godkjenning 883-1200 konvertering

Råd og vink om godkjenning og registrering av bygg.
Post Reply
User avatar
andyharley
Posts: 23
Joined: 09 May 2010, 09:02

godkjenning 883-1200 konvertering

Post by andyharley »

Hei ! Er det noen som har vært hos biltilsynet og fått godkjent ombygging fra 883 til 1200 ccm? I tillegg til økt kubikk tenkte jeg å porte topper, litt mer komp,hypercharger m/ KN filter, større ventiler, hooker 2-1. Han som skal porte toppene, forventet at det var potensiale på 85 hk og 110-120nm. Dette vil vel neppe biltilsynet godkjenne? (for dårlige bremser, usikkert om ramma holder etc er vel noe av det de vil skylde på?) Kan vel redusere effekten endel ved å montere original eksos, men spørs om det er nok....
Noen som har gjort liknende før? Ser vel for meg at biltilsynet neppe godtar mer effekt enn det enn fabrikksny 1200ccm gjorde i 1999? Sykkelen er ny i Norge i 1999, så ingen avgifter til tollen. Håper noen vet.... Regner med det er flere enn meg som bygger om til 1200, men de fleste bygger vel om uten å involvere ett tungrodd byråkrati?
Håper på tips og erfaringer!!
User avatar
pannechopper
Posts: 63
Joined: 06 May 2010, 23:15

Re: godkjenning 883-1200 konvertering

Post by pannechopper »

De som bygger om fra 883 til 1200 bryr seg ikke om å få dette i vognkortet sitt og siden du får ut mer enn orginalen gjør i HK og dreie moment vil nok staten kreve mer HK avgift av deg så jeg ville nok ikke innvolvert disse karene i en sånn sak men det er jo opptil deg viss du vil det.Men det er jo bare en tlf til dem og spørre de om råd om dette så får du nok et svar fra de.................
Be a Man ride a Pan
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: godkjenning 883-1200 konvertering

Post by BikerEva »

Holder på med min nå. Den skal ikke på noe biltilsyn når den er ferdig! Ut fra spesifikasjonene jeg leser meg til i instruksjonsboken på min, som også gjelder 1200 og både europeiske og amerikanske utgaver, er det kun kubikk og antall tenner på fremdrev som er annerledes på en 1200 kontra en 883. Og de europeiske har en tann mer fremme enn de amerikanske. (min er 2007)

Jeg kjenner ikke en eneste som har vist sin ombygde 883 etter den er blitt 1200! Og setter du jobben bort til merkeverkstedet, vil de mest sannsynlig se rart på deg om du også ber dem få den godkjent? :)
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: godkjenning 883-1200 konvertering

Post by Harlex »

BikerEva wrote:Holder på med min nå. Den skal ikke på noe biltilsyn når den er ferdig! Ut fra spesifikasjonene jeg leser meg til i instruksjonsboken på min, som også gjelder 1200 og både europeiske og amerikanske utgaver, er det kun kubikk og antall tenner på fremdrev som er annerledes på en 1200 kontra en 883. Og de europeiske har en tann mer fremme enn de amerikanske. (min er 2007)

Jeg kjenner ikke en eneste som har vist sin ombygde 883 etter den er blitt 1200! Og setter du jobben bort til merkeverkstedet, vil de mest sannsynlig se rart på deg om du også ber dem få den godkjent? :)
Helt enig.... En vanlig konvertering er uproblematisk i forhold til at 883 og 1200 er like sykler. Gjør man mye mer kan man jo få problemer med bremser og andre komponenter som igjen hovedsaklig blir et problem for deg som skal kjøre/drifte sykkelen.... Jeg personlig er av den oppfatning at en moderat trim er det beste.. Man får da en sikkerhetsmessig og driftsmessig god sykkel og det som er helt sikkert er: Har man 883 og kjører en standard 1200 konvertering og stage 1 så blir man for fornøyd.... VELDIG fornøyd....NATT og DAG!!!! :err:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
andyharley
Posts: 23
Joined: 09 May 2010, 09:02

Re: godkjenning 883-1200 konvertering

Post by andyharley »

Takk for svar, folkens! Var som jeg regnet med, at det er få som gidder å stresse med byråkratiet for å få det i vognkortet. Min er over 10 år, og således er det unasett ikke avgift på verken HK el kubikk. Men den dag en skal selge, hadde det kanskje vært penere at det sto "1200" framfor "883(1200)"? I tillegg er jeg usikker på hva forsikringsselskapet vil si, om uhellet er ute, og de finner ut at den ikke var en 883 lengre.... :?:
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: godkjenning 883-1200 konvertering

Post by BikerEva »

For å finne det ut, må de plukke fra hverandre motoren....
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: godkjenning 883-1200 konvertering

Post by mustang »

Et svar fra meg også.Jeg har 883/1200 og det står 1200 med små tall nederst på den ene sylinderen og det gjør det vel kanskje på alle :?: Har nå byttet pakning mot sylinderen og satt inn 46 og 195 dyser og plomben var fjernet fra før så nå er det mer drag etter at første eier satte på screaming eagle potter uten å bytte dyser så motoren fikk for lite suppe derav helt lyse plugger som jeg har skrevet om før her på forumet. Samtidig har den rustne bremseslangen blitt skiftet med rustfri både foran og bak. :D
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: godkjenning 883-1200 konvertering

Post by Harlex »

mustang wrote:Et svar fra meg også.Jeg har 883/1200 og det står 1200 med små tall nederst på den ene sylinderen og det gjør det vel kanskje på alle :?:
Nei det står det ikke på alle... Iallefall ikke min.... Forøvrig trenger det ikke synes hvis du pynter litt med denne: http://www.harley-davidson.com/gma/gma_ ... fault=none" onclick="window.open(this.href);return false; og denne: http://www.harley-davidson.com/gma/gma_ ... fault=none" onclick="window.open(this.href);return false; :err:
Har du eldre sykkel finnes det noe der også :heh:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
mustang
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 830
Joined: 03 Apr 2010, 14:07

Re: godkjenning 883-1200 konvertering

Post by mustang »

Passer disse til 03mod. også?
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: godkjenning 883-1200 konvertering

Post by Harlex »

mustang wrote:Passer disse til 03mod. også?
Du har no isåfall denne hvis ikke http://www.harley-davidson.com/gma/gma_ ... cale=en_US" onclick="window.open(this.href);return false;

Du finner alt slikt snacks her:http://www.harley-davidson.com/wcm/Cont ... cale=en_US

Og bestilling til halv pris eller enda bedre kan gjøres her: http://www.zanottimotor.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Post Reply

Return to “Godkjenning og registrering”