problemer med ladingen

Post Reply
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

problemer med ladingen

Post by Jan-Ivar »

Fikk i dag plutselig stopp på biken, kjørte i regn vær nå i ettermiddag å trodde først at et var fuktighet men nei.
fikk den i gang igjen men så da at det kun gløda i både parklys og hovedlys.fikk stabla meg hjem med en hostende og lite villig sykkel.
den gikk greit ved normalt på drag og med kun parklys på. hvis jeg slo på hovedlyset døde den nesten ut.
da jeg kom sjekket jeg først og fremst at pluggen til laderegulatoen satt på plass noe den gjorde.
når jeg nappa ut pluggen fortatte sykkelen å gå noe som tyder på at den går på strømmen som er på batteriet.
tok derfor av salen og løsna minus polen på batteriet å da stoppa den med engang, noe som nok tyder på at ladingen ikke er som den skal.
vurdere derfor eller rettere sagt jeg må gjøre noe med ladingen å da lurte jeg på hva som normalt ble bytta. fant noen komplette 32 amp kit på Ebay som virket fristende. originalt er det vel 15 amp lading på denna gamle sliter´n.
men må jeg skifte hele pakka eller holder det å skifte bare stator og regulator.
må ta med meg volt meteret hjem fra jjobben i morra for å måle litt.
det originale smøresystemet til pprimærkjeden er plugga på min sykkel å det er da fytl olje i primærkassa. akkurat nok til at kjeden drar md seg oljen rundt.
kan dette eventuelt ta knekken på statoren?
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: problemer med ladingen

Post by Jan-Ivar »

det har nå vært 42 visninger i denne tråden og jeg lurer på er det virkelrig ingen som har noe som helst å komme med.
er det ingen som sitetr med erfaringer elelr kunnskap om emnet?
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: problemer med ladingen

Post by BikerEva »

Mine ladeproblemer på en -86 sportster kom av knuste magneter i rotoren. Jeg aner ikke om de har noe sånt på din? :)
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: problemer med ladingen

Post by Jan-Ivar »

takk for innspillet Eva
tror ikke det er magneter som er knust . har ingen form for ulyder.
har surfa en del rundt og problemet med knuste magneter ser ut til å være ett sportster problem.

fikk somla meg til å ta med voltemeteret hjem fr ajobben i dag. har nå væt ute å målt litt og kjørt de testene jeg kune
med det utstyret jeg hadde å desverre for meg ser det ut som om statoren er defekt.

har funnet diverse 32AMP kit på Ebay. det blir vel å bestille hjem ett sånt sett. like godt å skifte alt når man alikevell må demontere hele primærkassa. vurderer å skifet til Belt drive med det samme.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Post by Per-øivind »

Du er ikke alene om å ikke få svar, fikk ikke noe på min forespørsel om hjelp med en felg fra Trondheim heller, der var det "bare" 73 innom tråden.......
Jeg hadde samme problem som deg i fjor. Ikke vanskelig å finne feilen bare en måler rett. Jeg kjøpte komplett lade-kit fra Jireh cycles, tror jeg betalte ca 120-130 dollar for hele kitet og fikk en jeg skriver med til å ta seg av kjøpet og sendinga. Forhandleren var dyr på frakt dengang, men vet ikke hvordan det er nå.
http://www.jirehcycles.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: problemer med ladingen

Post by Jan-Ivar »

Har bestilt via Ebay. fant et komplett 32amp kitt til 115 dollar.må vel ut med 14-1500 kroner totalt hjem i postkassa.
fanmt sett i sveroige men må da ut med enda en tusen lapp.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re:

Post by DaddyCool »

Per-øivind wrote:Du er ikke alene om å ikke få svar, fikk ikke noe på min forespørsel om hjelp med en felg fra Trondheim heller, der var det "bare" 73 innom tråden.......
Synes samtlige er svært flinke med å svare på innlegg, men det er ikke alltid man kan noe om emnet, da er kanskje det greieste å la være å kommentere idet det ikke resulterer i noe produktivt. Det hadde eksempelvis vært litt unødvendig om 47 stk skulle svart "nei, det kan jeg ikke hjelpe deg med" på felgtråden din, eller?!?

Ellers er det lov å bumpe postene sine om man føler at det ikke er noe aktivitet/hjelp å få med en gang. Tipper de fleste svinger innom med hjelp der de føler de har noe å bidra med ;)

Stå på videre!
Male masculine icon...athletic godlike clone
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: problemer med ladingen

Post by Jan-Ivar »

Da har delene endelig dukket opp og er hentet ut i fra post kontoret.

så begynt edemonteringen. en masse jobb for svært lite egentelig. løsne olje tanken of rå komme til starter´n.,
ut med batteret for å få løsneet på olje tanken. så er det av med primærdekselet før man skal begynne å knote med clutcher og svingnings dempere. selvfølkgeølig måtte clutch hubben dele seg så rullene i rullelegaret spruta. en times ekstra jobb bare å få dem på plass igjen. hadde ingen avdrager her hjemem så da ble det å lage for å få løs clutchuben.
en elektrisk mutter trekekr fra biltema fungerte greit til å løsne mutterne på både motor og girkasse.
når så kjede og drv var løst var det å bæle ,ed den indre primærkassa. når den endelig løsner er det selvfølgelig nesten umulig å få løsne rotoren til ladinga. man er jo ikke akkurat oppsatt med fult program av spesial verktøy så da ble det å imporvisere her også men til slutt måtte den gi seg ( Jeg hadde ikke planer om å gi meg) da jeg fikk ut alternator spolen fant jeg firt grunnen til at ladinga var borte. en real kortsluttning mot motorblokka i en av ledningene ut fra spolen. hadde kanskej holdt å bare bytte spole men skitt au pris forskjellen var jo ikke stor
delene var fra ultima og koste 115 dollar sikkert noe billig dritt men regulatoren var veldig blank og fin
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Elektronikk”