man en sykkel med 621 godkjenning, så kan man bygge og gjøre så og si hva man vil med sykkelen.
Fordi en sykkel med 621 godkjenning skal aldri mere visest, og har du dette innstemplet i vognkortet så står det bare at sykkelen er godkjent ombygd. Men ikke hva som er ombygd?
Stemmer dette? Eller er jeg helt på villspor?

Hadde vert fint med en litt mer detaljert forklaring angående dette.
User avatar
Ikkego
Posts: 15
Joined: 10 Mar 2010, 18:24

Re: 621 godkjenning.

Post by Ikkego »

621-koden ble en kjempe stor myte...!!

Her er historien jeg har fått høre av en jeg hører på:

I lovverket er det ingenting som heter "chopper", så koden 621 betyr KUN ombygd kjøretøy
(620 som står i vognkortet i dag betyr "orginalt" eller der omkring)

Etter folk hadde vist sin ombygde sykkel fikk de et nytt vognkort med koden 621, siden den da ble godkjent som ombygd å ikke var orginal lengre.. Dette var på en tid hvor ombygging av sykkler var helt nytt i pottetlandet Norge, så de som startet med ombyggingen fikk også lage regelverket (ah, for en drømme-situasjon). Dette hendte for et par år siden, i 198x en gang. Noen morsome herrer skulle fastsette dette regelverket rundt ombygging av motorsykkler.. Det skulle egentlig bare være en mellom-stasjon før bil-tilsynet fikk rotet seg rundt å lage eget regelverk, men i kjent bil-tilsyn stil skjedde det ikke noe på enn så lenge.

Også den dag i dag har det veldig mye å si hvem du er, hvem du kjenner og hvor god du er til å snakke for deg om du skal prøve på noe sprøtt med 621-koden.

Uansett, det er veldig få som virkelig kan dette med 621-koden å alle de som tror de kan det snakker ivei å sprer rundt seg med ting de egentlig ikke har peiling på. Slik oppstår rykter om både det ene og det andre vissvass rundt 621-koden.

Skal du ha et årntlig (og korrekt) svar på hva du kan gjøre å hva du bør gjøre, ta kontakt med noen som virkelig har peiling.


KLIKK HER!!!
Har du vert her inne å kikka noe?
Annbefaler deg å ta kontakt med noen derfra.
“Whether you think you can, or you think you can't -- you're right.”
-Henry Ford
User avatar
Simon
Posts: 44
Joined: 21 Mar 2010, 23:03

Re: 621 godkjenning.

Post by Simon »

(ikkego) takk for fyldig og godt svar.

N.F.S.O.K har noen utrolig spennendes og fyldige sider med info angående ombygging av mc.
Men ser ut som jeg trenger lit tid for å sette meg inn i alt av lover og regler :shit:
User avatar
Messiah
Posts: 181
Joined: 10 Mar 2010, 10:45

Re: 621 godkjenning.

Post by Messiah »

Det her er byggernes verson av hva 621 er iallefall.....
Prøveordningen for ombygging til chopper kode 621:
Identitetsbinding til enten ramme eller motor er i utgangspunktet hva vi i NFSOK foreslo overfor Vegdirektoratet i det opprinnelige forslaget til 621-chopper i 1981. Verdt å merke seg er at motorbytte til ikke-originalmotor av passende type var, og er tillatt, men skulle ikke gjelde 621 da man her først ved å bygge om hele motorsykkelen og senere oppgradere den ved å bytte til annen, nyere og ikke-tidsriktig motor, ville få et annet kjøretøy enn hva som registreringsåret viser. Likevel er dette til en viss grad blitt både praktisert og godkjent gjennom årene, men skulle etter intensjonene utløse ny oppbyggingsavgift og ny identitet på kjøretøyet, hvilket man i Vegdirektoratet kaller rutinesvikt. 621-ordningen var en prøveordning hvor man skulle samle praktisk erfaring for senere videreføring til en permanent ordning. Kilde NFSOK.
Tjurrupyntn Karsk Å Køstøm
89` Hugger , soinnskrudd, sliten å schtøgg.
User avatar
Anders
Posts: 97
Joined: 10 Mar 2010, 21:58

Re: 621 godkjenning.

Post by Anders »

Så hvis man har 621 papirer på moppa, kan man få den godkjent med ikke- original ramme OG motor? ...hvis man er god til å snakke for seg?
entusiast - Softail Custom
User avatar
Ikkego
Posts: 15
Joined: 10 Mar 2010, 18:24

Re: 621 godkjenning.

Post by Ikkego »

I teorien, "ja"

En ting som er viktig når du kommer med 621-pappirer å en sykkel er å passe på at trekant-målet stemmer overens på sykkel å pappir.
Trekant-målet er mellom akslingene å opp til (tror de var) toppen av krona.
“Whether you think you can, or you think you can't -- you're right.”
-Henry Ford
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: 621 godkjenning.

Post by harleymann »

Anders wrote:Så hvis man har 621 papirer på moppa, kan man få den godkjent med ikke- original ramme OG motor? ...hvis man er god til å snakke for seg?

hadde det vært så enkelt hadde disse syklene som er godkjent som 621 stått mye høyere i verdi.....


Knut
Post Reply

Return to “Godkjenning og registrering”