MC Drepte har oftest skylden selv!..

Post Reply
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

MC Drepte har oftest skylden selv!..

Post by chrissenator »

Leste en graverende reportasje i TV2 nyhetene, dette er en av hovedårsakene til dyr forsikring, regulering av MC og aller mest årsaken til at MC førere sees på som verstinger i trafikken.
Reportasjen er så elendig journalistikk at en kan undre seg på om TV2 får betalt for å sverte MC førere slik at de fremstår som suicidale nut heads, les selv og grin.

Rapporten TV2 baserer seg på er tolket så vemmelig og primitivt at jeg tror at denne artikkelen er laget kun for å provosere.
http://mobil.tv2.no/nyheter/innenriks/m ... 58267.html" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: MC Drepte har oftest skylden selv!..

Post by Jan-Ivar »

Hvis du synes den reportasjen er provoserende synes jeg du skal gå litt i deg sjøl.

mange MC førere er verstinger i trafikken.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: MC Drepte har oftest skylden selv!..

Post by chrissenator »

Jan-Ivar wrote:Hvis du synes den reportasjen er provoserende synes jeg du skal gå litt i deg sjøl.

mange MC førere er verstinger i trafikken.

Takk for det Jan-Ivar, jeg antar at du IKKE har lest NMCUs gjennomgang av kildematerialet for denne rapporten http://nmcu.org/files/Temaanalyse_dodsu ... apport.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; som viser TV2 sin lemfeldige vurdering av rapporten og summeringen som foreligger i artikkelen. NMCU har her noen kommentarer til pressemaldingen http://nmcu.org/pressemelding-fra-vegdirektoratet" onclick="window.open(this.href);return false;

Klipper inn en kommentar fra NMCU:
Dessuten glemmer man for et øyeblikk at NMCU faktisk deltok i analysegruppa som utførte dypstudien det refereres til og at vi derfor også vet at 34 av de 157 drepte omkom i sammenstøt med objekter innenfor sikkerhetssonen. Det er Statens vegvesen sitt ansvar – ikke motorsyklistenes. Vi vet også at svært mange av de mer enn 50 som omkom på grunn av ekstrem atferd ikke hadde MC-førerkort og aldri i sitt liv hadde eid en motorsykkel. Og at flere av dem omkom på en lånt eller stjålet sykkel. Med andre ord: At de ikke var motorsyklister i vanlig forstand.

Kan godt gå i meg selv Jan-Ivar men hvis jeg nå selger min Harley og tar kontakt med biltilsynet og fraskriver meg førerkort på MC slik at jeg ikke har noe med MC å gjøre som de fleste som leser slike artikler, hva mener du publikum skal mene, tenke og tro om feks deg som MC fører?.
Når det er slik at media plukker i fillebiter en fra før av tendensiøs og lite kvalitativ rapport fra Vegdirektoratet(de må kassere et stort antall rapporter hvert eneste år grunnet store feil og feil bruk av kildemateriale).

NMCU var med å lage denne rapporten, men NMCU kjenner seg ikke igjen i forhold til det de var med på og sluttresultatet som blir representert.

Så til det mer direkte ifht denne rapporten, hvis du og jeg går veeeeeldig dypt i oss selv og kikker litt på fakta så vil jeg for min del IKKE sammenlignes med de som kjører ruspåvirket på MC for det gjør jeg aldri, så vet jeg ikke for din del men jeg velger å tro at du har samme innstilling MC og alkohol er utelukket, så Jan-Ivar synes du at det er greit å bli sammenlignet med de somkjører i fylla og dreper seg selv på MC?..

Jeg synest det er tull og lite representativt for de nesten 140 000 som kjører MC, og tar vi med de mer enn 50 som omkom på grunn av ekstrem atferd ikke hadde MC-førerkort og aldri i sitt liv hadde eid en motorsykkel. Mener du de er representative for deg og meg?..

Følgelig har jeg gått i meg selv, følgelig har jeg måtte ta noen oppgjør med min egen kjørestil og faktisk lære meg å tenke mer over sikkerhet og andre faktorer - men det har lite og ingenting med det faktum at vi som seriøse MC førere er så ulik de fleste denne artikkelen omhandler, det vet vi jo siden vi faktisk ikke har omkommet, krasjet eller mistet lappen grunnet den type ekstrematferd vi kan lese om i TV2s artikkel - det er det som er poenget her, og sånn for å sette Vegdirektoratets rapport litt på spissen så frifinner de veistandarden nesten fullstendig som ulykkesfaktor(6% -men det gjør de om til føreransvar) helt suverent, eks Gjerdrumulykken har de utelatt fullstendig.

Leser du rapporten med åpne øyne ser du fort at dette er en utrolig dårlig rapport, den skiller ikke mellom de forskjellige klasser MC de drar alle over en kam og lever godt med det, å sammenligne kokkosnøtter og druer er helt håpløst Jan-Ivar, kokkosnøtter dreper og skader ganske mange hvert år når de faller fra kokkospalmen, derimot har jeg ikke klart å finne et eneste dødsfall relatert til dødsfall grunnet fallende druer. Du får se på meg som en drue Jan-Ivar, jeg vil ikke bli satt i bås med hverken kokkosnøtter eller ekstreme kamikaze piloter på MC for det er ikke slik jeg er - derfor skrev jeg i mitt innlegg at det er en provoserende artikkel og at den er av så elendig journalistisk kvalitet at det er til å grine av.

Forøvrig ligger det vel en tråd her på forumet hvor NMCU går igjennom rapporten fra vegdirektoratet....
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Dude
Posts: 139
Joined: 03 Apr 2010, 13:47

Re: MC Drepte har oftest skylden selv!..

Post by Dude »

Jeg synes egentlig ikke den var så ille. Det er jo bra at de tar spesielt opp dette med rus og stjålne mc.
Det er forsåvidt denne dama fra statens vv som sier noe her. Dette er vel utfra den gamle rapporten som er slaktet i flere omganger av blandt annet nmcu.
Men vi er jo ikke gærninger alle sammen, og som Jan Ivar sier, vi må gå litt i oss selv. Jeg føler ikke at jeg har vært helt idiot på to hjul før heller, bare litt mye idiot noen ganger :)

Men, det vil vel si at bilførere er gærninger også da, de er jo skyld i sine egne ulykker de også.
Freedom is very expensive.....
`08 FXDF
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: MC Drepte har oftest skylden selv!..

Post by Jan-Ivar »

rapporten virker på meg saklig og grei.

fatter ikke hvorfro manskal henge seg opp i slike ting. en rapport bassert på statistikk kan vris og vrenges til den passer til personen som står bak sine meninger. om det er positivt eller negativt komemrjoan på hvemsom skriver og hva den skal brukes til.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: MC Drepte har oftest skylden selv!..

Post by chrissenator »

Jan-Ivar wrote:rapporten virker på meg saklig og grei.

fatter ikke hvorfro manskal henge seg opp i slike ting. en rapport bassert på statistikk kan vris og vrenges til den passer til personen som står bak sine meninger. om det er positivt eller negativt komemrjoan på hvemsom skriver og hva den skal brukes til.
Jepp og jeg mener at i utgangspunktet er rapporten fra vegdirektoratet dårlig, det er forsåvidt det samme NMCU har kommet frem til og det de hevder i sin kommentar til rapporten. Rapporten er ensidig og fremstiller den gjengse MC fører i et helt feilt lys - og når slike fremstillinger blir produsert av media så blir jeg litt provosert og spesielt når rapporten er slaktet av NMCU som var med på deler av rapporten og ikke helt kjenner den igjen.

Følgelig henger jeg meg opp i noe som er uriktig og direkte vedgår meg, gjentaes en løgn ofte nok blir det en etablert sannhet.....
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Nyttige linker og info”